Nieuwe regels: het raken van de vlaggenstok op de green
Je mag ook bij een putt vanaf de green de vlaggenstok in de hole laten. Is dat een voordeel?

Je mag bij een putt vanaf de green of een putt/chip buiten de green de vlaggenstok in de hole laten staan maar het hoeft niet. Het is je eigen keuze. Als de bal door de vlag uit de hole wordt geketst, moet je de bal spelen zoals hij ligt. En als de bal geklemd blijft zitten tussen de stok en de hole, dan geldt het als een putt. Je krijgt geen straf als je per ongeluk de vlaggenstok raakt die op de green ligt. Je krijgt wel twee strafslagen als je de vlaggenstok expres raakt en je er voordeel van zou kunnen hebben.

De vraag rijst of het makkelijker of moeilijker wordt om putts te maken als je vlag in de hole laat staan. Volgens de regelautoriteiten R&A en USGA is er uiteindelijk even vaak voordeel als nadeel: “In sommige gevallen zal de bal de vlaggenstok raken en uit de hole stuiten, terwijl de bal normaal gevallen zou zijn.” Dat gebeurt bijvoorbeeld als de bal veel snelheid heeft maar niet in het midden van de hole aankomt. “Maar in andere gevallen,” aldus de regelmakers, “zal de bal de vlaggenstok raken en in de hole eindigen, terwijl hij normaal de hole gemist zou hebben.” Dat gebeurt bijvoorbeeld als de bal veel snelheid heeft maar midden in de hole aankomt en geremd wordt door de vlaggenstok.


Test je regelkennis: doe de regelquiz.

  • Auteur Redactie GOLF.NL