De drivers uit dit overzicht hebben we getest bij RUFF Golf met Trackman iO en de data verzameld. De testgegevens zie je onderaan dit overzicht.
GT staat voor Generational Technology. Kort samengevat is de nieuwe GT-driver volgens Titleist net iets sneller met meer vergevingsgezindheid, dankzij betere productietechnieken en materialen. Zo is er polymeer gebruikt in de kroon om gewicht te besparen en te herplaatsen voor meer balsnelheid. Met de 'CG Track' in deze driver kan je het zwaartepunt verplaatsen naar de plek waar je de bal het meest regelmatig raakt. Dit zorgt voor meer massa en dus langere drives.
Prijs: € 699
In deze lijn - met ondertitel 'Going from good to Elite' - heeft Callaway geprobeerd de drivers sneller te maken zonder in te leveren op vergevingsgezindheid. Door de hiel en de staart te verhogen kan het clubhoofd van de Elyte sneller door de lucht bewegen. Het bijeffect is een andere gewichtsverdeling, namelijk een hoger zwaartepunt, en dat zorgt voor minder vergevingsgezindheid. Callaway heeft dat 'verlies' gecompenseerd met de nieuwe Thermoforged Carbon Crown. Die kroon is lichter en het bespaarde gewicht is omlaag verplaatst voor een lager CG (zwaartepunt).
Prijs: € 649
De aerodynamica van het clubhoofd van deze 'Dark Speed'-drivers is aangepast met een lagere 'skirt' - de staart waar de kroon en de zool samenkomen. In vergelijking met vorige modellen is het ontwerp wat ronder geworden en dat zou volgens Cobra voor meer snelheid moeten zorgen - en betere looks, want niet alle golfers zijn gecharmeerd van een puntig ontwerp. Een driver die je zelf kan aanpassen met een sleutel is niet nieuw, maar Cobra gaat tot het uiterste met niet minder dan 33(!) settings.
Hier zie je een video over het verschil tussen de modellen binnen de Cobra DS-Adapt lijn.
Prijs: € 629
Voor een hoge lancering heb je een laag zwaartepunt nodig en volgens PING hebben de nieuwe G440-drivers het laagste zwaartepunt ooit in een driver. Een minder diep clubblad, de lichtgewicht kroon van koolstof en een zogenaamd 'Free Hosel'-ontwerp (waarbij 4 gram is bespaard), heeft gezorgd voor aardig wat gewichtsbesparing. Daarmee is het zwaartepunt verlaagd voor een hogere balsnelheid, optimale spin en hogere lancering voor extra afstand door de lucht.
Prijs: € 685
Prijs: € 689
In 2025 zijn verbeteringen doorgevoerd in Dynapwr, geleid door clubbouwers die voor andere merken hebben gewerkt. Zo is het PKR-360 clubblad, geoptimaliseerd met AI om een zo groot mogelijke sweetspot te creëren. Daarnaast zorgen speciale ribben voor een verbeterd geluid, een aspect dat bij eerdere Wilson-drivers nog weleens te wensen overliet.
Prijs: € 550
Srixon heeft Ti72S titanium gebruikt in een dun clubblad voor de snelste driver van het Japanse merk ooit. Dankzij i-FLEX-technologie is het clubblad gevarieerd in dikte om de energieoverdracht te optimaliseren. Ook is het blad van de drivers afgewerkt met een Laser Face Milling-pattern. Deze afwerking zorgt voor meer stabiele spin en vergevingsgezindheid in natte condities. Volgens Srixon zorgt het verbeterde clubblad voor meer balsnelheid en een winst van 3 meter in afstand.
Prijs: € 649
Alle drivers uit deze test zijn in loft verstelbaar via de hosel. Sommige merken gaan nog een stap verder en hebben modellen met een verplaatsbaar gewicht. Daarmee kun je het zwaartepunt iets verplaatsen naar hiel of teen — om invloed te kunnen uitoefenen op je balvlucht.
Net als in de test met de vergevingsgezinde modellen (dit zijn de drivers voor de grootste groep golfers) hebben we ook voor deze test bewust weinig gewijzigd aan de instellingen. We hielden de meeste drivers in de standaard configuratie, al hebben we bij enkele modellen wel de loft aangepast.
De data onderstrepen de hypothese dat de onderlinge verschillen kleiner worden
Het doel van deze test was niet om dé beste driver van 2025 aan te wijzen — dat is praktisch onmogelijk. Er zijn simpelweg te veel variabelen, en te weinig mogelijkheden om alles volledig te isoleren. Naast clubspecificaties spelen ook zaken als vermoeidheid, gevoel, visuele voorkeur en de swing van de tester een rol.
Betekent dit dat de test zinloos is? Zeker niet. Deze test geeft een goed overzicht van wat er in 2025 op de markt is en biedt een prima uitgangspunt voor golfers die zich willen oriënteren op een nieuwe driver.
De data (zie onder) onderstrepen de hypothese dat de onderlinge verschillen (de Titleist GT3 kwam voor mij met 281.3 meter het verst, tegenover de PING G440 MAX met 273.7 meter) kleiner worden — en dat uitspraken over wat “de beste” driver is met de nodige voorzichtigheid gedaan moeten worden.
Heb je al jaren dezelfde driver in je tas? Dan laat je misschien wel flink wat meters liggen. Niet omdat de technologie in drivers radicaal is veranderd, maar omdat jouw lichaam, je swing en je techniek inmiddels anders zijn. Gelukkig zijn de mogelijkheden om goed gefit te worden of zelf te testen (bijvoorbeeld indoor) veel groter dan voorheen. Maak daar in 2025 vooral gebruik van.
Klik hier voor het artikel over vergevingsgezinde drivers met meer informatie over de rol van fitting en shafts in deze test