Wilson heeft een rijke historie. Sinds 1920 hebben spelers in elk decennium majors gewonnen met Wilson-clubs in hun tas. De laatste was Gary Woodland, die in 2019 de overwinning behaalde op Pebble Beach. Net als merken zoals Srixon en Mizuno, die elk op hun eigen manier proberen marktaandeel te veroveren, werkt Wilson aan een strategie om zich sterker te positioneren naast de grotere spelers zoals Titleist en Callaway. Elk jaar wordt duidelijker dat er alternatieven en genoeg opties zijn als je iets anders wilt.
Wilson, dat de naam Dynapwr uit 1956 afstofte en in 2023 met een nieuwe lijn op de proppen kwam, timmert hard aan de weg. Net als in de andere sporten waar het merk wel in het topsegment zit (denk aan tennis en American Football), wil Wilson ook in golf een van de marktleiders worden. Het merk wil af van het imago dat het vooral golfclubs maakt voor beginners.
Daar hoort bijvoorbeeld een aanpassing van het logo bij. In het shield stonden voorheen de letters WS, verwijzend naar de premiumlijn 'Wilson Staff'. Om de boodschap over te brengen dat Wilson alleen maar premium producten produceert is de term 'Wilson Staff' verleden tijd en blijft er een leeg shield over (zie foto's).
In 2025 zijn er daarom verbeteringen doorgevoerd in Dynapwr, geleid door clubbouwers die voor andere merken hebben gewerktn volgen ze een bekend recept: drie verschillende drivermodellen, namelijk Carbon, MAX en LS.
De Carbon is het standaardmodel. In de MAX - die volledig uit titanium is opgebouwd - ligt de nadruk op vergevingsgezindheid, terwijl de meer compacte LS (445cc) gericht is op golfers die spin willen beperken. De laatstgenoemde driver heeft een hogere staart voor betere aerodynamica, wat zorgt voor een verhoogde balsnelheid en stabiliteit tijdens de swing.
Dankzij de verstelbare hosel kunnen in elk model de lofts worden aangepast. In de LS en Carbon zijn bovendien gewichtjes verwerkt om de launch en spin verder te finetunen.
"We hebben geluisterd naar feedback van tourspelers, topamateurs en golfers met een hogere handicap en we zijn ervan overtuigd dat de Dynapwr-franchise een nieuw tijdperk ingaat", aldus Wilson.
Het PKR-360 clubblad, geoptimaliseerd met AI, creëert een zo groot mogelijke sweetspot. Daarnaast zorgen speciale ribben voor een verbeterd geluid, een aspect dat bij eerdere Wilson-drivers nog weleens te wensen overliet. Ook in de fairwaywoods (verkrijgbaar in de modellen Carbon en Max) en de hybrides is de PKR-360-technologie toegepast.
De Dynapwr-ijzers zijn ontworpen voor golfers die extra ondersteuning kunnen gebruiken. Ze zijn voorzien van een cup-face (waarbij het clubblad om de zool en topline heen is gevouwen) en een blad met variabele dikte, voor extra balsnelheid. Het standaardmodel valt in de game improvement-categorie, terwijl de nog iets grotere Max-ijzers in het super game improvement-segment passen.
Een van de opvallendste speerpunten in de Dynapwr-lijn is Fit AI. De term 'Artificial Intelligence' begint een beetje sleets te worden in de marketingboodschap van golfmerken. Wilson past het niet alleen in de clubs zelf toe, maar ook bij de clubfitting. Door middel van een sensor die je op de grip plaatst en een bijbehorende app verzamelt het systeem bij elke swing maar liefst 12.000 datapunten. Met deze data kan binnen drie swings de ideale combinatie van club, shaft en grip worden bepaald. Gevoel en het resultaat blijven minstens zo belangrijk, maar het is een mooie manier om in de goede richting te starten bij het bepalen van de juiste combinatie.
De Wilson Dynapwr clubs zijn vanaf 12 februari te koop in de lokale golfshop op jouw golfbaan, via Jumbo Golf of de website van Wilson.
Prijs
Driver: LS & Carbon € 550, MAX € 500
Fairwaywoods: Carbon € 330, MAX € 280
Hybrides: € 250
IJzers: € 840 (6 ijzers, staal), € 900 (6 ijzers, graphite)
Meer weten?
wilson.com
Callaway Elyte
TaylorMade Qi35
Cobra DS-Adapt
Titleist GT
PING G440
Srixon ZXi
Wilson Dynapwr