Nieuws

'Na een slag breekt de bal in stukken, wat nu?'

In de rubriek 'Stel je regelvraag' geven we antwoord op vragen over de golfregels. In deze aflevering vertellen we onder meer wat de regels zeggen als je je bal doormidden slaat en als je een bal misschien wel onbespeelbaar wil verklaren.

John: "Recent sloeg ik mijn bal bij de tweede slag bijna doormidden (zie de foto). De bal fladderde zo'n 50 meter in plaats van de 135-150 die ik in gedachten had. Welke regel gaat hier gelden?"

golfbal kapot twee stukken golfregels

Als de bal in stukken breekt na het doen van een slag, dan telt de slag niet en volgt er geen straf. De speler moet een andere bal spelen vanaf de plek waar de slag is gedaan (zie regel 4.2b).

Liesbeth: "Ik weet dat je niet mag grounden in een bunker, maar soms moet je een behoorlijke stap naar beneden maken om in de bunker te kunnen komen. Als oud mens gebruik ik dan meestal de hark of mijn club als steun. Mag dit?"

Dat mag. Regel 12.2 (die aangeeft wanneer het aanraken van zand in een bunker is toegestaan) staat toe dat je het zand in een bunker mag aanraken om in balans te blijven of een val te voorkomen. Het is sowieso een goed idee om de bunker te betreden vanaf de laagste kant. Zo bescherm je de bunker ook beter.   

Marianne: "Een speler slaat vanaf de afslagplaats een bal en denkt dat hij die misschien onspeelbaar wil verklaren. Hij slaat een andere bal vanaf de afslagplaats. Vervolgens kiest hij toch voor de bal waarvan hij dacht dat die onspeelbaar is. Mag dat? En is er verschil als hij een provisionele bal slaat?"

Nee, dat mag niet. De tweede bal die is gespeeld vanaf de afslagplaats is nu de bal in het spel geworden met straf van slag en afstand (regel 18.2). De eerste bal is niet meer in het spel en is een verkeerde bal; alsnog de eerste bal spelen resulteert in de algemene straf (2 strafslagen of verlies van de hole bij matchplay). Bij strokeplay moet de hole worden uitgespeeld met de tweede bal, anders is de speler gediskwalificeerd.

De situatie die je beschrijft, waarbij iemand misschien zijn eerste bal onspeelbaar wil verklaren, staat niet toe om een provisionele bal te spelen. Tenzij de eerste bal mogelijk verloren of buiten de baan is. Alleen dan mag de speler een provisionele bal spelen (regel 18.3). Als dan de eerste bal (binnen 3 minuten) wordt gevonden, moet met die bal worden doorgespeeld, anders wordt de provisionele bal de bal in het spel.

In deze aflevering zijn de vragen beantwoord door Walter Haandrikman (voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF) en Robert Hage (NGF Regels en Handicap). Er komen veel regelvragen binnen. Vragen die nu niet beantwoord zijn, behandelen we in een van de volgende afleveringen van deze rubriek. 

Heb je ook een regelvraag?

GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar redactie@golf.nl of een bericht via social media (Twitter, Facebook, Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie!

Lees ook de vorige aflevering: Mag je takken wegduwen?

Lees meer over
Golfregels