In de Ryder Cup heeft Amerika op papier vaak een sterker team, toch weet Europa de match heel vaak te winnen. Dat heeft te maken met wilskracht en teamspirit, maar ook met het beheersen van matchplay golf. Dan hebben we het bijvoorbeeld over de juiste mindset, weten wanneer je moet aanvallen en over 'gamesmanship' (zie verderop).
Op deze pagina vind je een aantal matchplay-tips. Om er goed in te worden - en om matchplay leuk te gaan vinden - moet je ervaring opdoen, dus speel een volgende keer eens een potje matchplay in plaats van stableford of strokeplay. Bekijk ook de video's met 13 machplay-tips op deze pagina.
Komt de driver vandaag uit de tas of kun je die beter achterlaten in het clubhuis? Bij een foursome moet je beslissen wie op de eerste hole afslaat. Het is soms slim om het zo uit te kienen dat de beste ijzerspeler op de meeste par-3-holes afslaat.
Als je tegenstander de bal mijlenver slaat, weersta dan de verleiding om je spel aan te passen. Forceer niet, doe niet iets wat je niet goed kunt. Als je een lange par-4-hole altijd in drie slagen speelt en tachtig meter wilt overhouden voor je derde slag, wijk dan niet af van deze tactiek. Met goed kort spel kun je veel partijen winnen.
Onder de video's gaat het rijtje met tips nog verder, het zijn er in totaal 13.
Ben je in goede vorm en heb je zelfvertrouwen, speel dan aanvallend. Je zet een tegenstander onder druk als je de bal dicht bij de vlag slaat, de tegenstander zal zich gedwongen voelen jouw slag te evenaren en daardoor wellicht sneller fouten maken.
Het maakt niet uit of je een hole wint met een par of double bogey, het gaat erom dat je de hole wint. Wat je tegenstander doet, bepaalt je strategie. Als je tegenstander op een par 3 in het water slaat, hoeft jouw afslag niet per se op de green te eindigen. Vlakbij de green slaan is meestal goed genoeg om de hole te winnen.
In tegenstelling tot wat hierboven gesteld wordt, geloven sommige golfers juist dat je altijd tegen de baan moet spelen. Probeer je handicap te spelen, let niet op wat je tegenstander doet. De kans is dan groot dat je wint.
Houd er altijd rekening mee dat je tegenstander opeens een lange putt maakt of van buiten de green in de hole chipt of een slag vanuit het bos uitholet. Het gebeurt vaak genoeg. Als je het verwacht, als je er mentaal op voorbereid bent, dan heeft het minder invloed op je gemoedstoestand. Bij een volgende slag of op de volgende holes zullen je emoties je minder in de weg zitten.
In het verlengde van wat hierboven gezegd wordt: blijf rustig, ook bij een misslag of een domme beslissing. Met rust geef je een signaal af aan de tegenstander dat je alles onder controle hebt en je niet snel gek laat maken. Bovendien, in golf kan alles in een mum van tijd omdraaien. Zolang je mentaal sterk blijft, houd je een kans. Wie het laatst lacht, lacht het best.
Een tegenstander kan snel spelen waardoor je zelf ook sneller gaat handelen. Een tegenstander kan ook bewust snel gaan spelen om jou uit je spel te halen. Zorg ervoor dat je even snel wandelt en handelt als normaal. Wijk ook niet af van je vaste pre-shotroutine.
Je tegenstander heeft misschien een lagere handicap of slaat verder vanaf de tee, maar dat betekent niet dat hij of zij gaat winnen. Wie minder ver van de tee slaat, mag als eerste naar de green slaan of als eerste chippen of putten. Een redelijke slag van jou zet de tegenstander onder druk. Houd je bal in het spel en je kunt ver komen.
Ook al sta je 3 down met vier holes te spelen, je kunt nog steeds winnen of gelijkspelen. De druk ligt in deze fase bij de tegenstander om het af te maken en jou te verslaan. Je kunt wel de druk bij jezelf wegnemen en 'alles of niets' spelen.
Gamesmanship is een lastig te omschrijven begrip. In het Van Dale Golfsportwoordenboek begint de omschrijving als volgt:
'(Slimme) speltactiek (om tegenstander te demoraliseren en/of fouten te laten maken)'
Gamesmanship is op het randje van sportief. Een voorbeeld van niet sportief gamesmanship: rammelen met munten in je zak of hoesten als de tegenstander aan slag is. Wel sportief is: haal opzichtig jouw driver uit de tas als de tegenstander de eer heeft, ook al ben je van plan hybride te gaan slaan. Door die handeling wordt de tegenstander misschien verleid om de driver te pakken terwijl dat op deze hole geen verstandige beslissing is. Een andere bekende vorm van gamesmanship is om je tegenstander in het begin van de ronde veel putts te geven van 1 tot 2 meter. Op een cruciaal moment van de wedstrijd geef je een korte putt niet. De gedachte is dat de tegenstander op dit moment van de wedstrijd minder vertrouwen in korte putts zou kunnen hebben.
In de Ryder Cup en NGF Competitie gelden de matchplay-regels en in matchplay is het belangrijk om in de juiste volgorde te spelen. Lees hier meer over het verschil tussen stroke- en matchplay.
Een slechte hole in een strokeplay-rondje is niet leuk, in matchplay maakt het niks uit. Je verliest alleen die ene slechte hole, niet de partij. De volgende hole kun je weer halven of winnen. Speel dus geduldig: van slag tot slag en van hole tot hole.