Snelheid in een geel jasje: Cobra KING F9 Speedback
Beeld: Cobra Golf

Geel en snel: Cobra KING F9 Speedback

31 oktober 2018 Redactie GOLF.NL
Voor betere aerodynamica nam Cobra de vorm van de driver flink op de schop. Het resultaat is de opvallend geel gekleurde KING F9 Speedback driver.

Wat is het?

Met de KING F9 SPEEDBACK lanceert Cobra nieuwe drivers, fairwaywoods, hybrides en ijzers. Een compleet nieuwe lijn dus. Met Speedback is Cobra de uitdaging aangegaan van het ontwikkelen van een aerodynamisch clubhoofd in combinatie met een laag en dieper zwaartepunt (voor een betere lancering). Doorgaans is een goede balans tussen aerodynamica en een laag 'CG' lastig, maar Cobra denkt met de F9-lijn de oplossing te hebben gevonden. 

Net als in de vorige lijn - de F8 - komt het CNC Precision Milled clubblad terug. Deze machinale manier van frezen zorgt voor een dunner blad en dat zorgt voor meer balsnelheid (volgens Cobra anderhalve mijl per uur vergeleken met de traditionele manier van polijsten).

Hoe zat dat ook alweer? Bekijk onderstaande video voor een uitleg:

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

Wat is er nieuw?

Drivers & fairwaywoods

De aerodynamische 'Speedback' vorm van het clubhoofd van de nieuwe driver is tot stand gekomen door de achterkant van de kroon en de staart te verhogen. De vernieuwde zool van de F9, die een meer ronde vorm heeft gekregen voor minder drag en meer stabiliteit, heeft een opvallende gele kleur gekregen. Natuurlijk heeft de marketingafdeling een mooie term bedacht voor de nieuwe vorm: 'Aeroficient'. 

De ultralichte kroon van koolstof - die om het hoofd heen is gevouwen - is 12% groter dan een standaard titanium kroon. Dat scheelt 10 gram aan gewicht die is gebruikt voor een systeem waarmee twee gewichtjes (14 en 2 gram) verplaatst kunnen worden.  

Met het MyFly8 systeem kan de driver in 8 (inclusief drie 'draw' settings) verschillende lofts gezet worden. De driver is verkrijgbaar in vijf modellen: 12 graden, 10.5 graden, 9 graden, 12.5 graden (dames) en 12.5 graden (junioren). 

De 10.5 graden versie is verkrijgbaar met een kortere 'Tour length' shaft van 44.5 inch. Dit model is geïnspireerd op Rickie Fowler, die een 43.5 inch shaft in zijn F9 heeft. Zoals gebruikelijk zijn alle drivers uitgerust met een Cobra Connect grip voor uitgebreide statistieken (icm met een smartphone app). Standaard kan de golfer kiezen uit vijf verschillende aftermarkt shafts (regular tot x-stiff).

Zoals gezegd zijn er naast nieuwe drivers ook fairwaywoods, hybrides en ijzers. Voor het eerst hebben de fairwaywoods ook een CNC Precision Milled Face. Uit eerste tests is gebleken dat dat tweeënhalve mijl per uur aan extra balsnelheid oplevert. Ook in de fairwaywoods ligt het zwaartepunt (CG) dankzij de Speedback technologie laag en diep in het clubhoofd. Dankzij het MyFly8 systeem zijn er net als in de driver 8 loft-settings. De speciale F9 Speedback Tour editie is compacter en heeft een zwaartepunt dat meer voorin het clubhoofd zit voor een meer penetrerende balvlucht met minder spin (zie tabellen onder dit artikel voor alle modellen en lofts van de F9 lijn).



IJzers & hybrides

Ook bij de ijzers heeft Cobra zich gericht op een laag zwaartepunt (CG), alleen nu in combinatie met vergevingsgezindheid (MOI). De huidige nummer 6 van de wereld, Cobra speler Bryson DeChambeau, liet zich dit jaar veelvuldig zien (3 zeges op de PGA Tour), natuurlijk met een ONE Length set. Naast een traditionele versie zijn de ijzers daarom ook in ONE Length configuratie verkrijgbaar, waarbij alle ijzers de lengte hebben, namelijk die van een ijer-7. De ONE Length is naast de lengte op een paar punten anders: de zool in de ijzer 4-6 zijn groter voor een makkelijkere lancering, de shafts zijn lichter in de lage ijzers (4-6), zwaarder in de wedges (PW-SW) en de lie angles in de lange ijzers zijn iets meer upright (voor hogere balvlucht) terwijl de lie in de wedges juist meer flat zijn. 

Voor dat lage zwaartepunt in de ijzers heeft Cobra staal gebruikt dat om de achterkant gewikkeld is. Door de vorm aan te passen kon er meer gewicht richting hiel en teen verplaatst worden. Dat levert op die plekken extra vergevingsgezindheid (behoud van balsnelheid) op. Daarnaast is er in de ijzers 4-7 33 gram wolfraam (tungsten) in de hiel en teen geplaatst voor nog meer vergevingsgezindheid.



