De nieuwe drivers van PING: G410 Plus en G410 SFT.
Beeld: PING

PING lanceert G410 driver

1 februari 2019 Redactie GOLF.NL
Volgens velen was de G400 driver van PING uit 2017 een van de beste drivers ooit gemaakt. Een jaar later komt PING met de opvolger: G410, de eerste PING driver die met gewichtjes is af te stellen.

Bijna alle merken - behalve PING - deden het al: verplaatsbare gewichtjes waarmee je de zwaartepunt (CG) eigenschappen van de driver kunt aanpassen. Met de komst van de G410 driver komt daar verandering in.

De G400-lijn uit 2017 was een zeer succesvolle voor PING. Met name de G400 Max driver, die later in 2018 uitkwam, was een grote hit. Er zijn veel spelers op de tour die nog steeds met dit model (en de G400 LST) spelen. Weinig drivers produceerde zoveel stabiliteit en balsnelheid, ook als je het midden van het clubblad even niet wist te raken.    

Alleen als het werkt

Waarom duurde het zo lang voordat PING een driver ontwikkelde waar je met gewichtjes het zwaartepunt (CG) aan kan passen? Zeker voor het fijn afstellen van een driver - bijvoorbeeld door een fitter - is het handig. 

De reden voor de terughoudenheid is simpel, en typisch PING. Het merk staat er om bekend alleen iets te doen als het ook echt werkt en iets toevoegt. Geen marketing, maar prestaties. 

Een verstelbare driver ging volgens het merk altijd ten koste van vergevingsgezindheid en balsnelheid. PING zegt dat ze met de G410 de fijne afstelling én de afstand kunnen bieden die je mag verwachten van een driver.  

In de G410 Plus zijn er drie posities voor de gewichtjes van wolfraam: draw, neutral en fade. Het verschil in spreiding (van links naar rechts) tussen de draw en fade setting is volgens PING 20 yards (iets meer dan 18 meter). In de G410 SFT (Straight Flight Technology) is het gewicht gefixeerd in de hiel waardoor het clubhoofd makkelijker kan sluiten, speciaal voor spelers die vechten tegen een slice. Het T9S+ gesmede clubblad uit de G400 komt terug in de G410. Het clubblad is flexibel en dun, het recept voor hoge balsnelheden.  

Fitting op tour-level 

PING President John K. Solheim zegt het volgende over de eerste PING driver met gewichtjes: 'Onze nieuwe technologie waarmee je gewichtjes kan verplaatsen zorgt dat je profiteert van de voordelen van custom CG locaties zonder dat je inlevert op MOI (vergevingsgezindheid) en balsnelheid, iets wat je wel altijd zag bij andere drivers waarbij je gewicht kan verplaatsen. We geven golfers met dit systeem fitting mogelijkheden op tour-level.'

PING heeft in de G410 de loft en lie opties in een lichtgewicht hosel uitgebreid naar 8 settings (loft: 0, +1⁰, +1.5⁰, -1⁰, -1.5⁰, lie: 1⁰, 2⁰, en tot 3⁰ flat) waarmee je de balvlucht nog fijner kan afstellen.

Fairwaywoods, hybrides en crossover

Naast de nieuwe G410 driver komt PING in de G410-lijn ook met fairwaywoods, hybrides en een nieuwe crossover. Net als bij de driver gaat het om snelheid en meer mogelijkheden voor fijne afstelling in balvlucht. 

'Door alle vooruitgang in techniek zijn golfers verder gaan slaan met de driver en ijzers. Het is dan belangrijk dat je geen grote 'gaten' in je afstanden krijgt', aldus Solheim over het doel van de G410 fairwaywoods, hybrides en crossovers. 'We hebben alles van een houten 3 die weinig spint, een crossover (ijzer) 2 tot een hybride 6.' 

