Tips

Thuistips voor de golfer

Het coronavirus heeft grote gevolgen, ook voor golfers. De golfbanen zijn helaas gesloten. Wees niet getreurd, want er zijn altijd dingen die je thuis kan doen om aan je spel te werken. Op deze pagina geeft GOLF.NL je een aantal tips. Wellicht helpen ze je om straks - als alle golfbanen weer open zijn - extra veel van golf te genieten. Of zorgen ze gewoon voor wat afleiding in deze vervelende tijd.

Het op 15 maart door de overheid bekendgemaakte besluit dat scholen, kinderdagverblijven, horeca en sportclubs in ieder geval tot 6 april gesloten blijven, roept ook bij golfers in Nederland veel vragen op. Klik hier voor de FAQ en een uitleg van de NGF met betrekking tot de sluiting van golfbanen.

Maak 100 swings zonder bal

Het is het stokpaardje van Hank Haney, de ex-coach van Tiger Woods: maak honderd swings per dag zonder bal. Volgens de Haney gaat het aanleren van een swing veel sneller als je niet bezig bent met waar de bal heen gaat. Dus pak die club (of iets anders) en swing erop los in je woonkamer (of ergens anders waar het plafond hoog genoeg is). ‘Je bouwt zo aan een beweging die je makkelijk kan herhalen – en dat is geweldig, zelfs als de beweging niet perfect is’, aldus Haney.

Werken aan je swingsnelheid? Bekijk deze video van Phil Allen, de coach van Joost Luiten:

Geef je golfclubs een APK-beurt

Hoe vaak vervang jij de grips van je golfclubs? Een beetje fanatieke golfer doet het elk jaar, bijvoorbeeld aan het begin van het seizoen. Logisch, want het is het enige onderdeel van de golfclub waar je contact mee maakt. Moderne golfgrips worden steeds beter en gaan steeds langer mee. Maar toch: zweet, de weerselementen, vet en ander vuil kunnen ervoor zorgen dat grips kleefkracht verliezen. Als je grips glad zijn ga je sneller knijpen en dat gaat ten koste van het gevoel. Daarnaast verkramp je sneller als je knijpt en is het moeilijker om flexibel te blijven en goed te draaien.

Zitten er scheurtjes in je grips of zijn ze heel erg hard? Dan zijn ze echt aan vervanging toe. Heb je bij het kopen van nieuwe grips nooit stilgestaan bij de dikte van je grips? Het kan geen kwaad om bij vervanging van je grips te controleren of je met de juiste dikte speelt. In een golfwinkel is dit makkelijk op te meten. Een te dikke of te dunne grip kan veel gevolgen hebben voor je spel. In het algemeen is het zo dat je met een dunne grip makkelijker de bal kan 'hooken' (te veel effect van rechts naar links), en met te dikke grips 'slicen' (te veel effect van links naar rechts). Let op: je gevoel blijft het belangrijkste. Als een dikkere of dunne grip simpelweg beter voelt, is er geen enkele reden om voor iets anders te gaan. Een kwestie van uitproberen dus!

Heb je je grips nog niet zo lang, of wil je ze niet vervangen omdat je net een andere investering in je spel hebt gedaan? Met water, een beetje afwasmiddel en een schuurspons zijn ze prima schoon te maken en zul je merken dat de grips zonder het vuil weer wat beter kleven. Als je toch bezig bent met water en wasmiddel, maak dan ook eens je groeven schoon met een afwas- of tandenborstel (geen staalborstel!)

Putt, overal waar je kan

Een groen kunststof matje met een echte hole – oftewel een indoorgreen – is natuurlijk het beste om het gevoel van een echte green te geven, maar er zijn genoeg andere manieren om aan je putten te werken. Leg bijvoorbeeld een mok op de grond (of gebruik een systeem als PuttOut). Er zit misschien geen slope of break in de 'green' in je huis of kantoor, maar probeer er maar eens zes achter elkaar te holen. Goed voor het vertrouwen!

Mentaal: visualiseren

Nu je misschien wat meer vrije tijd hebt zou je ook wat aandacht kunnen besteden aan het mentale aspect van golf. Lees ter inspiratie hieronder het korte verhaal van sportpsycholoog Rogier Hoorn over de kracht van visualiseren. 

