GOLF.NL staat een jaar lang in het teken van natuur, gezondheid en duurzaamheid. Elke week komen we met groene content. Met nieuws, verhalen, video’s, interviews, onderzoeken, podcasts. Nog groener worden vraagt om uithoudingsvermogen. En dus gooien we er nog een post tegenaan. En nog een.
We hebben een aantal bekende Nederlanders gevraagd om groenegolfambassadeur te worden, onder wie Victoria Koblenko. Zij heeft al ‘ja’ gezegd. De ambassadeurs vestigen de aandacht op hoe leuk, groen en duurzaam golf is en maken dit kenbaar aan de buitenwereld. ‘Hallo, hallo...'
De GEO-foundation kent internationaal erkende duurzaamheidscertificaten toe aan golfclubs. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je voldoen aan richtlijnen op het gebied van natuur, milieu en samenleving. We vertellen clubs en banen hoe je 't certificaat haalt, wat het oplevert en wat er al bereikt is. Dat doen we op verschillende momenten via verschillende media.
Op de GOLF.NL app komt bij golfclubs die het duurzaamheidscertificaat al hebben, het logo van de GEO-foundation te staan. Dat is een teken dat ze aan strenge richtlijnen voldoen op het gebied van natuur, milieu en samenleving. Dan reserveer je net even sneller een starttijd bij een duurzame golfclub. We gaan voor groen!
Golf is groener dan de meeste mensen denken. Dat is zonde en daar gaan we het in brainstormsessies over hebben tijdens het Big Green Egg Open. De vraag is: hoe kunnen we het imago van golf verbeteren, zodat we als een groene sport worden gezien. Clubs en golfers nodigen we van harte uit. De uitkomsten van deze brainstormsessies, alle tips die voorbijkomen en best practises die al zijn bedacht, gaan we gebruiken om een volgende stap te maken in 2023.
De naam Big Green Egg Open verklapt het al een beetje. We gaan het golftoernooi op de Rosendaelsche Golfclub, dat deel uitmaakt van de Ladies European Tour, stap voor stap nog duurzamer maken. Met als ultieme doel het behalen van het GEO-certificaat. We gaan zo snel mogelijk voor de internationale groene standaard voor golfevenementen.
Met verschillende bedrijven, organisaties en stichtingen gaan we samenwerken, bijvoorbeeld met de Vogelbescherming, de Fietsbond, de Wandelbond, Natuurmonumenten en Change Inc, een platform dat mensen, zaken en ideeën met elkaar verbindt voor een duurzame toekomst.
We gaan niet-golfers overtuigen dat golf vooroploopt in duurzaamheid
Door de golfers wordt de groene kracht van golf wel erkend; uit onderzoek van de NGF blijkt dat 65% golf duurzaam vindt. Van de niet-golfers vindt 34% golf duurzaam. Een iets hoger percentage van de golfers (69%) vindt dat golf niet schadelijk is voor de natuur, terwijl 29% van de niet-golfers dat denkt. Er is dus werk aan de winkel. Om ook niet-golfers te overtuigen dat golf vooroploopt in duurzaamheid, gaan we dit in landelijke media vertellen. We laten het aan heel Nederland zien. We ontkrachten de mythes en bewijzen dat golf bijdraagt aan een duurzame en groenere wereld. Speel je golf, dan ben je goed bezig!
Lekker (buiten) sporten is goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Organisatie als MIND, Ommetje en de Hersenstichting weten daar alles van. We willen graag samenwerken om dat verhaal over de bühne te krijgen en mensen te enthousiasmeren voor golf.
Aan het einde van het jaar kijken we terug hoe de campagne ‘Beter wordt het niet buiten’ is verlopen. Dat doen we bijvoorbeeld met een factsheet en een documentaire over hoe groen golf is. En natuurlijk kijken we vooruit en maken we plannen voor volgend jaar. We komen daarvoor niet met een blauwdruk, maar met een groendruk.