Ook bij GOLF.NL dachten we de afgelopen jaren: ligt het aan ons of zijn drivers - en golfclubs in het algemeen - de afgelopen jaren heel snel duurder geworden? Een klein marktonderzoek laat zien dat het wel meevalt, maar dat je als prijsbewuste golfer wel beter je best moet doen om clubs voor een schappelijk prijsje op de kop te tikken.
Aan het begin van elk kalenderjaar presenteren de grote merken met een gezonde dosis bombarie een nieuwe lading drivers. Met mooie nieuwe 'tech' en beloftes over extra meters van de tee, wordt menig golfer in de verleiding gebracht. Het kostenplaatje is doorgaans echter minder aanlokkelijk. De gemiddelde prijs van een driver van een van de 'Big 5' (de vijf grootste merken in golf als het gaat om clubs: Callaway, Titleist, TaylorMade, PING en Cobra) ligt op 655 euro.
Je vraagt je af wanneer de consument zegt 'genoeg is genoeg' en niet meer naar de golfshop rent voor de nieuwste driver. Er zijn merken die - tot grote frustratie van sommige golfers - elk jaar een nieuw model uitbrengen (Titleist is een uitzondering en doet dit bewust niet).
Goedkopere drivers voor beginners maken de grote merken bijna niet meer
De prijs van golfclubs kan variëren van betaalbaar tot buitengewoon duur. Het kan beginnende golfers ontmoedigen hun eerste set clubs aan te schaffen. Wat ook niet helpt, is dat er weinig grote merken zijn die een 'goedkope' driver aanbieden naast hun standaard vlaggenschipmodel. Er zijn tijden geweest dat de grote merken zoals Callaway, Cobra en TaylorMade drivers lanceerden die een flink stuk goedkoper waren, bijvoorbeeld 350 euro. Deze drivers zijn er nu niet meer (met uitzondering van boxsets), waardoor beginners en minder fanatieke golfers een alternatief gaan zoeken. Bijvoorbeeld tweedehands of oudere modellen die een flink stuk goedkoper zijn (maar net zo goed presteren...).
De kosten voor golfuitrusting zijn de afgelopen jaren over de hele linie gestegen. Deze stijging wordt veroorzaakt door de inflatie, maar ook door andere factoren die de golfmarkt beïnvloeden. Denk aan productiekosten, materiaalkosten (onder andere shafts) en loonkosten. Met name in productielanden zoals China zijn die kosten (met ongeveer een derde) gestegen. Daarnaast is de de driver de club waar veruit het meest in wordt geïnvesteerd, zowel R&D als marketing. Moderne drivers maken gebruik van geavanceerde materialen (bijvoorbeeld shafts) en technologieën om prestaties te maximaliseren, maar deze innovaties brengen ook hogere productiekosten met zich mee.
De adviesprijs is bijna drie procent harder gestegen dan je op basis van de inflatie zou mogen verwachten
Een andere verklaring voor de prijsstijging is simpel: met een hogere prijs, waarmee je je op de golfer richt die bereid is te investeren, kan je meer geld verdienen. Industrie-experts zeggen dat ongeveer 15 procent van alle golfers 85 procent van alle uitgaven voor hun rekening nemen. Dit is ook de reden dat de grote merken gefocust zijn op het zo goed verkopen van het topmodel in de lijn, de driver met de grootste marge.
Hoeveel duurder zijn golfclubs geworden? Een goede benchmark om mee te beginnen is de Callaway Great Big Bertha, een van de populairste drivers ooit. Deze club werd in 1995 in Amerika verkocht voor 500 dollar. Als je dat bedrag zou corrigeren naar Amerikaanse inflatiecijfers kom je op 850 dollar uit, terwijl de nieuwste Callaway-driver (de Paradym Ai Smoke) voor 599 dollar in de winkel ligt. Dit suggereert dat de huidige prijzen van drivers lager zijn dan in het verleden, maar in dit voorbeeld gaat het om een driver die zo extreem populair was dat dit ook de prijs omhoog dreef. Geen goede vergelijking dus.
Om zelf de proef op de som te nemen, hebben we gekeken naar de (advies)prijzen van drivers in de afgelopen acht jaar. We hebben de prijzen van de 'Big 5' bij elkaar opgeteld en gecorrigeerd naar inflatie. Voor vijf drivers betaalde je in 2017 2.545 euro (zie tabel onder). Acht jaar later is dat bedrag gestegen naar 3.271 euro. Dat is een stijging van 28,53 procent terwijl de inflatie over die periode 25,68 procent was. De adviesprijs is dus bijna 3 procent harder gestegen dan je op basis van de inflatie zou mogen verwachten.
