Equipment

Equipment: Heb ik een illegale driver?

The Open - het laatste major van het jaar bij de mannen - kende met Shane Lowry een mooie winnaar, maar er kwam ook heel opvallend equipment nieuws naar buiten: voor het eerst werd een driver van een speler na een test van de R&A als illegaal bestempeld. Hoe zit het precies met de limieten die er zijn voor drivers en wat betekent dit voor de recreatieve golfer?

Update: Voorafgaand aan het Safeway Open (26 t/m 29 september 2019) zijn bij een steekproef opnieuw drivers afgekeurd, ditmaal waren het er vijf. Volgens persbureau Reuters zijn er 30 drivers getest, en waren er dus vijf die over de toegestane limiet gingen. Het ging om de drivers van de volgende spelers: Corey Conners, Jason Dufner, Mark Hubbard, Robert Streb en Michael Thompson. 

De PGA Tour is vanaf dit seizoen een nieuw testprotocol gestart, waarbij onaangekondigd tests zullen plaatsvinden op 'non-competition days'. Een test (zie onder) duurt ongeveer 15 minuten. De resultaten worden niet in CT-waardes (zie onder) gegeven, maar in kleurencategorieën: 

groen: de driver is 'conforming' (voldoet aan de regels)
geel: de driver is conforming en mag gebruikt worden, maar valt in de tolerantie-grens (zie onder)
rood: de driver voldoet niet aan de eisen en mag niet gebruikt worden

Waarom worden er drivers getest?

Golf wordt steeds meer een power game. In het jaar 2000 was er welgeteld één speler die zijn drives gemiddeld meer dan 300 yards (274 meter) sloeg: John Daly. In 2018 waren dat er precies 60. Om de afstanden die de beste golfers ter wereld slaan enigszins in te perken doet de R&A sinds vorig jaar in aanloop naar The Open een driver test. 

Hoe vaak test de R&A drivers?

Vorig jaar tijdens The Open op Carnoustie deed de R&A voor het eerst een test. Dit jaar op Royal Portrush hebben ze dit ook gedaan. Om te zien of er spelers spelers zijn die met een driver spelen die 'illegaal' is controleerde ze op de dinsdag willekeurig 30 drivers (er deden in totaal 156 spelers mee aan The Open). En wat bleek? Vier van de 30 geteste drivers bleven niet onder de door de R&A en USGA gestelde limiet. 

Hoe wordt een driver getest? 

De test die gedaan wordt om te bepalen of een driver illegaal is is de CT-test. CT staat voor 'Characteristic Time'. Met behulp van een pendule wordt een klein metalen balletje tegen het clubblad 'gegooid'. Vervolgens wordt heel nauwkeurig gemeten hoe lang deze metalen bal in contact blijft met het clubblad. 

Hoe hoger dit getal, hoe meer trampoline-effect, of met een duur woord 'Coefficient of Restitution'. De COR zegt iets over de mate waarin energie wordt overgedragen bij botsing van twee objecten (in dit geval clubblad en bal). 

In het verleden werden drivers getest op COR in plaats van CT, maar omdat het testen van de COR ingewikkelder is (je hebt een golfballenkanon nodig waarmee je golfballen op een driver afvuurt en vervolgens meet met hoeveel snelheid de golfbal van het clubblad afkomt) is de R&A overgestapt op de meer praktische CT-test. 

Wanneer is een driver illegaal? 

Het maximum voor de CT-test is door de 'governing bordies' gesteld op 239 microseconden met een tolerantie van 18, wat betekent dat een driver niet boven de 257 microseconden mag uitkomen.  NB: 1 microseconde is een miljoenste van een seconde. 

Welke spelers zijn gesnapt met een illegale driver?

Op Royal Portrush lekte uit dat een van de spelers met een illegale driver Xander Schauffele was. Zijn Callaway Epic Flash voldeed niet aan de eis en was daarmee 'non-conforming'. Gevolg: de Amerikaan, die erg pissig was dat alleen zijn naam was uitgelekt, moest op zoek naar een nieuwe driver. Naast een Callaway driver zou volgens Scuaffele ook een PXG en TaylorMade driver niet door de test zijn gekomen. PXG ontkent dat en TaylorMade wilde geen commentaar geven. 

Hoeveel voordeel heb je met een 'illegale' driver?

De 'foute' driver van Schauffele was volgens een anonieme bron slechts op 1 microseconde 'non-conforming'. Naast het feit dat dit nauwelijks een voordeel oplevert (10 microseconden extra CT zorgt voor ongeveer een mijl extra balsnelheid en dat is +/- 2 yards extra afstand) kan een dergelijk verschil op veel verschillende manieren optreden, bijvoorbeeld door slijtage of een verandering in de gewichtsverdeling in het clubhoofd. 

Veranderen de prestaties van een driver door slijtage?

Ja, het clubblad van een driver slijt en als je de bal 100 keer op de sweetspot raakt zorgt dat voor  een iets hogere CT. Verwacht geen enorme afstandsverschillen, maar een driver die je al langer gebruikt wordt steeds 'hotter', met een hogere balsnelheid tot gevolg

Dat het nauw luistert mag duidelijk zijn. Het gebruik van bijvoorbeeld lood-tape - om de club van binnen of buiten zwaarder te maken - kan ook de CT van een driver veranderen, zonder dat de speler dat doorheeft.  

Is mijn driver wel legaal?

Hoe groot is de kans dat ik een driver heb die niet aan de eisen voldoet? Een logische vraag, maar niet iets om je zorgen over te maken. Het materiaal wat je in de winkel koopt is niet het materiaal waar de pro's van de PGA en European Tour mee de baan in gaan. Het zal je niet verbazen dat de professionals alles doen om zoveel mogelijk uit hun equipment te halen. Een clubhoofd op hun driver die net aan de eisen voldoet, dus net onder de 257 microseconden zit, hoort daarbij.

De fabriekstoleranties (hogere tolerantie = minder nauwkeurig) waarmee de grote merken drivers produceren worden steeds kleiner, Met andere woorden: ze zijn steeds beter in staat om op grote schaal (voor een acceptabele prijs) drivers te produceren die nét onder de 257 microseconden zitten. De clubhoofden die toevallig 'hot' zijn worden apart gehouden en gaan naar de tour.

De grote merken kunnen het zich niet veroorloven om gesnapt te worden met een illegale driver in de schappen van een golfshop. Om zeker te zijn dat er niet per ongeluk een driver doorheen glipt, blijven ze ruim onder de grens. De kans is dus heel klein dat jij een driver hebt die niet door de CT-test zou komen...

En dan nog dit...

De afstanden die de professionals tegenwoordig slaan - en hoe volgens sommigen daarmee klassieke golfbanen irrelevant worden - is al heel lang een actueel thema. Onder de projectnaam 'Distance Insights' zijn de R&A en USGA bezig met een studie met betrekking tot afstanden. Dat rapport moet later dit jaar verschijnen.

Lees meer over
Equipment