Equipment

Nieuwe driver voor Tiger: TaylorMade SIM

Het gebeurt niet vaak dat Tiger Woods direct na lancering nieuwe clubs in zijn tas doet. Voor de nieuwe TaylorMade SIM driver maakte de Masters kampioen een uitzondering.

Als het gaat om materiaal is vijftienvoudig majorwinnaar Tiger Woods een pietje-precies. Het gaat bij Woods - die erom bekend staat dat hij de kleinste veranderingen in gewicht en eigenschappen in zijn materiaal direct opmerkt - om het gevoel. En dat krijgen van het juiste gevoel heeft vaak tijd nodig. 

Echter, bij de nieuwe SIM driver duurde dat wennen niet lang. Hij had even tijd nodig op de driving range voor de fijne afstelling (extra gewicht in clubhoofd), maar in de eerste ronde van het Farmer Insurance Open (23 janauri jl.) stopte de 44-jarige professional direct de SIM driver (9 graden loft, Diamana D+60 TX 'White Board' shaft) in zijn tas. Hij raakte 14 fairways in zijn openingsronde, was blij met de SIM en eindigde het toernooi op de gedeeld 9de plaats. 

Controle in plaats van afstand

'Ja, ik heb wat extra snelheid gekregen, en dat is fijn', zei Woods over de vervanger van zijn oude M5 driver. 'Ik weet wat mijn driver kan, en het is nog niet maximaal qua afstand, maar dat is ook niet de bedoeling'.

Woods geeft als het gaat om zijn driver de voorkeur aan controle in plaats van een paar extra meters. 'Ik merkte dat de startlijn wat strakker was, en dat was mooi', aldus Tiger, die nog wel even wacht voordat hij de SIM Fairwaywoods in zijn tas stopt. Dat kan bijvoorbeeld tijdens zijn eerstvolgende toernooi: The Genesis Invitational op Riviera CC van 13 tot 16 februari.  

Shape in motion

Wat is er nieuw aan de nieuwe metalwoods van TaylorMade die bij Tiger in de tas zitten? De M-Series zijn verleden tijd, en de nieuwe lijn heet SIM. De drie letters staan voor shape in motion. Lang verhaal kort: de asymetrische vorm van de zool van de driver -TaylorMade noemt het de Inertia Generator - moet zorgen voor betere aerodynamica en een snellere clubhoofdsnelheid, zonder dat dit ten koste gaat van vergevingsgezindheid.  

Nieuwe SIM drivers en fairwaywoods van TaylorMade

Volgens TaylorMade zorgt de bijzondere vorm vooral voor extra snelheid in de belangrijkste fase van de swing: de laatste meter voor impact. In deze fase versnellen tourspelers van 90 naar 120 mijl per uur in clubsnelheid. 

Nieuwe SIM drivers en fairwaywoods van TaylorMade

'Compromissen'

'De geschiedenis als het gaat om het ontwerpen van drivers is gericht op compromissen', zegt Tomo Bystedt, senior product director bij TaylorMade.  

'Je kan goede lanceercondities creëren, maar dat kost vergevingsgezindheid. Je kan veel vergevingsgezindheid creëren, maar dat kost afstand. Je kan een aerodynamische vorm creëren, maar dat gaat ten koste van optimale lanceercondities. Dankzij het gebruik van technologie en meerdere materialen, hebben we een vorm ontwikkeld die de prestaties in die drie gebieden optimaliseert. Vergevingsgezind, snel en de ideale lanceercondities', aldus Bystedt.  

Ter verduidelijking: een meer aerodynamische driver - in de SIM dankzij een hoge kroon en zool voor minder drag - gaat dus vaak gepaard met minder vergevingsgezindheid. Om dat op te lossen heeft TaylorMade een zwaarder stuk staal (de eerdergenoemde Inertia Generator) geplaatst in de kont van het clubhoofd. Deze kiel-achtige vorm zorgt voor een lager, dieper zwaartepunt en de lanceer eigenschappen die passen bij een vergevingsgezinde driver. 

Drie modellen

De SIM driverlijn bestaat uit drie modellen: SIM, SIM Max & SIM Max•D. 

De SIM is af te stellen in loft en balvlucht dankzij een verschuifbaar gewicht en een extra los gewichtje van 10 gram. De SIM Max zorgt voor een hogere balvlucht heeft een iets groter clubhoofd voor meer vergevingsgezindheid. De SIM Max•D - het meest vergevingsgezinde model - heeft extra gewicht in de hiel en is er voor golfers die vechten tegen de slice. De SIM Max heeft een clubblad dat 8% groter is dan de standaard SIM, en bij de SIM Max•D is dat zelfs 18%. 

Nieuwe SIM drivers en fairwaywoods van TaylorMade

Speed Injected Twistface

Naast een aantal nieuwe technologieën komen er ook snufjes terug die TaylorMade eerder gebruikte, bijvoorbeeld in de M5 & M6 drivers. Het gaat dan om de 'Speed Injected Twistface'. 

Het verhaal achter het clubblad is dat TaylorMade ervoor zorgt dat deze precies aan de eisen voldoet door een substantie in het clubblad te spuiten (Speed Injected). TaylorMade claimt namelijk dat de driver met een te hoog trampoline effect van de band rolt en dus in feite non-conforming is. De hoeveelheid substantie (zie rode vlak in afbeelding onder) die nodig is om de driver weer legaal te maken varieert bij elke driver, en TaylorMade beweert dat elke golfer op deze manier een driver heeft die tegen de grens aanzit. 

Nieuwe SIM drivers en fairwaywoods van TaylorMade

De speciale bolling van het clubblad (Twist Face) zorgt ervoor dat ballen op de teen en de hiel extra gecorrigeerd worden en terugkomen op de fairway. Naast een driver lanceert TaylorMade ook SIM fairwaywoods en hybrides. 

