De nieuwe M5 en M6 drivers van TaylorMade.
Beeld: TaylorMade

Nét legaal: TaylorMade M5 & M6

9 januari 2019 Redactie GOLF.NL
Ondanks de limieten die de R&A en de USGA hebben gesteld is TaylorMade ervan overtuigd dat de maximale afstand die je uit een driver kunt halen nog niet is bereikt. Met de M5 & M6 driver zoekt het merk de grenzen van wat is toegestaan nog verder op. Naast een driver en fairwaywoods introduceert TaylorMade nieuwe ijzers, hybrides en een nieuwe versie van de TP5 golfbal.

Traditiegetrouw verzinnen de grote golfclubfabrikanten aan het begin van het nieuwe kalenderjaar weer mooie kreten en termen. Callaway heeft Epic Flash, TaylorMade heeft 'Speed Injected Twist Face' in de nieuwe M5 en M6 drivers.

Begin vorig jaar introduceerde TaylorMade Twist Face, een zeer lichte (met het blote oog niet zichtbare) buiging van het clubblad. Waarom? Het zou moeten helpen om te compenseren voor een bal hoog op de teen (hook) en laag op de hiel (slice). Deze technologie komt terug in 2019, maar met iets extra's, namelijk een clubblad dat eigenlijk 'illegaal' is als het gaat om flexibiliteit/trampoline effect. Het motto van de nieuwe lijn is dan ook 'Everybody gets faster...'

Nét legaal: Speed Injected Twist Face 

Om de driver toch binnen de grenzen van wat is toegestaan te houden heeft TaylorMade een substantie geïnjecteerd in het clubblad (zie de twee rode 'schroefjes' in onderstaande afbeelding) om de driver precies op de grens van wat is toegestaan terug te brengen. Zie het als een soort 'fine-tuning' - de ene driverkop krijgt meer 'resin' (=hars) ingespoten dan de ander - waarmee TaylorMade als doel heeft om elke golfer een driver te geven die nét legaal is. 

M5 of M6?

Volgens TaylorMade heeft de M5 een sweetspot die 66% groter is dan de M3 (2017) en zelfs 100% groter vergeleken met de M1 (2015). In de M5 en M5 Tour (435cc) drivers kan je door middel van twee gewichtjes (10 gram) gewicht verplaatsen naar teen of hiel (balvlucht draw/fade) en naar voor of achter (balvlucht hoog/laag). De loft is ook met twee graden - omhoog & omlaag - aan te passen. 

Vergeleken met de M5 is het clubblad van de M6 driver, het andere model in de lijn voor 2019, net iets groter. Om precies te zijn 1 millimeter. Als je je driver graag fijn wilt afstellen is de M5 een betere optie dan de M6, die in principe wat geschikter is voor de hogere handicapper die zoekt naar extra afstand in plaats van extra aanpasmogelijkheden.

De zool van de M6 is een stuk lichter nu deze volledig van koolstofvezel is gemaakt. Het bespaarde gewicht is verplaatst naar een plek lager en verder achterin het clubhoofd voor meer vergevingsgezindheid en een hogere lancering. Naast de standaard M6 is er ook een M6 D-Type driver. Die 'D' staat voor draw en is daarmee aantrekkelijk voor spelers die wat extra hulp kunnen gebruiken in de strijd tegen de slice. 

VIDEO: Hoe reageren Tiger Woods, Rory McIlroy, Dustin Johnson, Jon Rahm en Jason Day op de nieuwe Taylormade M5 & M6?

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

M5 & M6 Fairwaywoods   

Naast drivers zijn er ook fairwaywoods, natuurlijk met Twist Face, maar zonder de 'Speed Injection'. Dankzij een verplaatsbaar gewichtje van 65 gram is de M5 fairwaywood ook heel erg makkelijk aan te passen voor een bepaalde balvlucht, spin-setting of loft. 

Om de nieuwe metalwoods lijn compleet te maken is er ook een M6 Hybride, en ja, ook de 'rescue' heeft Twist Face. Er is een ook een speciale versie voor dames met andere loft mogelijkheden en een lichtere shaft (zie onder).  


De M5 & M6 driver, fairwaywoods en hybrides zijn vanaf 15 februari te koop. De standaard grip is de MCC Decade van Golf Pride. Voor dames is de M6 en M6 D-Type verkrijgbaar in lofts van 10.5° en 12°, wederom met een lichtere shaft van 45 gram.

Ook M5 & M6 ijzers

Naast metal woods lanceert TaylorMade ook M5 en M6 ijzers. De belangrijkste innovatie in de nieuwe ijzerlijn - die behoort tot de game-improvement categorie voor mid-handicappers (10+) - is de 'Speed Bridge'. De sterke constructie die de topline verbindt met de cavity aan de achterkant (zie foto's) zorgt vergeleken met de M3 en M4 ijzers uit 2017 voor meer balsnelheid. 

Deze versteviging (goed vergelijkbaar met Jailbreak in de Callaway drivers) zorgt voor stabilisering op de plek die het meeste vibreert bij balcontact en dat zorgt weer voor een betere energieoverdracht. De Speed Pocket werkt vooral als je de bal laag op het blad raakt. Vergeleken met de M6 is de M5 ijzer iets compacter. 

TP5 en TP5x golfballen verbeterd

Clubs zijn handig, maar je hebt ook een bal nodig moet TaylorMade gedacht hebben. Eentje met vijf lagen, want Taylormade lanceert een nieuwe versie van de TP5 en TP5x. De bal waar spelers als Rory McIlroy (TP5), Dustin Johnson (TP5x) en Jon Rahm (TP5x) mee spelen kon nog iets beter. Er gaan geruchten dat Rickie Fowler binnenkort overstapt van Titleist naar TaylorMade.

De kern van de nieuwe TP5 en TP5x is iets zachter geworden, en dat is goed voor extra snelheid. Die extra meters zijn het resultaat van wat TaylorMade 'High-Flex Material' noemt. Waar het op neerkomt is dat alle lagen om de zachtere kern stijver zijn geworden. Ook niet onbelangrijk: de bal is duurzamer en beter bestand tegen de harde klap van een driver of ijzer. 

Het verschil tussen de TP5 en TP5x? De TP5 voelt iets zachter, vliegt iets lager bij ijzerslagen en geeft iets meer spin op de green.   

Productinformatie

De M5 en M6 clubs en TP5(x) ballen van TaylorMade zijn vanaf 15 februari verkrijgbaar.

Drivers
M5 €599,- (9°, 10.5° & 12°)
M5 Tour €599,- (9° & 10.5°)
M6 €529,- (9°, 10.5° & 12°)
M6 D-Type €529,- (9°, 10.5° & 12°)

Fairwaywoods
M5 Fairway €419,- (14°, 15°, 18°)
M6 Fairway €299,- (14°, 15°, 18°, 21° & 24°)
M6 D-Type Fairway €299,- (16°, 19°, 22°)

Hybrides
M6 Hybride €249,- (3/19°, 4/22°, 5/25°, 6/28° & 7/31°)
M6 Hybride dames €249,- (4/22°, 5/25°, 6/28° & 7/31°)

IJzers
M6 ijzers (7 clubs) €999,- (staal), €1149,- (graphite)
M5 ijzers (7 clubs) €1149,- (staal), €1399,- (graphite)

Golfballen
TP5(x) €58,- per dozijn

Meer weten? taylormadegolf.com

}