Ook op de ijzers zitten Cobra Connect grips. Golfers die zes (of meer clubs) kopen krijgen extra sensors om de andere clubs in de tas uit te rusten met Cobra Connect.

Dan naar de hybrides. De beroemde Baffler rails die Cobra al een tijd lang gebruikt in zowel de fairwaywoods en hybrides komen weer terug. Ook in de F9 hybrides zit het zwaartepunt (CG) laag. Ten opzichte van het vorige model - KING F8 - is het clubhoofd 10% groter, en dat maakt het voor het oog in ieder geval makkelijker. De hybrides zijn ook verkrijgbaar in ONE Length configuratie (ijzer-7 lengte).   

Wat vinden wij?

Cobra heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Vergeleken met de F8 heeft Cobra aardig wat dingen anders gedaan met F9. Naast de vorm valt natuurlijk de gele kleur van de nieuwe Speedback-lijn erg op. Rickie Fowler heeft de driver in zijn tas gestopt en zegt dat het hem doet denken aan de Formule 1. Wij snappen die associatie met snelle auto's wel. Cobra weet in ieder geval weer op te vallen en is niet bang om dingen anders te doen en risico te nemen. Wat dat betreft is de match met Bryson DeChambeau nog steeds een hele sterke. 

Ook niet onbelangrijk is het feit dat Cobra met haar drivers (en ook andere clubs) steevast een stukje goedkoper (+/- €100) is dan de andere grote merken. Of het aerodynamische ontwerp ook echt meer snelheid en afstand oplevert moet nog blijken. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om zelf te ervaren hoe 'snel' de F9 is. 

Niet zo gecharmeerd van de gele kleur in bijvoorbeeld de driver en fairwaywoods? Wees niet bang, want de kroon van de F9 driver is 'gewoon ' zwart:

Daarnaast is de driver - en andere clubs in de nieuwe lijn - ook in andere kleuren verkrijgbaar. Alle Cobra KING F9 Speedback clubs zijn vanaf februari 2019 te koop.

Prijzen

KING F9 Speedback driver
€449,-

KING F9 Speedback fairwaywoods
€279,-

KING F9 Speedback ijzers (7 clubs)
€899,- (staal)
€999,- (graphite)

KING F9 Speedback ONE Length (7 clubs)
€899,- (staal)
€999,- (graphite)

KING F9 Women's Speedback (met lichtere shafts)
€999,- (5-PW-SW)
€859,- (6-PW-SW)

KING F9 Speedback Hybrids (17, 19, 21, 24 graden) 
€219,- 

KING F9 Women's Speedback Hybrids (22, 25, 28, 31 graden) 
€219,- 

KING F9 Speedback ONE Length Hybrids (19, 21, 24 graden)
€219,-

Meer weten? cobragolf.com

Specificaties

KING F9 SPEEDBACK Driver:

Model

Launch/Spin

MyFly8® Loft Settings

12°

High Launch/Mid Spin

10.5, 11.0, 11.0D, 12.0, 12.0D, 12.0, 13.0D, 13.5

10.5°

Mid Launch/Mid Spin

9.0, 9.5, 9.5D, 10.5, 10.5D, 11.5, 11.5D, 12.0

Low Launch/Low Spin

7.5, 8.0, 8.0D, 9.0, 9.0D, 10, 10.0D, 10.5

12.5° Women's

High Launch/Mid Spin

11.0, 11.5, 11.5D, 12.5, 12.5D, 13.5, 13.5D, 14

12.5° Juniors

High Launch/Mid Spin

11.0, 11.5, 11.5D, 12.5, 12.5D, 13.5, 13.5D, 14

Men’s KING F9 SPEEDBACK Fairway:

3-4 Fwy

13 o, 13.5 o, 13.5 o Draw, 14.5 o, 14.5 o Draw, 15.5 o, 15.5 o Draw, 16 o

5-6 Fwy

17 o, 17.5 o, 17.5 o Draw, 18.5 o, 18.5 o Draw, 19.5 o, 19.5 o Draw, 20 o

7-8 Fwy

21 o, 21.5 o, 21.5 o Draw, 22.5 o, 22.5 o Draw, 23.5 o, 23.5 o Draw, 24 o

Women’s KING F9 SPEEDBACK Fairway:

3-4 Fwy

17 o, 17.5 o, 17.5 o Draw, 18.5 o, 18.5 o Draw, 19.5 o, 19.5 o Draw, 20o                                                                          

5-6 Fwy

21 o, 21.5 o, 21.5 o Draw, 22.5 o, 22.5 o Draw, 23.5 o, 23.5 o Draw, 24 o

7-9 Fwy

24 o, 24.5 o, 24.5 o Draw, 25.5 o, 25.5 o Draw, 26.5 o, 26.5 o Draw, 27 o

KING F9 SPEEDBACK Tour Fairway:

3-4 Fwy

12 o, 12.5 o, 12.5 o Draw, 13.5 o, 13.5 o Draw, 14.5 o, 14.5 o Draw, 15 o

4-5 Fwy

16 o, 16.5 o, 16.5 o Draw, 17.5 o, 17.5 o Draw, 18.5 o, 18.5 o Draw, 19 o


}