Nieuwe SIM drivers en fairwaywoods van TaylorMade

Hybride voor Rory?

Tiger Woods is niet de enige wereldtopper die onder contract staat bij TaylorMade. Ook Jon Rahm, Dustin Johnson, Jason Day, Mathhew Wolff en Rory Mcilroy staan onder contract. McIlroy vertelde in deze video dat hij dankzij SIM voor het eerst een hybride (zie foto onder) in zijn tas heeft gestopt. De Noord-Ier is traditioneel en kan goed overweg met zijn lange ijzers, maar zei dat de vervanger van zijn ijzer-3 geweldig is. 

Nieuwe SIM drivers en fairwaywoods van TaylorMade

...en een bijzonder nieuwe bal

TaylorMade lanceert in 2020 veel nieuwe producten, waaronder een nieuwe versie van de tourbal TP5 en TP5x, namelijk de pix: 

De nieuwe TP5 Pix golfbal van TaylorMade
De opvallende golfbal, die samen met Rickie Fowler werd ontwikkeld, moet helpen bij het oplijnen. 
Tour
De nieuwe TP5 Pix golfbal van TaylorMade

Tour Response en Soft Response

Naast de TP5 pix introduceert TaylorMade nog twee nieuwe modellen: Tour Response en Soft Response. Met de Tour Response richt het merk zich op golfers die een cover van urethaan (onmisbaar voor extra spin op de green) een must vinden en daar niet zoveel voor willen betalen. De Soft Response (geen urethaan, maar met veel minder spinnende ionomer cover) is nog een stuk  lager geprijsd en geeft de golfer vooral een zacht gevoel. 


Prijzen

Metalwoods (vanaf 7 februari verkrijgbaar)
SIM driver: €579,-  (lofts: 8, 9 en 10.5 graden)
SIM Max driver: €529,-  (lofts: 9, 10.5 en 12 graden)
SIM Max•D driver: €529,-  (lofts: 9, 10.5 en 12 graden)

SIM fairwaywoods: €419,-  (lofts: 14, 15 en 19 graden)
SIM Max & Max fairwaywoods: €299,-  (lofts: 14, 15, 18, 21 en 24 graden)

SIM Max Rescue hybride: €249,-  (lofts: 19, 22, 25, 28 en 31 graden)

Golfballen

TP5 & TP5x Pix: €58,- per dozijn
Tour Response: €45,- per dozijn
Soft Response: €30,- per dozijn

Meer weten? 
taylormadegolf.eu

F, S, M, K, L and D

De SM8-lijn heeft zes verschillende grinds (vorm van de zool die mede bepaalt hoe de club bij impact reageert) en lofts:

F - De F (full) grind is een rechttoe rechtaan grind voor volle swings waarbij het clubhoofd niet open of dicht wordt gezet. De F grind is dan ook de meeste gebruikte (sand)wedge op de verschillende tours. (lofts: 46, 48, 50, 52 graden)

S - Vernoemd naar Steve Stricker. Deze grind biedt iets meer veelzijdigheid (omdat je het clubblad iets meer open of dicht kunt zetten) dan de F grind, maar is nog steeds een wedge voor de speler met een eenvoudige techniek (weinig polsactie, veel lichaamsrotatie). (lofts: 54, 56, 58, 60 graden)

M - De favoriet van Vokey zelf. Een wedge voor spelers die het clubblad graag open of dicht zetten om bepaalde slagen rond de green uit te kunnen voeren. (lofts: 56, 58, 60, 62 graden)

K - De wedge met de meeste bounce is de K grind. Daarmee is het de meest vergevingsgezinde wedge in de lijn en een ideale club voor bunkerslagen.  (lofts: 54, 56, 58, 60) graden

L - De L grind is zeer veelzijdig, maar met met weinig bounce tegelijkertijd de minst vergevingsgezinde wedge in de line-up. (lofts: 60 graden)

D - Een populaire grind op de tour die lijkt op M, maar aanzienlijk meer bounce heeft. (lofts: 54, 56, 58, 60 graden)

De SM8-lijn heeft zes verschillende grinds (vorm van de zool die mede bepaalt hoe de club bij impact reageert) en lofts:

F - De F (full) grind is een rechttoe rechtaan grind voor volle swings waarbij het clubhoofd niet open of dicht wordt gezet. De F grind is dan ook de meeste gebruikte (sand)wedge op de verschillende tours. (lofts: 46, 48, 50, 52 graden)

S - Vernoemd naar Steve Stricker. Deze grind biedt iets meer veelzijdigheid (omdat je het clubblad iets meer open of dicht kunt zetten) dan de F grind, maar is nog steeds een wedge voor de speler met een eenvoudige techniek (weinig polsactie, veel lichaamsrotatie). (lofts: 54, 56, 58, 60 graden)

M - De favoriet van Vokey zelf. Een wedge voor spelers die het clubblad graag open of dicht zetten om bepaalde slagen rond de green uit te kunnen voeren. (lofts: 56, 58, 60, 62 graden)

K - De wedge met de meeste bounce is de K grind. Daarmee is het de meest vergevingsgezinde wedge in de lijn en een ideale club voor bunkerslagen.  (lofts: 54, 56, 58, 60) graden

L - De L grind is zeer veelzijdig, maar met met weinig bounce tegelijkertijd de minst vergevingsgezinde wedge in de line-up. (lofts: 60 graden)

D - Een populaire grind op de tour die lijkt op M, maar aanzienlijk meer bounce heeft. (lofts: 54, 56, 58, 60 graden)

Lees meer over
Equipment Tiger Woods