Nieuws

'Krijg ik een straf als ik mijn bal per ongeluk beweeg tijdens een oefenswing?'

In de rubriek 'Stel je regelvraag' geven we antwoord op vragen over de golfregels en het handicapsysteem. In deze aflevering gaat het over je bal bewegen tijdens een oefenswing, een broedende zwaan op de baan en een bal die wordt verwijderd van een verkeerde green.
Beeld: Getty Images

Beeld: Getty Images

Dirk: "Wat moet je doen als je bal terechtkomt bij een nest van een broedende zwaan, die het duidelijk maakt dat je niet in de buurt moet komen?"

Als je bal zo dicht bij de broedende zwaan ligt dat het gevaarlijk is om de bal te spelen, mag je die situatie zonder straf ontwijken volgens Regel 16.2 (situatie met gevaarlijke dieren).

Als je bal in het algemene gebied, een bunker of op de green ligt, mag je handelen volgens Regel 16.1b, c of d. Als je bal in een hindernis ligt, mag je de situatie ook zonder straf ontwijken volgens Regel 16.1b, maar moet je een bal droppen in dezelfde hindernis.

Adri: "Onlangs heb ik een vreemde situatie meegemaakt op de wekelijkse herenwedstrijd op mijn golfclub. Op hole 4 sloeg ik mijn approach iets te ver naar links van de green, waarna de bal doorrolde op de green van hole 2. Op hole 2 was een andere flight bezig, maar mijn bal lag hun niet in de weg. Terwijl ik naar mijn bal op die (voor mij verkeerde) green liep, zag ik tot mijn verbazing dat een van de golfers van de light op hole 2 (nadat hij zijn bal had uitgehold) mijn bal met zijn putter van de green afsloeg.

Toen ik de man vroeg waarom hij dat deed, was zijn verklaring: 'Je mag niet spelen vanaf deze green, dus heb ik jou bal van de green afgeslagen, nu kan je je bal spelen waar die nu ligt.' Het handelen van deze golfer vond ik erg vreemd. Mij is aangeleerd om een bal van een andere golfer te laten liggen (zeker in een wedstrijd), tenzij met zekerheid is vastgesteld dat de bal niet in het spel is. Wat had ik moeten doen?"

Het handelen van de deze speler is niet juist, maar omdat de speler de bal alleen speelde met de intentie om deze van de green te verwijderen, krijgt hij hiervoor geen straf. Als hij de hole al heeft uitgespeeld, mag hij bovendien puts en chips oefenen bij de green van de zojuist uitgespeelde hole (Regel 5.5).

Het is belangrijk dat je weet waar jouw bal tot stilstand is gekomen, omdat die plek het referentiepunt voor het ontwijken van de verkeerde green bepaalt. Je mag de bal hiervoor eerst terugplaatsen, maar je mag ook direct de ontwijkprocedure uitvoeren (Regel 13.1f).

Als een bal van een speler uit een andere groep in de weg ligt, mag je die wel markeren en opnemen en nadat je gespeeld hebt weer terugplaatsen.

Frits: "Speler A van Team A chipt zijn bal van buiten de green, de bal eindigt twee meter van de pin. Speler B van hetzelfde team chipt zijn bal vanaf dezelfde positie als speler A. Zijn bal raakt de bal van zijn teamgenoot. Wat is de regel nu?"

Als een bal (bal B) na een slag van richting wordt veranderd door een stilliggende bal (bal A), moet bal B worden gespeeld van de plek waar hij tot stilstand is gekomen (Regel 11.1b). De stilliggende bal A die is verrold moet worden teruggeplaatst op de plek waar hij lag (Regel 9.6). Bij een scramble mag je nu nog gewoon kiezen tussen bal A en bal B om verder mee te spelen.

Als bal B in de hole valt nadat die door de stilliggende bal A van richting is veranderd, is de bal uitgeholed. Doordat bal B van buiten de green is gespeeld volgt er geen straf (Regel 11.1a).

Iris: "Tijdens de competitie is het ons twee keer overkomen dat een tegenstander tijdens een oefenswing de bal heeft bewogen. Beide keren lag de bal in algemeen gebied. De speler gaf zelf meteen aan dat het niet de bedoeling was de bal te slaan, want het was immers een oefenswing. Een teamgenoot van haar zei dat het geen strafslag was, omdat er geen intentie was de bal te spelen. Hoe zit dat precies?"

Als de bal wordt bewogen bij een oefenswing, telt dat niet als slag. De speler had immers niet de intentie om de bal te spelen (zie definitie van slag). De bal is echter wel bewogen door de speler en moet worden teruggeplaatst op zijn oorspronkelijke plek. Behalve als dit op de green gebeurt, moet de speler een strafslag bij zijn score optellen (Regel 9.4).

Deze Regel is voor elke spelvorm gelijk en dus ook van toepassing bij greensomes matchplay. Bij greensomes heeft dit geen gevolgen voor de volgorde van spelen; als speler A aan de beurt is om te spelen en per ongeluk de bal beweegt, moet de bal worden teruggeplaatst en door speler A worden gespeeld.

Als de bal niet wordt teruggeplaatst of de volgende slag wordt door speler B gedaan, dan verliest partij A-B de hole (Regel 9.4 en 22.3).

Heb je ook een regelvraag?

GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar regelvraag@golf.nl of een bericht via social media (Twitter, Facebook, Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie!
Lees meer over
Golfregels