De nieuwe KING F8 driver van Cobra.
Beeld: Cobra
De nieuwe Cobra King F8 ijzers zijn standaard uitgerust met Cobra Connect sensoren.
Beeld: Cobra
Natuurlijk zijn de F8 ijzers ook verkrijgbaar in een ONE versie waarbij alle ijzers even lang zijn.
Beeld: Cobra
De F8 is de eerste driver waarbij Cobra het clubhoofd volledig machinaal heeft gefabriceerd.
Beeld: Cobra
Het 'ÇNC milled' clubblad van de Cobra King F8.
Beeld: Cobra
De King F8 ijzers voor dames in de blauwe uitvoering.
Beeld: Cobra
De King F8 ijzers voor dames in de raspberry uitvoering.
Beeld: Cobra
De KING F8 driver voor dames.
Beeld: Cobra
Ook de F8 fairwaywoods zijn verkrijgbaar in een raspberry uitvoering.
Beeld: Cobra
De F8 hybride is er ook in een ONE length versie.
Beeld: Cobra

Cobra innoveert door met KING F8

24 november 2017 Redactie GOLF.NL
Cobra pakt uit in 2018. Naast nieuwe drivers en fairwaywoods - de KING F8 en F8+ serie - komt Cobra met nieuwe ijzers en hybrides die standaard zijn uitgerust met Cobra Connect, het ingenieuze shottracking systeem waarmee je je eigen spel kunt analyseren.

Wat is het?

Laten we beginnen met de driver, want daar doet Cobra iets wat nog niet eerder gedaan is: een clubblad dat 100% CNC gefreesd is. Wat dat betekent? Normaal is het polijsten van het clubblad, iets wat helemaal aan het einde gebeurt, een proces dat met de hand gedaan wordt. Cobra liet het laatste stukje handwerk achterwege en gebruikt hiervoor een machine om de grenzen van wat is toegestaan door de USGA en R&A beter te kunnen benaderen.

De absolute bovengrens van de Coefficient of Restitution, de mate waarin energie wordt overgedragen bij botsing van twee objecten (in dit geval clubblad en bal), is door de 'governing bordies' gesteld op 257 microseconden. Lang verhaal kort: met machinaal fresen is Cobra in staat om die grens nauwkeuriger te benaderen. Dit 25 minuten durende proces zorgt volgens Cobra ook voor meer consistentie van driver tot driver. Niet onbelangrijk omdat iedereen, en zeker de tourpro, weet dat geen enkele driver helemaal hetzelfde is.

Wat levert deze techniek, en meer dan 2 jaar aan R&D, op? Een clubblad dat 10% lichter en 3% dunner is. Dat zorgt vooral voor meer balsnelheid als je de bal niet helemaal midden op het clubblad raakt.

'The traditional hand-polishing process can lead to inconsistencies in face thickness & curvature between each manufactured driver head. CNC precision milling ensures that every driver face is machined to precise specifications to achieve optimal performance', aldus Cobra.

Net zoals eerdere modellen is de F8 verkrijgbaar in een standaard en een + model. De + versie heeft een groter clubblad, maar is iets compacter in vorm en daarmee wat meer 'workable' voor de betere speler.

Beide modellen zijn af te stellen met het MyFly8 systeem. De F8 is in te stellen van 9 tot 12 graden. Voor de F8+ is dat van 8 tot 11 graden. De center of gravity in de F7 was nog af te stellen met drie gewichtjes, in de F8 zijn dat er twee. Cobra heeft onderzoek gedaan en ontdekte dat slechts een heel klein deel van de gebruikers het voorste instelgewicht gebruikte en lieten die dus weg bij de F8.

Met de F8 kan je het gewicht naar achter of naar de hiel brengen. Met het extra gewicht (12 gram) in de hiel krijg je een medium launch met draw. Plaats je de 12 gram achterin, dan krijg je een hogere lancering en meer vergevingsgezindheid. In de F8+ verplaats je het gewicht naar achter of naar voren. Met het gewicht voorin krijg je een fractie meer balsnelheid, minder spin en een iets lagere balvlucht. Met gewicht voorin krijg je een iets hogere balvlucht met meer spin (meer controle) en iets meer vergevingsgezindheid (MOI).

Wat is er nieuw?

Naast de innovatie in het fabricatieproces van de driver is er meer. Cobra doet wat andere merken al eerder deden en introduceert - op de kroon en de zool van het clubhoofd - Aero Trips, aerodymanische stroken waarmee de drag wordt verminderd en het clubhoofd met een hogere snelheid op de bal inkomt.

Een andere zeer interessante extra bij de nieuwe clubs van Cobra is het bekende Cobra Connect systeem dat nog verder wordt uitgerold in de clubs van het merk van Rickie Fowler, Bryson DeChambeau en Lexi Thompson.

Niet alleen de driver is standaard uitgerust met de Cobra Connect sensor, ook de fairwaywoods, hybrides en ijzers uit de F8 serie zijn voorzien van de slimme sensor. Een leuke uitbreiding van het systeem is dat Cobra op basis van de data uit rondes die je speelt nu ook advies geeft voor het afstellen van je club (dus waar die losse gewichtjes geplaatst moeten worden). Cobra Connect is inbegrepen in de prijs.

Wat niet terugkomt in de nieuwe Cobra drivers zijn de opvallende kleuren. Geen fel blauw of oranje meer, maar Nardo (een nieuw soort grijs) of Black.

De F8 hyrbides zijn verkrijgbaar in 17, 19, 22 en 25 graden loft. Geen verrassingen wat betreft keuzes in loft. Wel opvallend: de F8 hybrid is nu ook verkrijgbaar in een single-length versie. De hyrbide heeft de lengte van een ijzer-7 en sluit aan op F8 One ijzer lijn met beschikbare lofts van 19, 22 en 25 graden.

De King F8 en F8+ fairwaywoods zijn zoals gezegd ook allemaal uitgerust met Cobra Connect en verkrijgbaar in Nardo en Black.  

Wat vinden wij?

Met het volledig machinaal gefreesde clubblad doet Cobra iets wat de andere merken (nog) niet kunnen. Hoe vaak hoor je tourpro's niet klagen dat het zo moeilijk is om twee echt identieke drivers te vinden? Met deze nieuwe techniek zou het verschil kleiner moeten worden. Echt lang zal het dus niet duren voordat de andere fabrikanten gaan volgen. Serieuze innovaties gaan gepaard met serieuze kleuren. Dus geen fel oranje en blauw meer. Een logische keuze als Cobra ook de consersatieve en serieuze golfer wil bereiken. Cobra Connect is, zonder meerprijs, een hele mooi extra. Voeg daar de ONE length mogelijkheden aan toe en Cobra mag met recht zeggen dat ze een van de meest innovatieve merken op de markt zijn. 

Productinformatie

Alle clubs uit de nieuwe F8 lijn zijn vanaf 1 februari 2018 verkrijgbaar. Bekijk foto's van de clubs in de carrousel boven dit bericht.

Driver F8 & F8+ (dames en heren). Prijs: € 429
Fairwaywoods (dames en heren). Prijs: € 269
Hybrides (dames en heren). Prijs: € 219
IJzers (staal, 7 ijzers). Prijs: € 899
IJzers (graphite, 7 ijzers). Prijs: € 999
IJzers (dames graphite, 7 ijzers). Prijs: € 999
IJzers (dames graphite, 6 ijzers). Prijs: € 855
ONE length ijzers (graphite, 7 ijzers). Prijs: € 855
ONE length ijzers (staal, 7 ijzers). Prijs: € 770

}