Beeld: Getty Images
Jisk: "Plaatsen van een marker op de green voor de bal. Mag dat?"
Het is toegestaan om een balmarker direct voor de bal te plaatsen. In Regel 14.1a staat dat een balmarker direct achter of direct naast de bal moet worden geplaatst. Maar uit Clarification 14.1a/1 volgt dat met 'naast' elke plek rondom de bal wordt bedoeld, zolang het maar direct naast de bal is zodat de speler de bal op de juiste plek kan terugplaatsen.
Ron: "In de baan wordt er gemaaid met grote automatische maaimachines. Wij slaan af en één van de ballen gaat richting een machine en stopt er vlak voor. Nu blijkt dat de maaimachine stil staat en/of uit bedrijf is en op de baan tussen de bal en de hole staat. Wij hebben het opgelost door zijwaarts te droppen, echter met meer dan twee stoklengtes, totdat voorbij de machine geslagen kon worden. Is dit juist en zo nee wat dan te doen?"
Een robotmaaier die buiten bedrijf is en niet verplaatst kan worden is een vast obstakel. Je mag dit ontwijken volgens Regel 16.1 als het een belemmering vormt voor de ligging van de bal of de ruimte voor je voorgenomen stand of swing. Als de robotmaaier echter geparkeerd staat in je speellijn en verder geen belemmering vormt, dan mag je de robotmaaier niet zonder straf ontwijken.
Charles: "Volgens een eerder antwoord mogen deze tees tijdens wedstrijden niet gebruikt worden. Ik heb ze kortgeleden gekocht, omdat in de beschrijving staat dat ze voldoen aan de Golfregels. Geldt dat alleen voor de Verenigde Staten en niet in de rest van de wereld?"
In het artikel van 10 september is aangegeven wat de Regels voor uitrusting zijn voor tees. Op basis van deze Regels is de conclusie dat deze Flightpath-tees niet zijn toegestaan. Als de USGA (of de R&A) de tees formeel heeft beoordeeld en geconcludeerd dat de tees wel voldoen omdat ze de speler feitelijk niet helpen, is dat echter leidend.
De USGA en de R&A werken samen bij het beoordelen van uitrusting, dus een goedkeuring door de USGA is wereldwijd geldig.
Alex: "Ik heb last van een vast obstakel met mijn swing met een houten-5, mag ik dan na het droppen van club wisselen?"
Een belemmering door een vast obstakel mag je in beginsel ontwijken, tenzij (Regel 16.1a(3)):
• het spelen van de bal zoals hij ligt duidelijk onredelijk is vanwege een situatie die je niet zonder straf mag ontwijken (bijvoorbeeld als je geen slag kan doen door de ligging van de bal in een struik); of
• de belemmering alleen bestaat doordat je een club, stand, swing of speelrichting kiest die onder de gegeven omstandigheden duidelijk onredelijk is.
Dus als het vanaf de plek waar de bal ligt niet duidelijk onredelijk is om met een houten-5 verder te spelen (zou het vaste obstakel er niet zijn), en je raakt in je swing het vaste obstakel, dan mag je het vaste obstakel zonder straf ontwijken volgens Regel 16.1. Als je de ontwijkprocedure eenmaal hebt afgerond heb je alle vrijheid om de houten-5 weer in de tas te stoppen en met een andere club verder te gaan. Zie Clarification 3 bij de definitie van Dichtstbijzijnde punt zonder enige belemmering.
In deze aflevering zijn de vragen beantwoord door Walter Haandrikman (voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF) en Trudy Jonkman (Regel- en Handicapcommissie van de NGF).
Heb je ook een regelvraag? |
| GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar regelvraag@golf.nl of een bericht via social media (Facebook en Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie! |