Equipment

Callaway Chrome Soft golfbal op de schop

Met de Chrome Soft veroverde Callaway flink wat marktaandeel op de golfballenmarkt, maar er was nog ruimte voor verbetering. Een investering van 50 miljoen dollar in het fabricatieproces moet ervoor zorgen dat de nieuwe Chrome Soft nog meer golfers gaat overtuigen dat Callaway niet alleen goede metalwoods maakt.
Beeld: Callaway Golf

Beeld: Callaway Golf

Wat is het? 

2019 was een roerig jaar voor de Chrome Soft, de tourbal van Callaway. Na de 'illegale drivers op de tour' was het misschien wel het grootste equipment verhaal van het jaar: in een uitvoerige test van de Amerikaanse website MyGolfSpy kwam de Chrome Soft niet goed uit de verf (minder lengte en inconsistentie in prestaties).

Kort gezegd was de conclusie van de test dat zachtere ballen minder 'snel' zijn, en dus minder ver vliegen. Vooral bij hogere swingsnelheden (waarbij de golfbal bij impact meer gecomprimeerd wordt) stak verlies in afstand de kop op.

Bij het concept van een premium tourbal - met een heel lage compressie voor een zacht gevoel - werden al eerder grote vraagtekens gezet, maar Callaway wilde zich onderscheiden om zo een deel van het marktaandeel van marktleider Titleist te grijpen. 

Door in te zetten op zacht én hoge prestaties dacht Callaway zich voldoende te kunnen onderscheiden. Veel golfers met een lagere swingsnelheid geven de voorkeur aan een bal die zacht aanvoelt en gingen voor de Chrome Soft. De bal was (en is) een groot succes. Het zorgde echter wel voor problemen bij golfers die een wat snellere swing hebben. 

Korte tijd later onthulde dezelfde golfconsumentenwebsite dat de kwaliteitscontrole van de golfballen van Callaway flink te wensen overliet.

Onder het motto #FindItCutIt werden ballen opengesneden en riep MyGolfSpy golfers op om hetzelfde te doen. En wat bleek? Regelmatig was er iets mis met de kern (zichtbaar niet in het midden, lagen die 'scheef' liepen). Misschien een verklaring voor de teleurstellende resultaten in de eerdergenoemde test...?

Callaway was not amused, maar echt invloed op de verkoop van Callaway golfballen had het niet. In 2019 verkocht Callaway (marktaandeel circa 20 procent) voor 211 miljoen dollar aan golfballen. Ter vergelijking: de absolute nummer één Acushnet (Titleist, Pinnacle) verkocht voor 551 miljoen aan golfballen.  

De kwaliteitsproblemen werden zeer serieus genomen: er werd vijftig miljoen dollar geïnvesteerd in de golfballenfabriek in Chicopee, Massachussets. Door te investeren in onder andere röntgenapparatuur kunnen ballen beter gecontroleerd worden en blijft het merk erop gebrand de beste golfbal te maken. Het resultaat: de Chrome Soft 2020.

Wat is er nieuw?

'We willen niet de essentie en kracht van het product verliezen', zei Sean Toulon, senior vice president bij Callaway, over de nieuwe Chrome Soft.

Wat is er dan nieuw? De kern van de bal is groter geworden in volume. Dat zorgt voor een hogere lancering en lagere spin. De middenlaag van grafeen zorgt voor spin bij het korte spel, terwijl de buitenlaag een hoge balsnelheid garandeert met elke club in de tas. Een extra verbetering komt door de optimalisatie van de aerodynamica. Het dimplepatroon is gewijzigd, met een verlaging van de drag tot gevolg. Callaway claimt dat de nieuwe Chrome Soft 4,5 meter verder vliegt bij een swingsnelheid van 100 mijl per uur. Een groot deel van die winst komt volgens Callaway door de eerder genoemde procesverbetering in de fabriek.

 

 

Chrome Soft X

Callaway heeft het verschil tussen de Chrome Soft en de Chrome Soft X vergroot. De verhouding in verkoop tussen de standaard Chrome Soft en de Chrome Soft X is 80/20 en dat moest rechtgetrokken worden. De Chrome Soft X voelt minder zacht aan (net als bij de X modellen van andere ballenmerken). De kern van de X is nog iets groter wat zorgt voor meer balsnelheid. 

Om de kern zit een dempende laag die voor het zachte gevoel zorgt. Net als bij de strandaardbal is het dimplepatroon van de X aangepast. De Chrome Soft X produceert een vlakkere vlucht.

Niet alleen wit

Opvallend: bijna 70 procent van alle golfballen die Callaway verkoopt, zijn niet wit. Met andere woorden: Callaway doet het zeer goed met de andere golfballen. De Chrome Soft is naast standaard wit ook verkrijgbaar in rood/wit Truvis, geel/zwart Truvis, wit Triple Track en geel Triple Track.   

Met de drie strepen op de Triple Track moet het oplijnen van putts op de green makkelijker worden. Dit principe is het Vernier Hyper Acuity. De Triple Track verscheen al eerder op de ERC Soft golfbal van Callaway. Dat de oplijnstrepen nu ook terugkomen op de Chrome Soft, de premium bal van Callaway, is niet echt een verrassing. Phil Mickelson speelt al enige tijd met de Triple Track.

Het is niet de eerste keer dat Callaway experimenteert met golfballen. Zo verscheen eerder al de grotere golfbal 'Magna'.

Wat vinden wij?

