De drivers uit dit overzicht hebben we getest bij RUFF Golf met Trackman iO en de data verzameld. De testgegevens zie je onderaan dit overzicht.
In deze driver van Titleist zijn lichtere materialen gebruikt. Ook de grip en de shaft-opties zijn gericht op beperken van massa, want iets wat licht is swing je sneller. Binnen de GT-lijn is dit de driver met het grootste profiel en dat zorgt voor vertrouwen en meer vergevingsgezindheid. Het eventuele verlies aan aerodynamische snelheid is gecompenseerd met een aangepaste bolling van de kroon en de zool. Als je op zoek bent naar een hogere lancering is dit de Titleist-driver die op je testlijstje moet staan.
Prijs: € 699
Het X-model uit de Elyte-lijn heeft een neutrale en draw setting dankzij een verplaatsbaar gewicht van 13 gram. De kroon is 'Thermoforged' en deze koolstofconstructie zorgt dankzij de gewichtsbesparing voor een hogere clubhoofdsnelheid en hoge lancering. Voor rechtshandigen is de driver ook in 12 graden-loft verkrijgbaar. Zoals we van Callaway gewend zijn is er veel aandacht besteed aan het gevoel en het kenmerkende doffe geluid.
Prijs: € 649
N.B. Niet getest (zie data). In nog te verschijnen tests - Low Spin en de standaardmodellen - worden de Callaway Elyte en Elyte Triple Diamond meegenomen.
Vergevingsgezindheid (de neiging van het clubhoofd om te draaien bij impact) is het hypewoord van de laatste twee jaar als het gaat om drivers. Cobra speelt daar goed op in met de MAX-K, waarmee de magische grens van een MOI hoger dan 10.000 wordt gehaald. De MAX-D-versie is nagenoeg hetzelfde als de 'K', maar heeft wat meer draw bias voor golfers die worstelen met een slice. Met de verstelbare FutureFit 33 hosel is deze driver naar wens af te stellen. De golfer kan kiezen uit niet minder dan 33 loft-lie-combinaties zonder dat dit effect heeft op de stand van het clubblad bij adresseren. Knap staaltje innovatie.
Prijs: € 629
Het was een uitdaging om de 'makkelijke' driver uit de PING-catalogus te kiezen. Simpelweg omdat er nogal wat keus is. Zo zit in de nieuwe G440-lijn naast de MAX de G440 SFT, die gericht is op golfers die hun slice willen beperken. Wij kozen voor dit overzicht voor de MAX 10K uit 2024 die nog steeds te koop is. Het is op internet de meest geprezen driver van het afgelopen jaar, omdat het stabiele clubhoofd niet leidt tot een overdaad aan spin. De test (zie onder) laat zien dat dat terecht is.
Prijs: € 725
Prijs: € 689
Met de MAX-versie van de nieuwe Dynapowr-drivers, die een stuk scherper geprijsd zijn dan de concurrentie, gebruikt Wilson een volledig uit titanium opgebouwd clubhoofd. AI (kunstmatige intelligentie) is niet alleen gebruikt voor het ontwerp van het clubblad, maar wordt ook toegepast bij het vinden van de juiste shaft bij het clubhoofd. Met 12.000 datapunten en een sensor op je grip wordt binnen drie swings de ideale combinatie van club, shaft en grip bepaald. De Max-versie en de shaft die wij gebruikten in de test was iets korter, wat direct het verschil in afstand verklaarde.
Prijs: € 500
Het is de eerste keer dat Srixon een 'Max'-versie van een driver lanceert (de voorganger was de ZX5). Dit vergevingsgezinde model heeft een gewicht achter in het clubhoofd dat verplaatst kan worden als je de swing weight en lancering aan wilt passen. Net als de overige merken is er een versie met 12 graden loft en lichtere shafts verkrijgbaar.
Prijs: € 649
N.B. Niet getest (zie data). In nog te verschijnen tests - Low Spin en de standaardmodellen - worden de Sirxon ZXi en Srixon ZXi LS meegenomen.
Alle drivers uit dit overzicht zijn in loft af te stellen dankzij de hosel. Neem bijvoorbeeld de Titleist GT1. Mocht je toch op zoek zijn naar meer draw, dan kan je deze driver afstellen met een verplaatsbaar gewicht waarmee je de massa van het zwaartepunt verplaatst naar de plek op het clubblad waar je de bal raakt (meer richting hiel of teen).
Hiermee kan je een draw - of juist een fade - aanmoedigen. Voor deze test hebben we niet veel 'gerommeld' met de verschillende instellingen en de drivers in de standaard setting gelaten. In sommige drivers hebben we wel de loft aangepast.
Het andere merk dat hier genoemd moet worden is Cobra, dat dit jaar een ongelofelijk hoog aantal van 33 verschillende settings aanbiedt. Het inventieve aan dit SmartPad-systeem is dat het clubblad en het aanzicht van de driver gelijk blijft.