Als je toe bent aan een nieuwe driver, en ook op de centjes let, zijn er een aantal dingen die je kunnen helpen. Overweeg ten eerste een 'ouder' model. Dit zijn drivers die nagenoeg hetzelfde presteren als de nieuwste driver, maar vaak wel flink zijn afgeprijsd. Naast de grote vijf merken die in dit artikel besproken worden zijn er natuurlijk ook andere merken die drivers aanbieden die iets scherper geprijsd zijn, bijvoorbeeld Wilson of Tour Edge, al is deze laatstgenoemde wat minder makkelijk verkrijgbaar (in Nederland alleen via clubfitters). Daarnaast is tweedehands een heel goede optie (klik hier voor tips). Er zijn zelfs merken die een eigen platform hebben waar je goede tweedehands golfclubs kunt kopen (klik hier). Dit is eigenlijk alleen een optie als je precies weet wat je nodig hebt. Denk dan aan informatie over hoe lang je clubs moeten zijn, hoe zwaar, type shaft (de steel van de golfclub), dikte van de grip, etc.. Dit zijn dingen die je leert tijdens een clubfitting.
Prijsontwikkeling drivers 2017-2024
Tabel 1:
Jaar | Prijs 'Big 5' | Stijging |
2024 | € 3.271,00 | 3,81% |
2023 | € 3.151,00 | 10,76% |
2022 | € 2.845,00 | 8,38% |
2021 | € 2.625,00 | 0,00% |
2020 | € 2.625,00 | -1,87% |
2019 | € 2.675,00 | 3,88% |
2018 | € 2.575,00 | 1,18% |
2017 | € 2.545,00 | |
Totaal | 28,53% |
Tabel 2:
Jaar | Merk | Type | Prijs |
2024 | Cobra | Darkspeed | € 599,00 |
2022 | Titleist | TSR | € 649,00 |
2024 | TaylorMade | Qi10 | € 649,00 |
2024 | Callaway | Paradym Ai Smoke | € 649,00 |
2024 | PING | G430 Max 10k | € 725,00 |
€ 3.271,00 | |||
2023 | Cobra | AeroJet | € 579,00 |
2022 | Titleist | TSR | € 649,00 |
2023 | TaylorMade | Stealth 2 | € 649,00 |
2023 | Callaway | Paradym | € 649,00 |
2023 | PING | G430 | € 625,00 |
€ 3.151,00 | |||
2022 | Cobra | LTDx | € 499,00 |
2022 | Titleist | TSR | € 649,00 |
2022 | TaylorMade | Stealth | € 629,00 |
2022 | Callaway | Rogue ST | € 569,00 |
2021 | PING | G425 | € 499,00 |
€ 2.845,00 | |||
2021 | Cobra | Radspeed | € 449,00 |
2020 | Titleist | TSi | € 599,00 |
2021 | TaylorMade | SIM2 | € 529,00 |
2021 | Callaway | Epic Speed | € 549,00 |
2021 | PING | G425 | € 499,00 |
€ 2.625,00 | |||
2020 | Cobra | Speedzone | € 449,00 |
2020 | Titleist | TSi | € 599,00 |
2020 | TaylorMade | SIM | € 529,00 |
2020 | Callaway | Mavrik | € 549,00 |
2019 | PING | G410 | € 499,00 |
€ 2.625,00 | |||
2019 | Cobra | F9 | € 449,00 |
2019 | Titleist | TS | € 549,00 |
2019 | TaylorMade | M5 & M6 | € 599,00 |
2019 | Callaway | Epic Flash | € 579,00 |
2019 | PING | G410 | € 499,00 |
€ 2.675,00 | |||
2018 | Cobra | F8 | € 429,00 |
2018 | Titleist | TS | € 549,00 |
2018 | TaylorMade | M3 & M4 | € 579,00 |
2018 | Callaway | Rogue | € 549,00 |
2017 | PING | G400 MAX | € 469,00 |
€ 2.575,00 | |||
2017 | Cobra | F7 | € 399,00 |
2016 | Titleist | 917 | € 549,00 |
2017 | TaylorMade | M1 & M2 | € 579,00 |
2017 | Callaway | Epic | € 549,00 |
2017 | PING | G400 | € 469,00 |
€ 2.545,00 |