Beeld: Meisje met de camera
In Nederland krijgt 1 op de 7 vrouwen borstkanker. Dat raakt dus ook heel veel golfers, hun familie, vrienden en clubgenoten. Met meer dan 446.000 golfers in Nederland heeft onze sport de kracht om iets groots in beweging te zetten.
Het doel: één euro per golfer inzamelen. Samen maakt dat €446.016
De NGF is met 446.016 leden de vierde grootste sportbond van Nederland. 81% van de borstkankerpatiënten is ouder dan 50 jaar. Daarmee vormt onze totale vrouwelijke achterban - 73% van de vrouwelijke leden zit in deze leeftijdscategorie - een belangrijke doelgroep om bewustwording rond borstkanker, het bevolkingsonderzoek en de campagne 'Leer je borsten' kennen onder de aandacht te brengen.
Het gezamenlijke doel van de samenwerking is om € 446.016 op te halen: dat betekent één euro per golfer. Een klein gebaar per lid, dat bij elkaar opgeteld grote impact kan maken. Het opgehaalde geld komt volledig ten goede aan Pink Ribbon en wordt geïnvesteerd in projecten en onderzoeken. "Daarmee dragen we als golfsport bij aan het voorkomen van borstkanker, betere behandelingen én een prettiger leven na borstkanker. Samen met Pink Ribbon willen wij ons verbindende vermogen en grote bereik inzetten voor een ziekte die zoveel levens raakt", aldus Danielle Wallet, Algemeen Directeur Bedrijfsvoering bij de NGF.
De samenwerking wordt afgetrapt in oktober 2025, de borstkankermaand. Tijdens deze maand kleuren GOLF.NL en onze app roze om aandacht te vragen voor deze actie.
Uit onderzoek blijkt dat regelmatig bewegen - waaronder wandelen en golf - bijdraagt aan de kwaliteit van leven en de revalidatie van (ex-)kankerpatiënten. Golf combineert beweging met het leggen van sociale contacten en buiten zijn. Juist dat maakt de sport bij uitstek geschikt om bij te dragen aan een betere gezondheid herstel. Want of je nu zelf met borstkanker te maken krijgt of iemand in je omgeving, de steun van anderen kan het verschil maken.
"Borstkanker gooit veel overhoop - je lichaam, je leven, je plannen. Maar wat blijft is de kracht vanbinnen. De kracht om door te gaan, op jouw manier. Dat noemen we veerkracht" vertelt Indira Balgobind, Brandmanager Pink Ribbon, "de steun van de NGF betekent veel voor ons en voor iedereen die met borstkanker te maken krijgt. Met deze samenwerking slaan we de handen ineen voor meer onderzoek, betere zorg en blijvende aandacht voor vrouwen met borstkanker."
Samen met Pink Ribbon wil de NGF golfers, clubs, partners en (golf)toernooien inspireren om mee te doen. Want hoe meer steun, hoe groter de impact. Laten we samen golf inzetten tegen borstkanker. Kijk op golf.nl/tegenborstkanker en draag jouw steentje bij.
De aftrap van de samenwerking tussen de NGF en Pink Ribbon in de borstkankermaand oktober is mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van verschillende partners. Zij hielpen belangeloos mee om de actie zichtbaar te maken op en rond de golfbanen - én online.
Electronic Printcenter (EPC) zorgde voor de borden en vlaggen. Mad Avenue verzorgde de opmaak, Jumbo Sports stelde roze golfballen beschikbaar, Redline drukte golfballen met het Pink Ribbon-logo, IO (ICT-partner van de NGF) geeft de GOLF.NL-app in oktober een roze uitstraling en doneer button. Tot slot legde Meisje met de Camera de officiële ondertekening van het partnership vast. Dankzij deze bijdragen kan de golfsport in oktober extra krachtig en zichtbaar aandacht vragen voor borstkanker.