golf regels double hit

Double hit

Per 1 januari 2019 spelen we volgens nieuwe golfregels. Wat zeggen de nieuwe regels als je een bal bij een slag per ongeluk twee of meer keer raakt?

Een 'double hit' betekent dat je de bal bij een slag per ongeluk twee of meer dan twee keer raakt. En er is in de regels per 1 januari 2019 niet langer meer sprake van een strafslag bij een double hit. Alleen de slag wordt geteld. De bal moet na de slag gespeeld worden zoals hij ligt.

Vroeger

Tot en met 31 december 2018 moest je bij een double hit één slag en één strafslag noteren. Als je de bal bij een slag per ongeluk twee keer raakte, dan telde dat tot en met 31 december 2018 dus als één slag plus één strafslag. Als je de bal bij een slag per ongeluk drie of vier keer raakte - dat gebeurt ook wel eens - dan telde dat ook als één slag plus één strafslag.

Waarom een aanpassing?

De strafslag is per 1 januari 2019 vervallen omdat de regelinstanties vinden dat de straf oneerlijk en onnodig is. Er is in 2019 geen straf meer als de bal per ongeluk jou of je equipment raakt. Zo is er in 2019 ook geen straf meer als je per ongeluk twee keer je bal raakt. 'Ongelukkige afbuigingen zijn per definitie een ongeluk', zeggen de R&A en USGA. 'De uitkomst is in zulke gevallen toevallig en onvoorspelbaar, en het resulteert even vaak in een nadeel voor de speler als in een voordeel.'

Beroemde double hits

De beroemdste double hit is die van T.C. Chen in het US Open van 1985 op Oakland Hills CC (video onder). T.C. stond voor Tze-Chung maar na deze slag werd TC de afkorting voor Two-Chip.

De speler uit Taiwan had in de slotronde vier slagen voorsprong op Andy North, tot de double hit op hole vijf. Hij maakte op deze hole een acht, omdat hij uit zijn spel werd gebracht door de double hit - 'the very bad luck' zoals Chen het noemde. Hij werd tweede, Andy North won.


Bekijk ook de video hieronder, een fragment uit ronde drie van het US Women's Open van 2006, een filmpje uit de verzameling van regeldeskundige Aleid Kemper. In de video slaat de Zuid-Koreaanse Jeong Jang uit hoge rough en dan kan het gebeuren - ook bij de beste spelers van de wereld - dat je de bal twee keer raakt. 


Bij Jang (in het filmpje boven) was door het hoge gras moeilijk te zien wat er precies gebeurde. Een referee in de baan vroeg haar mening. Jang had het gevoel dat ze de bal maar één keer raakte. De eerste ruling was daarom dat Jang de bal maar één keer raakte. Maar er bleef twijfel over de toedracht en de wedstrijdleiding besloot de videobeelden te bestuderen. Het beeld werd eindeloos heen en weer gespoeld en uiteindelijk concludeerde de hoofdreferee dat Jang de bal twee keer had geraakt.  

De USGA, de organisator van het toernooi, benadrukte in een verklaring dat Jang niet beticht werd van misleiding: 'Het was duidelijk dat ze geloofde dat ze de bal maar één keer raakte hoewel de beelden bewezen dat een strafslag op zijn plaats was.'

Test je regelkennis: doe de regelquiz.

> Ga naar de hoofdpagina Nieuwe regels in 2019.

  • Auteur Redactie GOLF.NL