Vanaf het moment dat de Golflounge nabij Amsterdam in 2022 openging, ziet oprichter en eigenaar Knaap diverse publieksstromen. Niet in de laatste plaats omdat de Golflounge veel meer is dan alleen een plek waar je als introducé in de golfsport onder het genot van een drankje en een hapje een eerste balletje kunt slaan. De Golflounge is er voor die gezellige golfborrel, de range eronder trekt meer gevorderde golfers die komen oefenen met de nieuwe technologie (Trackman). En dan zit de Golflounge ook nog eens op een golfcomplex met 27 holes, waar de club Olympus resideert.
Oftewel, hier kun je alle stappen op weg naar een ‘volwaardig’ bestaan als golfspeler doorlopen. Dat ziet Knaap dan ook voor zijn neus gebeuren. “We geven zelf 1- en 2-daagse cursussen. Zo gaan er op deze locatie wel 1.500 man per jaar doorheen. Veel daarvan zie je terugkomen voor de range en daar zitten inderdaad veel jongeren bij. Niet alleen, maar wel veel. Dan praat je over de leeftijdsgroep 18 tot 35, 40 jaar. Dat is voor golf nog jong, hè.”
Bij ChiChi, The Golf Venue in Utrecht, dat nieuwsgierigen triggert met de lokroep ‘Vergeet de golfclub met duur lidmaatschap en dresscodes’, wordt golf ook anders ‘uitgeserveerd’. “Maar bij ons is ook altijd de gedachte geweest om golfers op te leiden voor de grote baan. Daarom hebben we ook een onderscheid gemaakt tussen boven en beneden. Boven vind je meer groepen die voor de gezelligheid spelen met een hapje en een drankje, en beneden is het meer individueel”, zegt manager Rick Logmans.
“Daarnaast hebben we nu een pitch & putt-baan aangelegd: negen kunstgrasgreens met afstanden tot 65 meter. We willen nog naar volwaardige 9 holes, waarbij we ook wel de entertainmentwaarde zullen behouden, maar waar je ook je handicap kunt halen. Die combinatie zorgt ervoor dat de mensen makkelijker kunnen doorstromen naar het golf op de grote baan.”
In Amsterdam ziet Knaap dat al gebeuren. “De baan met par 3- en par 4-holes is veel drukker bezet en de vereniging hier heeft ook veel meer leden gekregen. Veel mensen met een abonnement op de kleine baan zijn weer lid geworden van Olympus. Nu is er zelfs een wachtlijst en de gemiddelde leeftijd bij de club is met zo’n twintig jaar naar beneden gegaan. Dat wordt straks een van de ‘jongste’ clubs in Nederland. De nieuwe instroom is maximaal veertig jaar.”
Bij ChiChi is sinds 1 juli ook een vereniging actief, waardoor nieuwe golfers daar ook hun handicapregistratie kunnen regelen. Een club zoals Olympus naast de Golflounge op golfbaan De Hoge Dijk is er niet, maar Logmans bespeurt wel een soort kruisbestuiving. “Praktisch naast ons zit Amelisweerd, dat is een baan die al een veel jongere doelgroep aantrekt dan een gemiddelde golfbaan. Daar zijn we dan weer een goede aanvulling op. Je ziet toch veel mensen die bij ons de eerste kennismaking hebben daar later gaan golfen.”
Zo'n drivingrange kan meer geld opleveren dan een baan die tonnen aan onderhoud kost
Bovendien, zegt Logmans, wijken mensen die laat beslissen om een avondje te komen golfen ‘noodgedwongen’ uit naar de range beneden, omdat de bays boven zijn volgeboekt. “Dan blijken ze dat ook leuk te vinden en zo gaan ze de golfsport nog leuker vinden.” In Amsterdam en Utrecht neemt het aantal vrouwelijke bezoekers toe. Logmans: “In het begin kwamen vooral mannen, maar we zijn wel gegroeid naar een 60/40-verdeling. Ook op de range beneden.” Bij de Golflounge en de daaraan gelieerde Golfacademy De Hoge Dijk is het niet anders, beaamt Knaap.
Zowel Logmans als Knaap stelt dat dit soort initiatieven onontbeerlijk zijn om de golfsport echt te verjongen. Ze benoemen ontwikkelingen bij Seve in Rotterdam en Delfland als andere positieve voorbeelden. Ook de groei van indoorspeellocaties helpt, maar daar is niet de directe combinatie met ‘buitengolf’ aanwezig.
Knaap: “Die gezellige locaties heb je zeker nodig. Veel ledenbanen kunnen niet veel ondernemen zoals wij dat doen, dat is toch meer besloten. Prima. Daar hoef je dan niks mee te doen. Want zoiets gaat alleen werken op plekken waar de toegang vrij is. Je moet daarnaast een goede grote range hebben met technologie en het moet in een toegankelijk gebied liggen. Als je dit midden in een bos gaat doen, komt er ook niemand.”
Maar grond in (rand)stedelijke gebieden is duur. Knaap: “Daar is al weinig grond en als het er is, mag er weinig of is het veel te duur. In Amerika is ruimte en kunnen ze 30-, 40 miljoen investeren in een vestiging van Topgolf, dat is hier ondenkbaar.”
ChiChi mikt in de toekomst op nog een paar locaties elders in het land. Logmans is terughoudend met het geven van advies aan golfbanen die de sfeer van ChiChi willen creëren om een jonger publiek aan te spreken, om op die manier de stap van kennismaking met golf naar lid worden bij een ‘traditionele’ golfclub te verkleinen.
“Mocht je zoiets willen doen, denk goed na over je concept. Als je het half doet, gaat het niet werken. Dus als je twee bays neerzet, betwijfel ik of je de doelgroep gaat bereiken die je wil bereiken. Je moet er vol voor gaan. Ik zie ook clubs die het wel serieus aanpakken. Vaak was de drivingrange het ondergeschoven kindje, maar nu kan het meer geld opleveren dan een baan die tonnen aan onderhoud kost.”