Brooks Koepka rots
Fans van Brooks Koepka duwen een rots opzij
Beeld: Getty Images

Ophef over nieuwe regels

6 februari 2019 Redactie GOLF.NL
De afgelopen weken bepaalden de (nieuwe) regels een groot deel van het golfnieuws. Een overzicht van regelincidenten.

Ruim een maand geleden zijn de nieuwe regels ingevoerd. De meeste nieuwe regels bevallen goed, maar één van de nieuwe regels heeft tot grote protesten geleid en is voorlopig teruggedraaid. 

Het betreft regel 10.2b die handelt over hulp van een caddie (of een partner in een foursome, greensome of best ball). Volgens de nieuwe regel mag je caddie of partner niet achter jou op de speellijn staan totdat je je slag hebt gemaakt. Dit geldt overal: niet alleen op de tee of fairway maar ook op de green.

De Chinees Li Haotong kreeg in januari, in de slotronde van het Abu Dhabi Championship, twee strafslagen omdat hij deze regel volgens de referees overtrad. Het gebeurde bij zijn laatste putt en de Chinees werd door de overtreding 12de in plaats van derde. Maar het was betwistbaar of Haotong en zijn caddie de regel echt overtraden (bekijk de video hieronder).

De straf voor Haotong werd extra onredelijk gevonden omdat de winnaar van het toernooi, Bryson DeChambeau, zeer langzaam speelde. Veel Tourspelers en fans vonden dat de referees DeChambeau hadden moeten bestraffen voor slow play - en niet Haotong voor zijn twijfelachtige overtreding van regel 10.2b.

Het incident met Haotong leidde tot een ruzie tussen de European Tour en de regelinstanties. Eerst kwam de baas van de European Tour, Keith Pelley, met een boze verklaring dat de straf voor Haotong onredelijk was. Daarna volgde een verklaring van de regelinstantie R&A waarin de beslissing van de referees verdedigd werd.

Het bleef niet bij het incident met Li Hatong. Afgelopen week in het Waste Management Open werd ook Danny McCarthy bestraft voor een overtreding van regel 10.2b. Hij kreeg twee strafslagen maar haalde desondanks de cut. Het incident met McCarthy leidde tot veel protest en dat is begrijpelijk als je de video hieronder bekijkt. 

Na de straf voor McCarthy waren de PGA Tour en de European Tour de omstreden rulings over hulp van caddies beu. Ze hebben diezelfde dag de R&A en USGA onder druk gezet om de regel te heroverwegen en dat is gelukt. De Tours mogen regel 10.2b voorlopig milder interpreteren waardoor een geval als dat van McCarthy niet bestraft wordt. De twee strafslagen voor McCarthy zijn teruggetrokken. De R&A en USGA hebben aangekondigd dat ze zich gaan buigen over een verbeterde regel 10.2b.

Andere regelincidenten

Er waren in de afgelopen week nog meer regelincidenten die het golfnieuws domineerden. 

De waterbal van Rickie Fowler

Op hole 11 in de slotronde van het Phoenix Open sloeg Rickie Fowler de bal in het water. Na een drop aan de waterzijde ging hij de green bekijken en op dat moment rolde zijn gedropte bal in het water. Fowler moest opnieuw droppen, met een strafslag, en maakte een triple bogey. Ondanks deze score won hij het toernooi.

In de oude regels had Fowler dezelfde keuzes gehad: de bal die in het water gerold was spelen zoals hij lag of droppen met een strafslag. Maar ook dit is een incident dat vanwege de regelmodernisering ophef veroorzaakt want sinds de invoering van de nieuwe regels is er volgens sommigen een zekere 'inconsistentie'. In de nieuwe regels is de regel voor een bewogen bal op de green veranderd. Als de bal op de green is gemarkeerd en daarna beweegt door 'andere oorzaken' (bijvoorbeeld wind), dan moet je de bal zonder straf terugplaatsen. Maar buiten de green, als de bal wegrolt nadat hij gedropt is, is dat niet zo en veel golfers vinden die inconsistentie onredelijk. 'Waarom op de green wel en daarbuiten niet?' is hun vraag. Maar je kunt daar tegenin brengen dat het onredelijk is om een situatie met een gemarkeerde bal op de green te vergelijken met een ongemarkeerde bal buiten de green.

De diskwalificatie van Sergio Garcia

De Spanjaard Sergio Garcia werd na ronde drie van het Saudi International gediskwalificeerd vanwege serieus wangedrag (regel 1.2a). Uit frustratie beschadigde hij enkele greens met zijn putter. De Spanjaard kwam met de volgende verklaring: 'Ik respecteer de beslissing. Ik heb een paar greens beschadigd en bied daarvoor mijn excuses aan. Ik heb mijn medespelers laten weten dat het nooit weer zal gebeuren.'

De diskwalificatie van Garcia heeft niets met de nieuwe regels te maken maar heeft wel tot een felle discussie geleid. Volgens veel golfers en analisten moet de Spanjaard geschorst worden. Men vindt dat hij er met diskwalificatie te gemakkelijk vanaf komt, omdat de Spanjaard in het verleden ook wangedrag vertoonde. Zo spuugde hij in 2007 uit woede in een cup. De dag voordat hij gediskwalificeerd werd ploegde Garcia een bunker om met een club (video onder).

De rots van Brooks Koepka

Tot slot een interessant en leuk regelincident. In de tweede ronde van het Saudi International sloeg Brooks Koepka een afzwaaier waarna zijn bal achter een grote rots kwam te liggen. Fans kwamen de Amerikaan helpen en duwden de rots opzij. Mag dat? Ja, het mag zowel volgens de oude als de nieuwe regels, omdat de rots een los natuurlijk voorwerp is. 

Het geval met Koepka leek sprekend op een geval met Tiger Woods twintig jaar geleden. Toeschouwers haalden toen voor Woods een grote rots weg.


Heb je je nog niet verdiept in de nieuwe golfregels? De 25 belangrijkste nieuwe regels vind je hier golf.nl/regels2019.

nieuwe golfregels in 2019
De regels per 1 januari 2019

Lees meer over

Golfregels