Lang verhaal kort: Callaway heeft erkend dat het beter kan, en heeft beloofd het beter te gaan doen. Dat valt te prijzen. Laat duidelijk zijn dat Callaway zeker niet de enige is die worstelt met kwaliteit. Ook voor kleinere golfbalmerken - die niet hun eigen fabrieken hebben en al hun golfballen laten maken (ja, met de goede connecties in Azië kan ook jij je eigen golfballenmerk beginnen) - blijft dit een uitdaging. De Chrome Soft was allesbehalve een slechte bal, maar voor een premium bal lieten de prestaties te wensen over.

Of je daar als recreatieve golfer überhaupt iets van merkt (heb jij ervaringen? mail naar redactie@golf.nl) is een lastige vraag. Wij merkten het in ieder geval niet tijdens het spelen met een Chrome Soft. Immers, wie snijdt zijn eigen dure golfballen door midden, en hoe weet je of die misser aan jezelf lag of toch misschien aan de productiekwaliteit van de golfbal?

Callaway heeft eigenlijk last gehad van het succes van de Chrome Soft. De kwaliteit ging ten koste van de kwantiteit.  De opbrengst van het succes is nu geïnvesteerd in de kwaliteit van de golfbal. En dat is nodig, want de concurrentie is moordend. Er zijn tegenwoordig heel veel merken naast Titleist die een goed presterende tourbal kunnen maken. De kunst is om dat op zeer grote schaal te doen. Dus niet een paar doosjes, maar honderdduizenden golfballen tegelijk, die allemaal hetzelfde moeten zijn en ook hetzelfde moeten presteren.

Vergeleken met Titleist, Bridgestone en Srixon (merken die erom bekend staan dat de golfballen die in de winkel liggen hetzelfde zijn als de ballen waar de tourspelers mee spelen) had Callaway nog wat achterstand goed te maken, maar met deze investering en een nieuwe Chrome Soft wordt een grote stap in de goede richting gezet. De Chrome Soft is - na een flinke vertraging door de coronacrisis - nu verkrijgbaar in de verschillende golfshops.

Prijs
€ 54,99 per dozijn

Klik hier voor de Callaway Golf Ball Selector Tool, waarmee je door een aantal vragen te beantwoorden advies krijgt over de Callaway golfbal die het beste bij je past.De nieuwe Chrome Soft is vanaf nu verkrijgbaar. De Chrome Soft X is door de coronacrisis pas in augustus verkrijgbaar. 

Meer weten? 
eu.callawaygolf.com

F, S, M, K, L and D

De SM8-lijn heeft zes verschillende grinds (vorm van de zool die mede bepaalt hoe de club bij impact reageert) en lofts:

F - De F (full) grind is een rechttoe rechtaan grind voor volle swings waarbij het clubhoofd niet open of dicht wordt gezet. De F grind is dan ook de meeste gebruikte (sand)wedge op de verschillende tours. (lofts: 46, 48, 50, 52 graden)

S - Vernoemd naar Steve Stricker. Deze grind biedt iets meer veelzijdigheid (omdat je het clubblad iets meer open of dicht kunt zetten) dan de F grind, maar is nog steeds een wedge voor de speler met een eenvoudige techniek (weinig polsactie, veel lichaamsrotatie). (lofts: 54, 56, 58, 60 graden)

M - De favoriet van Vokey zelf. Een wedge voor spelers die het clubblad graag open of dicht zetten om bepaalde slagen rond de green uit te kunnen voeren. (lofts: 56, 58, 60, 62 graden)

K - De wedge met de meeste bounce is de K grind. Daarmee is het de meest vergevingsgezinde wedge in de lijn en een ideale club voor bunkerslagen.  (lofts: 54, 56, 58, 60) graden

L - De L grind is zeer veelzijdig, maar met met weinig bounce tegelijkertijd de minst vergevingsgezinde wedge in de line-up. (lofts: 60 graden)

D - Een populaire grind op de tour die lijkt op M, maar aanzienlijk meer bounce heeft. (lofts: 54, 56, 58, 60 graden)

De SM8-lijn heeft zes verschillende grinds (vorm van de zool die mede bepaalt hoe de club bij impact reageert) en lofts:

F - De F (full) grind is een rechttoe rechtaan grind voor volle swings waarbij het clubhoofd niet open of dicht wordt gezet. De F grind is dan ook de meeste gebruikte (sand)wedge op de verschillende tours. (lofts: 46, 48, 50, 52 graden)

S - Vernoemd naar Steve Stricker. Deze grind biedt iets meer veelzijdigheid (omdat je het clubblad iets meer open of dicht kunt zetten) dan de F grind, maar is nog steeds een wedge voor de speler met een eenvoudige techniek (weinig polsactie, veel lichaamsrotatie). (lofts: 54, 56, 58, 60 graden)

M - De favoriet van Vokey zelf. Een wedge voor spelers die het clubblad graag open of dicht zetten om bepaalde slagen rond de green uit te kunnen voeren. (lofts: 56, 58, 60, 62 graden)

K - De wedge met de meeste bounce is de K grind. Daarmee is het de meest vergevingsgezinde wedge in de lijn en een ideale club voor bunkerslagen.  (lofts: 54, 56, 58, 60) graden

L - De L grind is zeer veelzijdig, maar met met weinig bounce tegelijkertijd de minst vergevingsgezinde wedge in de line-up. (lofts: 60 graden)

D - Een populaire grind op de tour die lijkt op M, maar aanzienlijk meer bounce heeft. (lofts: 54, 56, 58, 60 graden)

Lees meer over
Equipment