De nieuwe golfregels: het aanraken van de green
Mag je de green aanraken om de gewenste richting van je bal aan te geven?

Jij (of je partner of caddie) mag bij het voorbereiden van een putt de green aanraken om daarmee aan te geven waarop gericht moet worden of waar de bal zal breken door de ondulatie van de green. Je mag in dit geval de green aanraken met je hand, voet, club of de vlaggenstok. 

Je mag echter niet de speellijn verbeteren als je de green aanraakt. (Denk daarbij aan het verbeteren van 'natuurlijke oneffenheden van het oppervlak'; daar mag je niet aan zitten.) Je mag ook niet een voorwerp op de green neerzetten om daarmee aan te geven waarop gericht moet worden. 

Het begrip 'speellijn' wordt gedefinieerd als 'de richting waarin de speler wil dat zijn bal gaat na een slag (...)'. De speellijn is niet per se een rechte lijn tussen twee punten. 


Test je regelkennis: doe de regelquiz.

  • Auteur Redactie GOLF.NL