Tips

Tips voor golf bij warm weer

Golfen met warm weer kan natuurlijk prima maar je moet wel met een aantal dingen rekening houden. Lees deze 12 tips om gezond van de baan te komen.

Tips bij warm weer

Deze 12 tips kunnen je helpen bij hoge temperaturen op de golfbaan.

  1. Smeer je niet pas in met zonnebrandcrème als je op de baan staat, maar een half uur van tevoren. Gebruik een hoge factor.
  2. Draag luchtige kleding in lichte kleuren die voor sporten bedoeld is. Vermijd katoen of andere stoffen die vocht vasthouden.
  3. Drink een half uur voordat de ronde of wedstrijd begint al een halve liter water.
  4. Drink ook water gedurende de hele ronde. Neem eventueel bevroren water mee (plastic fles uit de vriezer).
  5. Vermijd alcohol. Door alcohol produceer je meer urine dan je gedronken hebt. Hierdoor is het lastiger je lichaamstemperatuur op peil te houden.
  6. Het drinken van koffie en thee kan (bij gematigd gebruik) geen kwaad.
  7. Draag een pet (liefst met een donkere binnenkant van de klep voor bescherming van je ogen) en/of een zonnebril.
  8. Gebruik een paraplu tegen de zon.
  9. Neem extra handschoentje(s) mee.
  10. Neem een extra handdoek mee, die je vochtig maakt voor extra verkoeling (eventueel voor in je nek).
  11. Als het speltempo het toelaat: rust af en toe op schaduwplekken.
  12. Blijf goed naar je lichaam luisteren! Bij oververhittingssymptomen moet je direct stoppen en hulp inroepen.

Ook voor een club, baan of wedstrijdleiding is het van belang om rekening te houden met hitte. Zorg bijvoorbeeld voor extra water in de baan. 

Kenmerken oververhitting

Bij oververhitting kun je pijn krijgen in de spieren van armen en benen (hittekramp). Andere symptomen zijn vermoeidheid, hevig transpireren, hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en lage hartslag in combinatie met een roodgestuwde huid (hittestuwing) of een bleke huid (hitte-uitputting). Bij een hitteberoerte is de lichaamstemperatuur boven de 40,5 graden Celsius en heeft het slachtoffer bewustzijnsveranderingen; hij gedraagt zich anders dan normaal.

Wat te doen bij oververhitting

Breng iemand met verschijnselen van oververhitting in een koele omgeving. Geef hem  of haar (bij voorkeur een sportdrank) te drinken. Bij sufheid/stoornis in het bewustzijn niet laten drinken en 112 bellen (bron: ehbo.nl).  

Beeld: Getty Images
Beeld: Getty Images

Onweer

Na een warme dag volgt vaak onweer. Bliksem is levensbedreigend als je niet meteen een veilige plek opzoekt. Waar kun je het beste schuilen?

  • De beste bescherming tegen bliksem biedt een gebouw, bijvoorbeeld het clubhuis of gesloten schuilhutjes op de baan met een bliksemafleider.
  • Als er geen gebouw in de buurt is, zoek dan een lage plek, bijvoorbeeld een droge greppel of een groepje kleine bomen in een bos.
  • Ga niet in een groep staan maar minimaal twee meter van elkaar af.
  • Neem je golfclubs, paraplu en trolley niet mee naar je schuilplek; golfclubs en paraplu's werken als bliksemgeleider. 
  • In een open terrein: schuil gehurkt met je armen over de knieën, het hoofd zo laag mogelijk en de voeten tegen elkaar.
  • Schuil niet in halfopen schuilhokjes en tenten, onder alleenstaande bomen en bij hekwerken, in handicarts (buggy's) en cabrio-auto’s.
  • Schuil niet in de buurt van water en op zeer natte grond.

Een speler is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en mag te allen tijde stoppen als hij denkt dat er gevaar voor blikseminslag dreigt. Je mag bij dreigend weer tijdens wedstrijden een meteo-app op je smart phone raadplegen. 

Golfbanen en wedstrijdorganisaties: zorg ervoor dat er een toeter aanwezig is in geval van onweer.

Tijd om te golfen!

Reserveer eenvoudig je starttijd via het nieuwe starttijden platform GOLFGO.

Boek hier je starttijd
Lees meer over
Golftips Fit en Gezond