Banen & Clubs

Moet je niet ook op elke drivingrange virtual kunnen golfen?

Met de komst van golf entertainment venues als ChiChi (Utrecht) en de Golflounge (Amsterdam) worden ook steeds meer golfbanen geïnspireerd om de driving range te pimpen. Dat verlaagt de drempel voor aspirant-golfers, zorgt voor klantenbinding en verhoogt de omzet. Een win-win-win-situatie.

Bij het eerder dit jaar gehouden Golfcongres van de Nederlandse Golf Federatie in Den Bosch gaven Trackman en InRange een inkijkje in de mogelijkheden. Die zijn legio. Gamification, of op zijn Nederlands gezegd spelenderwijs leren, is het nieuwe toverwoord op de drivingrange 2.0. Steeds meer clubs staan ervoor open. Het concept is niet alleen voorbehouden aan puur commerciële banen of locaties met alleen een drivingrange, ook meer golfbanen met ledenclubs zien de meerwaarde.
Naast die ontwikkeling zet ook de groei van indoorgolfbanen door. Het Zweedse bedrijf Ruff Golf maakte onlangs bekend in Nederland tien vestigingen te willen openen.

Verdienmodel

Trackman begon als tool voor ‘professionele’ spelers die alles wilden weten over hun prestaties met de golfclub. Meten is weten. Swingsnelheid, afstand, balvlucht en nog veel meer. Bedoeld om onder meer oneffenheden te kunnen aanpakken en dus het spel te verbeteren. Het grote publiek leerde aanbieders als Trackman en Toptracer kennen via de televisie-uitzendingen van golftoernooien, waarin bijvoorbeeld met een kleurige straal de balvlucht van de tourspelers wordt weergegeven.
Inmiddels is die techniek ook geïmplementeerd in leuke games die je met vrienden kunt spelen, waardoor het systeem niet alleen ter lering is maar ook voor vermaak. Dat is het verdienmodel van bijvoorbeeld Topgolf, dat vooral in de Verenigde Staten veel vestigingen heeft, die zich het beste laten vergelijken met bowlingbanen. Maar dan speelt dit zich buiten af.

spelers bij scherm trackman

Virtueel golf

De cijfers spreken ook boekdelen. Uit onderzoeken is gebleken dat het golf op dergelijke plekken in de afgelopen tien jaar met 50% is gegroeid. Ook is de helft van de bezoekers vrouw en dat is flink meer dan het aandeel ‘on-course’ in Nederland (ongeveer 34%) en wereldwijd. Ook bij de jeugd (6-18 jaar) spreekt dit meer aan dan spelen in de baan.
Tien procent van het aantal beginners heeft via virtueel golf zijn of haar weg naar de traditionele golfsport gevonden en twee van de drie beginners heeft al ervaring met gamification op de drivingrange opgedaan. Dat was in 2010 nog maar 40%.

Tot slot deze statistiek: 22% van niet-golfers is geïnteresseerd om eens te gaan golfen op gras als ze eerder op een virtuele drivingrange ballen hebben geslagen. Slechts 4% van die groep toont interesse voor golfen op een golfbaan van gras als ze die ervaring niet hebben gehad.

Financiering

Het zijn cijfers die Geert Frommé niet verbazen. De algemeen directeur van De Goese Golf investeerde vorig jaar in een Trackman-systeem op de drivingrange. Kosten, inclusief de extra infrastructuur en verbouwing van de drivingrange: 200.000 euro. De drivingrange telt nu 21 afslagplaatsen, waarvan elf met een tv-scherm. Op die zonder scherm heb je een mobiele telefoon of iPad nodig om te kunnen wat je zojuist op de afslagmat hebt gedaan. Frommé vertelde op het Golfcongres over de aanpak en financiering en sindsdien staat de telefoon ‘roodgloeiend’. Veel baaneigenaren zijn volgens hem geïnteresseerd in hoe ze iets vergelijkbaars kunnen realiseren.
Het ook in Zeeland gelegen De Woeste Kop financierde een dergelijk systeem met een soort crowdfunding- annex aandelenconstructie. Dat was bij de Goese Golf niet nodig. Nog een leaseconstructie. "We hadden het geld op de spaarrekening staan." De Goese Golf is geen ledenclub met een verenigingsmodel. Er is geen bestuur, maar er zijn wel vrijwilligers die worden ingezet. “Je hebt hier niet het probleem dat er te weinig leden zijn op wie een beroep kan gedaan. Dat is iets waar veel sportclubs mee te kampen hebben. Hier wordt het gewoon geregeld.”

Drempelverlagend

Je kunt als golfer in Goes een abonnement afsluiten. Zoals bij een sportschool. Traditionele events als een heren- en damesdag worden ook georganiseerd. En meer.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden dus, maar Frommé is ervan overtuigd dat het de investering waard is. Bij traditionele ledenclubs, waar leden vooral voor golf op gras lid zijn geworden en waar nog wachtlijsten zijn, ligt dat wellicht iets anders, maar ook in die kringen kan uitbreiding van de faciliteiten de binding met leden verstreken. Frommé: “Wij kijken bij investeringen naar of het de drempel verlaagt, het seizoen wordt verlengd en de doelgroep wordt vergroot. Alle drie de boxen worden met deze investering aangevinkt. En dan heb ik het nog niet eens over een hogere omzet van de horeca.”

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

Een bericht gedeeld door Golfbaan De Goese Golf (@degoesegolf)

Nieuw publiek

De drivingrange was ooit de plek om even ‘de schouders los te gooien voor een ronde’, zegt Frommé, maar nu is dat anders. “Ik heb een maand gehad waarin een golfer gemiddeld 42 minuten op de drivingrange doorbracht. Het aantal ballen dat wordt weggeslagen ligt 2,5 keer hoger dan voorheen. Pas was door de vele regen de baan dicht, maar konden de golfers op de drivingrange wel virtueel onze baan spelen. De thematische events als Oktober Fest en Après Ski zijn een groot succes. Bovendien spreek je nieuw publiek aan. Ik heb zelf nog leren golfen tussen de grijze mannen, maar daar is hier geen sprake van. Onze golfprofessionals gebruiken de mogelijkheden ook tijdens hun lessen.” Maar de Goese Golf wordt geen ChiChi of GolfLounge. Frommé: “Dat is een prima concept, maar wij houden de horeca bijvoorbeeld in het restaurant, en verplaatsen die alleen bij aparte events naar de drivingrange.”

Lees meer over
Banen