Test je kennis van golfregels en win!

26 januari 2018 Redactie GOLF.NL
Ken je de golfregels allemaal nog? Doe mee (bekijk de video) en maak kans op een prijs! Aflevering #2.

Let op: dit artikel behandelt de oude regels. Ga voor de nieuwe golfregels naar golf.nl/regels2019.


Golfregels horen bij golf. Iedereen die ooit zijn GVB of een handicap heeft gehaald, heeft ook met goed gevolg een regelexamen afgelegd. Maar weet je nog wel wat je ooit hebt geleerd? Goed om af en toe je kennis van de golfregels te testen. En nu kun je er zelfs ook nog iets mee winnen. 

Deze week

Bekijk de video bovenaan dit bericht. In deze video (nummer 2) leggen we weer een regelsituatie uit en aan het eind van het filmpje volgt een vraag. Ditmaal is de vraag of je in een bunker een blaadje mag weghalen.

Stuur je het juiste antwoord in, dan maak je kans op een doosje exclusieve Titleist GOLF.NL ballen. Hoe beter en vollediger je antwoord is, hoe meer kans je maakt natuurlijk. Meedoen kan op verschillende manieren. Je kunt je antwoord sturen naar redactie@golf.nl of reageren op Twitter, Facebook of Instagram. Je moet wel binnen een week reageren. Deadline gemist? Geen probleem, volgende week is er weer een nieuwe regelquiz. Dan maken we ook de winnaar bekend.

De regelquiz van vorige week: winnaar en antwoord

De winaar van regelquiz 1 is Ronald Gorel.

In aflevering 1 (video onder) stelden we de vraag: mag je uit tijdelijk water in een bunker slaan (als je dat beter ziet zitten dan een free drop)? Het antwoord is: ja, je mag een bal slaan uit tijdelijk water in een bunker en je krijgt geen strafslag. Tijdelijk water behoort tot de 'abnormale terreinomstandigheden' en deze mogen zonder straf worden ontweken wanneer zij de ligging van de bal, je stand of uw swing belemmeren. 

Soms is de bal spelen zoals hij ligt, ook al ligt ie in een plas in een bunker, een betere optie dan een free drop. Want als je dropt in een bunker, dan is het resultaat van de drop geregeld een geplugde bal (ingebed). Daar wordt niemand blij van.

Stel dat je de bal speelt zoals hij ligt (in een plas in een bunker) en je raakt per ongeluk het tijdelijke water met je club? Wat dan? Geen straf volgens deze Decision:

Question - A player's ball lies in casual water in a bunker. The player elects to play his ball as it lies and touches the casual water with his club prior to making the stroke. The player's club does not touch the sand in the bunker except in making the stroke. What is the ruling?
Answer - The player incurs no penalty as he did not touch the ground in the bunker with his club prior to making his stroke – see Rule 13-4b.
 

Tijdelijk water (casual water) is zoals gezegd een 'abnormale terreinomstandigheid'. Andere abnormale terreinomstandigheden zijn 'grond in bewerking' en 'een gat, hoop of spoor gemaakt door een gravend dier, een reptiel of een vogel'. Op veel banen geldt een plaatselijke regel (local rule) die verbiedt dat je uit grond in bewerking slaat. Maar het is altijd toegestaan om uit tijdelijk water te slaan.

Kortom. Als je bal in tijdelijk water in een bunker ligt, dan heb je in totaal vier opties:

  • de bal spelen zoals hij ligt (tenzij een local rule dit verbiedt);
  • een free drop nemen in een droog deel van de bunker: de bal moet ín de bunker gedropt worden, op het dichtstbijzijnde punt waar je geen last meer hebt van de belemmering en niet dichter bij de hole;
  • met bijtelling van één strafslag droppen buiten de bunker, waarbij het punt waar de bal lag een rechte lijn moet houden tussen de hole en de plaats waar je dropt;
  • de bal onspeelbaar verklaren en spelen - met bijtelling van één strafslag - van de plek waar je vandaan kwam.

WAAR VIND IK DE GOLFREGELS? HIER!

Heb je de smaak te pakken en wil je nog meer regel(examen)vragen beantwoordent? Ga dan naar deze pagina.

Lees meer over

Golfregels Prijsvraag