Krijgsgevangene

'Ik geef golfers vaak het advies om hun tijd buiten de baan nuttig te besteden door regelmatig te visualiseren. In eerste instantie word ik dan weleens raar aangekeken, tot ik het volgende waargebeurde verhaal vertel. Majoor James Nesmeth was een middelmatige golfer met handicap 22. Hij speelde graag en droomde ervan een betere speler te worden. Die droom werd ruw verstoord toen hij krijgsgevangene werd gemaakt in Vietnam.

In een kooi

Nesmeth bracht zeven jaar door in een kooi die nog geen anderhalve meter hoog was. Gedurende die jaren van gevangenschap zag hij niemand, sprak hij met niemand en kreeg hij nauwelijks gelegenheid voor fysieke activiteit. In de eerste maanden deed hij vrijwel niets anders dan hopen en bidden dat hij zou worden vrijgelaten. Toen realiseerde hij zich dat hij een manier moest vinden om zijn geest bezig te houden, anders zou hij zijn verstand verliezen en waarschijnlijk zijn leven. Hij leerde visualiseren.

Verbeelding

Met zijn geestesoog betrad hij zijn favoriete golfbaan en begon te golfen. Iedere dag speelde hij de volledige achttien holes op zijn favoriete club. Hij ervoer alles, tot in de kleinste details. Gekleed in zijn golftenue rook hij de geur van de bomen en het pas gemaaide gras. Hij ervoer verschillende weersomstandigheden: winderige lentedagen, bewolkte winterdagen en zonnige zomerochtenden. In zijn verbeelding werd ieder detail van de baan - de grassprietjes, de bomen, de zingende vogels en de rennende eekhoorntjes - volkomen echt. Hij voelde de stok in zijn handen. Hij instrueerde zichzelf, terwijl hij oefende om zijn slagtechniek te vervolmaken. Vervolgens zag hij de bal precies door het midden van de fairway gaan, een paar keer stuiteren en op de plek neerkomen die hij had bedoeld. Hij nam in gedachten de tijd, hij zag iedere stap die hij maakte op weg naar de bal die verderop lag, precies zoals hij dat in het echt zou hebben gedaan. Het kostte hem net zoveel tijd in zijn verbeelding om de achttien holes te spelen als in het echte leven. Geen detail werd overgeslagen. Nooit mistte hij een slag. Zeven dagen per week. Vier uur per dag. Achttien holes. 

Twintig slagen eraf

Toen hij na zeven jaar gevangenschap – en in een heel matige fysieke conditie – een golfterrein betrad, speelde hij een fabelachtige 74! Hij had twintig slagen van zijn handicap af weten te snoepen zonder zeven jaar lang een golfclub te hebben aangeraakt. Twintig slagen eraf. 74. Handicap 2. Inmiddels is wetenschappelijk aangetoond dat visualiseren een trainingseffect geeft. Mijn tip: ga visualiseren! Elke dag tien minuten trainen in het hoofd heeft al effect.'

Stel doelen

Ga er eens voor zitten en zet op papier wat je dit jaar wilt bereiken als je de baan weer opgaat. Wil je een keer onder de 90 of 80 scoren? Meer putts holen of vaker op de fairway liggen na je afslag? Deel deze doelen met je PGA Professional en maak samen een plan. 

Bouw je eigen simulator

365 dagen per jaar, 24 uur per dag je eigen binnen golfbaan. Dat klinkt niet gek in deze tijden. Het is niet meer alleen weggelegd voor de rijken der aarde; de internetspeurneus met twee rechterhanden komt ook een heel eind. Lees onderstaand artikel voor de mogelijkheden als het gaat om je eigen golfsimulator. 

Lees een golfboek

Er zijn talloze boeken (en artikelen) waar je iets van kunt opsteken. Bekijk eens deze lijst. Misschien staat er wel iets tussen wat je interesseert of waar je iets aan hebt voor je eigen spel. Denk dan aan boeken met mooie foto’s van golfbanen ter inspiratie, boeken over het mentale aspect van het spel, instructie of gewoon een goed verhaal.  

Of...

Geen zin om te lezen - en heb je Happy Gilmore en The Short Game al gezien op Netflix? Als je het echt niet meer weet kan je altijd nog aan de slag met wc-papier, net als Joost Luiten:

Mail Tips!

Heb jij nog goede tips voor golfers om thuis aan de slag te gaan? Stuur een mail naar redactie@golf.nl en we voegen de tip toe!

Lees meer over
Golftips Instructie