Mocht je nou al heel lang dezelfde driver in je tas hebben, dan laat je waarschijnlijk flink wat meters liggen
De Max-versies van TaylorMade-drivers zijn de afgelopen jaren heel populair gebleken. Logisch, want ze zijn makkelijk te lanceren en achter de bal straalt het clubhoofd vertrouwen uit. We hebben ook een kortere TaylorMade getest met een dunne grip om te zien wat dat doet (zie data).
Ook de Titleist GT1 straalt achter de bal heel veel vertrouwen uit. Als je van klassieke looks houdt moet deze driver op je lijstje.
Met de Wilson Dynapower Max behaalden we een lagere swingsnelheid. Dat kan komen door de minder lange shaft of dunnere grip die goed past bij dit model. Het is desalniettemin een accurate driver gezien de spreiding, maar levert wel minder afstand op.
PING voelt en is zoals altijd heel erg stabiel en solide. Voor het eerst konden we ook een Srixon-driver testen, en de algemene indruk is dat dit merk totaal niet onder doet voor de andere merken.
En waar is Mizuno? We hebben contact proberen te zoeken met Mizuno (of andere merken die je misschien mist), maar dat is niet op tijd gelukt. Daarom ontbreken Mizuno-drivers in dit overzicht.
De testgegevens en bevindingen van de LS en standaard drivers komen later dit voorjaar aan bod
Het doel van deze test is niet geweest om een 'beste' driver van 2025 uit te roepen. Dat (op dit moment nog) onmogelijk. Je kan in elke test gaten schieten, zo ook in deze. Er zijn simpelweg te veel variabelen om te controleren en te weinig mogelijkheden om elementen (clubhoofd, shaft) te isoleren.
Naast materiaal (lofts, buigprofiel en lengte van shafts, gripsdikte etc.) zijn er ook zaken als vermoeidheid, visuele en andere voorkeuren van de testpersoon die een rol spelen. We zouden wel een persoonlijke voorkeur kunnen uitspreken, maar dat zegt niks over de kwaliteit van de driver in kwestie of de andere drivers uit de test.
Was deze test daarmee zinloos? Nee, want het geeft een goed beeld van wat er in 2025 te koop is op de drivermarkt en daarmee een goed begin als je je aan het oriënteren bent op een nieuwe driver. De hypothese dat de onderlinge verschillen steeds kleiner worden en je dus voorzichtig moet zijn met uitspraken is bevestigd.
Uiteindelijk hebben we op de testdag zo'n 400 ballen geslagen (de uitschieters naar onder - waar de golfer zelf de grootste variabele is gebleken - zijn uit de testdata gehaald). Vermoeidheid sloeg op een gegeven moment toe. De testvolgorde - waarbij we de meest vergevingsgezinde 'makkelijke' driver als laatste sloegen - was goed omdat we door de vermoeidheid de meeste hulp aan het eind goed konden gebruiken.
De testgegevens en bevindingen van de LS- en standaard drivers komen later dit voorjaar aan bod. Kijkend naar de data zijn er geen extreem grote of onverklaarbare verschillen zichtbaar. Verschil in afstanden is te wijten aan verschil in clubhoofdsnelheid of (lage) spin.
De mogelijkheden om gefit te worden (of zelf te testen) zijn de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd, dus kijk of je daar in 2025 van kan profiteren
In het kader van transparantie moet ook gezegd worden dat zelfs een systeem als de Trackman iO bij RUFF Golf soms moeite had met het accuraat meten van de spin. Er werden sporadisch spingetallen gemeten onder de 400 rpm, iets wat onmogelijk is als een bal meer dan 200 meter door de lucht vliegt. Het blijft een indooromgeving waarbij Trackman de balvlucht moet afleiden op basis van de eerste paar meters van de vlucht. Dat is geen kritiek op Trackman, maar eerder een vaststelling dat zelfs de beste systemen beperkingen hebben.
Voor deze test (we sloegen 21 verschillende drivers) gebruikten we verschillende shafts. Laat je niet op het verkeerde been zetten door ingewikkelde termen als het gaat om de shaft. Een shaft die omschreven wordt als extra stiff en zwaar kan in de goede handen voor een lage lancering en lage spin zorgen. In de verkeerde handen zorgt het juist voor heel veel meer spin en een hoge lancering. Het is dus maar net wie de club swingt.
Shaftproducent Mitsubishi zegt het volgende over het kiezen van een shaft op basis van eigenschappen: "Alleen omdat ze allemaal op deze manier zijn geplot (spin, lancering, buigprofiel), betekent niet dat de prestaties exact deze kenmerken zullen volgen. Alle golfers swingen anders en belasten en buigen een golfshaft op een andere manier. Daarom raden we aan om deze grafiek te gebruiken om een basis te krijgen van waar te beginnen, en vervolgens samen te werken met een specialist om het precies af te stemmen."
N.B. Lang verhaal kort: laat die exotische shaft waarmee je driver €300 duurder wordt achterwege en investeer in golflessen. Lees dit goede artikel van MyGolfSpy over shafts om feit van fictie te kunnen onderscheiden.