Equipment

TaylorMade lanceert SIM2

Met de nieuwe SIM2 drivers en fairwaywoods borduurt TaylorMade voort op het succes van SIM. De verbeterde SIM2 moet nog meer vergevingsgezindheid, snelheid en afstand opleveren.
Beeld: TaylorMade

Beeld: TaylorMade

Net Hollywood: na de kaskraker SIM komt SIM2. Het plot in de sequel is grotendeels hetzelfde. Zo zijn de drie letters in de nieuwe TaylorMade ongewijzigd: shape in motion. De afkorting slaat op de asymmetrische vorm van de zool van de driver - TaylorMade noemt het de Inertia Generator - die moet zorgen voor betere aerodynamica en dus meer snelheid. Kleine kanttekening: dit levert vooral iets op als je een heel hoge swingsnelheid hebt. 

Forged Ring Construction

De grootste technologische vernieuwing in SIM2 is de opvallend blauwe 'Forged Ring Construction' aan de achterkant van de driver. Deze ring is van licht, sterk titanium en is gefreesd. Het gewicht dat met deze ring is bespaard (net als de kroon en zool van koolstof) is nog verder naar achter gebracht in de Inertia Generator - een gewichtje van 16 gram (24 gram in Max en 22 gram in Max•D). Waarom? Met meer gewicht achterin is een driver doorgaans vergevingsgezinder en is het makkelijker om de bal te lanceren.

 

3 x SIM

Ook als het gaat om het slagvlak is er volgens TaylorMade progressie geboekt. Door de binnenkant van het clubblad met een machine te frezen is de dikte van het clubblad niet over het hele blad hetzelfde. Uit data blijkt dat de mishits zich vooral voordoen laag op de hiel en hoog in de tee. Op die plekken is het clubblad dunner zodat de bal wat verder vliegt als je de bal niet op de sweetspot raakt. 

Net als vorig jaar bestaat de SIM2-lijn uit drie modellen: SIM2, SIM2 Max & SIM2 Max•D. Vergeleken met de oude lijn hebben alle SIM2-modellen een groter clubblad en dat zorgt ook voor meer moment of inertia (vergevingsgezindheid). Vergeleken met de standaard SIM2 heeft de SIM2 Max een iets groter profiel.

 

De SIM2 Max•D is nog een stukje groter en daarmee dus ook wat vergevingsgezinder. Daarnaast heeft de driver een draw bias, oftewel slicers hebben baat bij de gewichtsverdeling (meer in de hiel) van deze driver.

Misschien wel het meest opvallende aan de nieuwe lijn is het ontbreken van een verschuifbaar gewicht. De vraag is of clubfitters daar blij mee zullen zijn, maar volgens TaylorMade heeft de eerdergenoemde productiemethode (het frezen van de binnenkant van het blad) ervoor gezorgd dat de weight track niet is teruggekomen. De loft is natuurlijk nog wel af te stellen en met drie verschillende modellen is er nog genoeg te kiezen voor verschillende type golfers. 

Geen schroeven in het blad

De speed injected twistface van de SIM komt terug in de 2, maar zit wel op een andere plek. De substantie in het clubblad wordt nu ingespoten in de teen van de driver. TaylorMade beweert dat elke golfer op deze manier een driver heeft die wat betreft balsnelheid tegen de grens aanzit van wat is toegestaan. 

Fleetwood naar TaylorMade

Eind 2020 maakte TaylorMade een aantal wijzigingen bekend in de stal: Jason Day en Jon Rahm hebben het schip verlaten en Tommy Fleetwood is aan boord gehaald. Naast Tiger Woods, Dustin Johnson, Rory McIlroy, Collin Morikawa en Matthew Wolff zit de Engelse professional nu dus bij Team TaylorMade.

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.


Specificaties, prijzen en beschikbaarheid

SIM2: 8, 9 en 10.5 graden
SIM2 Max: 9, 10.5 en 12 graden
SIM2 Max•D: 9, 10.5 en 12 graden

Er is ook een damesmodel met de lichte Aldila NV Ladies shaft (45 gram).

Prijs € 529

Fairwaywoods, hybrides en ijzers

Naast een driver lanceert TaylorMade ook SIM fairwaywoods, hybrides en ijers. De SIM2 fairwaywoods zijn er ook in drie verschillende modellen: SIM2 Titanium, SIM2 Max en SIM2 Max•D. De SIM2 Titanium is wat compacter (170cc) terwijl de Max (190cc) en Max•D (195cc) iets groter zijn. De V Steel-technologie in de fairwaywoods zorgt voor een betere interactie met de grond.

De hybrides of rescues zoals TaylorMade de vervangers voor de lange ijzers noemt, hebben ook een upgrade gekregen. De lijn is uitgebreid naar twee modellen: de SIM2 Rescue en SIM2 Max Rescue. De eerstgenoemde lijkt qua vormen meer op een ijzer en is verbeterd met de hulp van Dustin Johnson en Rory McILroy (die met de SIM Rescue voor het eerst een hybride in hun tas hadden). De Max is wat groter en daarmee wat makkelijker te slaan.

Last but not least: TaylorMade lanceert ook een nieuwe SIM2 ijzerlijn. In de nieuwe lijn - bestaande uit de SIM2 Max en SIM2 Max OS ijzers - zit polymeer verwerkt in de cavity (uitholling) van hiel tot teen. Volgens TaylorMade zorgt dit cap back design voor meer stabiliteit en dus afstand. Het ECHO Damping System gaat ongewenste vibraties te lijf en zorgt voor het zachte gevoel. De OS-versie is nog iets groter en behoort daarmee tot de super game improvement categorie.

Specificaties, prijzen en beschikbaarheid

SIM2 Titanium: 13.5°, 15° en 19°.
Prijs € 419

SIM2 Max: 15°, 16.5°, 18°, 21° en 24°.
SIM2 Max•D: 16, 19° en 22°.
Prijs €319

SIM2 Rescue: 17°, 19.5° en 22°.
Prijs €299

SIM2 Max Rescue: 19°, 22°, 25°, 28° en 31°.
Prijs € 259

SIM2 Max ijzers: 4-PW (7 ijzers)
SIM2 Max OS ijzers: 4-PW (7 ijzers)
Prijs  €999 (staal), €1.149 (graphite)

Alle clubs uit de nieuwe SIM2 lijn zijn verkrijgbaar vanaf 19 februari 2021. 

Meer weten? 
taylormadegolf.eu

Lees meer over
Equipment