Om maximale afstand te garanderen zijn de clubs uitgerust met clubbladen van C300 maragingstaal. Het is een van de sterkste en flexibele legeringen die er zijn (vaak gebruikt in de ruimtevaart).
  
Door een laag zwaartepunt en extra gewicht aan de zijkanten zijn de G410 fairwaywoods stabiel en vergevingsgezind. In de hybrides (zie foto onder) is extra wolfraam achterin het clubhoofd geplaatst voor een hoge lancering. Net als in de driver hebben de fairwaywoods (verkrijgbaar in Standaard, SFT en LST - low spin - model) en hybrides een aanpasbare hosel waarmee loft en lie kan worden aangepast.   

In de G410 crossover, die veel weg heeft van een ijzer, heeft extra gewicht (30 gram) in de teen voor maximale vergevingsgezindheid. 

G410 ijzers: vergevingsgezindheid in compacter model 

De G410 ijzer is de tiende versie van de G-ijzerlijn van PING. Kort samengevat is de G410 een 'distance' ijzer in een compact jasje. Het grootste verschil met de voorganger - de G400 ijzer - is het iets kleinere formaat. De G410 is misschien compacter, maar biedt volgens PING minstens zoveel vergevingsgezindheid. Dankzij COR-Eye technologie is het clubblad op een groter oppervlak flexibel, wat zorgt voor de afstand.

Vergeleken met de G400 ijzers hebben de G410 ijzers 10% minder off-set (de afstand tussen de voorkant van de hosel en de leading edge van het clubblad). De lengte van het clubhoofd is ook iets kleiner en dat zorgt - net als de aanpassing van de hoeveelheid off-set - voor een strakkere look.  

Door het verplaatsen van gewicht naar de teen en de hosel is de MOI (vergevingsgezindheid) in de G410 ijzers met 8% toegenomen.  In de G410 ijzerlijn zitten ook vier wedges: pitching wedge, U (gap) wedge, sand wedge en lob wedge. De G410 ijzers hebben een hydropearl finish die ook werd gebruikt in de Glide 2.0 wedges.

Productinformatie

G410 Driver
G410 Plus: 9⁰, 10.5⁰ & 12⁰
G410 SFT: 10.5⁰ 
Standaard shaft: PING Alta CB (counter-balanced) Red 55 (SR, R, S, X)
Shaft opties (zonder extra kosten): PING Tour 65, 75 (R, S, X), Mitsubishi Tensei CK Orange 60 (R, S, X), Project X Evenflow Black 75 (5.5, 6.0, 6.5)
Standaard grip: Golf Pride Tour Velvet 360 in six sizes (Blue -1/16", Red -1/32", Aqua -1/64", White Std., Gold +1/32", Orange +1/16")
€499

IJzers: 4-9, PW, UW, SW, LW
Standaard shaft opties: PING AWT 2.0 (R, S, X), Alta CB Red (counter-balanced) powered by AWT (SR, R, S)
Shaft opties (zonder extra kosten): True Temper Dynamic Gold 105 (R300, S300), True Temper Dynamic Gold (S300, X100), True Temper Dynamic Gold 120 (S300, X100), Project X LZ (5.0, 5.5, 6.0, 6.5), True Temper XP95 (R300, S300), Nippon Pro Modus Tour 105 (S, X), KBS Tour (R, S, S+, X)
€150,- (staal), €162,- (graphite) per club

Fairwaywoods: 3W (14.5⁰), 5W (17.5⁰), 7W (20.5⁰), 9W (23.5⁰), 3 LST (14.5⁰), 3 SFT (16⁰), 5 SFT (19⁰), 7 SFT (22⁰)
€319,-

Hybrides: 2H (17⁰), 3H (19⁰), 4H (22⁰), 5H (26⁰), 6H (30⁰) 
€259,-

Crossover: 2 (17⁰), 3 (20⁰), 4 (23⁰)
€259,-

Meer weten? ping.com

De innovaties in de nieuwe PING G410 driver in een kort filmpje:

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

}