Nieuws

'Mag ik de shaft van mijn oude driver in mijn golftas hebben naast het maximium van veertien clubs?'

In de rubriek 'Stel je regelvraag' geven we antwoord op vragen over de golfregels en het handicapsysteem. In deze aflevering behandelen we het meenemen van een shaft zonder kop, het verplaatsen van je marker op de green en spelen met een andere playing handicap als er geen qualifying condities zijn.
Beeld: Golfsupport.nl

Beeld: Golfsupport.nl

Reinier: "Haarlemmermeersche Golfclub is mijn homecourse. In de winter is er een wintercompetitie die niet qualifying is. Omdat de gele afslagplaatsen erg naar voren zijn geplaatst, heeft de commissie bepaald dat de spelers die van de rode tees spelen de slagen van blauw meekrijgen. Ik vind dit niet juist, omdat de motivatie is dat de afstand van geel korter is. Iedereen kan de tee kiezen waarvan hij of zij denkt dat de baan het makkelijkste is. In dit geval zou iedereen dus van geel kunnen gaan en dan heeft iedereen hetzelfde voordeel. Mijn vraag: speel je van de verkeerde tee als blauw op je kaart staat terwijl je van rood speelt?"

De wedstrijdcommissie stelt de voorwaarden van de wedstrijd vast. De wedstrijdcommissie mag besluiten om het aantal slagen dat een speler meekrijgt van een bepaalde kleur tee aan te passen. Eerlijk gezegd is het besluit om van rood het aantal slagen van blauw mee te geven niet zo gek, als er alleen van rood en geel kan worden gespeeld en de gele wintertee veel verder naar voren staat dan normaal. Wat de scorekaart betreft: als je speelt van rood vul je de score in bij rood. Het enige dat de Commissie namelijk heeft aangepast is de playing handicap, die je terugvindt in de playing handicaptabellen.

De score die in deze wedstrijd wordt behaald is alleen relevant voor het wedstrijdresultaat. De score is geen qualifying score en telt dus niet mee voor handicapdoeleinden, omdat niet is gespeeld onder qualifying condities, zoals vastgelegd in de Rules of Handicapping.

Carla: "Mag je je marker, liggend op de green, op verzoek van je tegenstander, verplaatsen met de kop van de putter of ook met de lengte van je putter?"

In Clarification 15.3/1 is beschreven hoe je een bal of balmarker moet verplaatsen, als een andere speler dat van je vraagt omdat jouw bal die speler hindert in zijn spel (Regel 15.3). Daarin staat dat je de bal of balmarker naar de zijkant moet verplaatsten, door te meten met het clubhoofd of de volledige lengte van de club. Je moet de club uitlijnen op een vast punt, zoals een oneffenheid of sprinklerkop op de green of op een boom. Zo weet je zeker dat je de stappen die je nam toen je de bal verplaatste in precies de omgekeerde volgorde kunt nemen als je de bal weer terugplaatst. Het gaat er immers om dat je de bal of balmarker kunt terugplaatsen op precies de oorspronkelijke plek.

Jaap: "Bij ons op de Golfbaan Schinkelshoek loopt een laterale hindernis aangegeven met rode paaltjes, langs de fairway. Aan de andere zijde van deze sloot loopt de openbare weg met wandelpad. Er staan geen witte paaltjes. Als ik nu de bal over de sloot sla, en dus op openbaar gebied kom te liggen, lig ik dan buiten de baan? Of mag ik - als ik op de één of andere manier bij mijn bal kan komen - deze spelen zoals hij ligt?"

Volgens de toepasselijke Plaatselijke Regels van Golfbaan Schinkelshoek wordt buiten de baan aangegeven met witte palen, maar is (ook) de overzijde van rode hindernissen die het terrein afbakenen buiten de baan. De bal die aan de overzijde van de rode hindernis ligt is dus buiten de baan en daarom moet je - met de straf van slag en afstand - een bal spelen van de plek vanwaar de vorige slag werd gedaan (Regel 18.2).

Ivo: "In mijn oude driver zat een regular shaft en het leek me onzinnig om exact dezelfde shaft nogmaals te kopen en dus koos ik voor een stijvere shaft. Mag ik de oude shaft ook nog in mijn tas hebben, naast mijn 14 andere clubs? Of telt een shaft zonder driverkop ook als volwaardige club?"

Volgens Regel 4.1b mag een speler niet meer dan 14 clubs meenemen. Losse onderdelen van een club, zoals een clubhoofd, shaft of grip, vallen niet onder de limiet van 14 clubs. Maar je hebt niets aan een losse shaft in je tas, want je mag voor het toevoegen of vervangen van een club volgens Regel 4.1a(2) of Regel 4.1b(1) geen onderdelen gebruiken die jij of een ander al op de baan meedraagt (Regel 4.1b(4)).

In deze aflevering zijn de vragen beantwoord door Walter Haandrikman (voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF) en Trudy Jonkman (Regel- en Handicapcommissie van de NGF).

Heb je ook een regelvraag?

GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar regelvraag@golf.nl of een bericht via social media (Facebook en Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie!
Lees meer over
Golfregels