Nieuws

'Als de green nat is van de damp 's morgens, mag je dan je baan naar de vlag droogmaken?'

In de rubriek 'Stel je regelvraag' geven we antwoord op vragen over de golfregels en het handicapsysteem. In deze aflevering gaat het over een uitgeslagen plag over je bal, een bal die wordt uitgeholed door een andere bal die niet in het spel is en het wel of niet mogen weghalen van damp op de green.
Beeld: Golfsupport.nl

Beeld: Golfsupport.nl

Jan-Mark: “Vanochtend speelden wij een ronde. Mijn speelmaatje sloeg een mooie bal met plag en de plag belande op mijn bal, waardoor deze niet meer speelbaar en zichtbaar was. We hebben de plag eraf gehaald en gespeeld zoals de bal lag. Wat zijn de regels hiervoor?”

Als jouw bal tot stilstand is gekomen en de ligging van de bal daarna is verslechterd door iemand anders (of door een dier), dan mag je volgens Regel 8.1d de oorspronkelijke omstandigheden zo goed mogelijk herstellen. In dit geval mag je de plag dus verwijderen.

Rudi: “Met welke tools mag ik op de green takjes en bladeren verwijderen? Mag ik bijvoorbeeld een klein borsteltje gebruiken dat in mijn tas zit of eventueel vast zit aan mijn van mijn putter zoals een ballengrijper? Hierover is op onze club nogal wat discussie. De regelgeving is hierover nogal vaag.”

Je mag losse natuurlijke voorwerpen, zoals takjes en bladeren, overal wegnemen (Regel 15.1). Dat mag je op elke manier doen (zoals met je hand, voet, club of andere uitrusting). Pas wel op dat je Regel 8.1 niet overtreedt, omdat je alleen redelijke handelingen mag verrichten om losse natuurlijke voorwerpen weg te nemen. Als je verder gaat dan dat en daarmee de omstandigheden die je slag beïnvloeden verbetert, krijg je daarvoor namelijk de algemene straf.

Noud: “A wil zijn bal op de green chippen, maar per ongeluk raakt hij deze helemaal verkeerd. Zijn medespeler (B), die aan de rand van de green stond, was wat aan het oefenen met putten. Op het moment dat hij een van zijn oefenputten doet, raakt hij de bal van A en deze rolt tot beider verbazing vervolgens in de hole.

A denkt te kunnen profiteren van deze bizarre situatie. Het was zijn derde slag op een par 3 en met zijn handicap van 20 noteert hij 3 Stablefordpunten. Is de bal uitgeholed?”

Als een bal die gespeeld wordt van buiten de green per ongeluk van richting wordt veranderd of gestopt, dan moet de bal worden gespeeld vanaf de plek waar hij tot stilstand komt. In deze uitzonderlijke situatie is de bal dus inderdaad uitgeholed met A's derde slag (Regel 11.1b(1)). Maar let op: als A zijn bal had gespeeld vanaf de green, dan vervalt de slag en moet de bal opnieuw worden gespeeld van de oorspronkelijke plaats (Regel 11.1b(2)).

Riet: “Als de green nat is van de damp ‘s morgens, mag je dan je baan naar de vlag droogmaken?”

Dauw, rijp en water zijn geen losse natuurlijke voorwerpen (definitie) dus die mag je niet volgens Regel 15.1 verwijderen. Regel 8.1a(5) geeft ook nog eens expliciet aan dat het verboden is (algemene straf) om de omstandigheden die je slag beïnvloeden (zoals de ligging van de bal of de speellijn) te verbeteren door dauw, rijp of water te verwijderen. Het maakt daarbij niet uit of je bal op de green ligt of niet.

In deze aflevering zijn de vragen beantwoord door Walter Haandrikman (voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF) en Trudy Jonkman (Regel- en Handicapcommissie van de NGF).

Heb je ook een regelvraag?

GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar regelvraag@golf.nl of een bericht via social media (Facebook en Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie!
Lees meer over
Golfregels