Nieuws

'Mag ik een blauw stokje op een wintergreen tijdelijk weghalen bij eventuele belemmering naar de zomergreen?'

In de rubriek 'Stel je regelvraag' geven we antwoord op vragen over de golfregels en het handicapsysteem. In deze aflevering gaat het over elkaars bal spelen op de green, droppen bij gele paaltjes en een los obstakel op de wintergreen.
Beeld: KLCK

Beeld: KLCK

Rolf: "Op de green speelde ik de bal van een medespeler. Dat werd door hem pas opgemerkt nádat hij zijn bal (de mijne dus) had geputt. Krijgen we nu allebei twee strafslagen, of alleen ik?"

Als we je goed begrijpen hebben jullie allebei een verkeerde bal gespeeld. Volgens Regel 6.3c krijgen jullie dan allebei twee strafslagen, maar jullie moeten ook de fout herstellen. Dat doen jullie in dit geval door de bal terug te plaatsen op de oorspronkelijke plek en van daar verder te spelen. Slagen die met die verkeerde bal zijn gedaan voordat de fout is hersteld tellen niet. De speler die de fout niet herstelt voordat hij de volgende hole is begonnen of, in het geval van de laatste hole van de ronde, voor het inleveren van de scorekaart, is gediskwalificeerd.

Bart: "We zijn actieve golfers op Golfclub Oostburg. Hole 4 vormt een constant punt van discussie. Vanaf de tee zie je immers aan de rechterzijde én rechts langs de fairway water met gele paaltjes. Ik sla af en mijn bal belandt rechts in de vijver. Gele paaltjes....frontaal water. Maar waar mag ik dan droppen, als ik niet kies voor een nieuwe afslag?"

Een gele hindernis mag je volgens Regel 17.1d op twee manieren ontwijken.

1. Je mag een bal spelen vanaf de plek van waar je de vorige slag hebt gedaan.
2. Je mag een bal droppen op de rechte lijn naar achteren, die loopt vanaf de hole door het punt waar de bal het laatst de grens van de gele hindernis heeft gekruist (het referentiepunt), zover naar achteren als je wilt.

Andere opties zijn er niet. Soms biedt de tweede optie geen uitkomst; in dat geval moet je dus terugvallen op de eerste optie (of de bal spelen zoals die ligt natuurlijk).

Ter verduidelijking hebben we een plaatje van de hole opgenomen met drie verschillende situaties. Hierop is steeds met een X aangegeven wat het referentiepunt is. Op het ononderbroken deel van de lijn mag je dan een bal mag droppen volgens Regel 17.1b(2). Als de vlag niet goed zichtbaar is moet je zo goed mogelijk de plek van de hole inschatten om de rechte lijn te bepalen.

Golfclub Oostburg

René: "Pas speelde ik met iemand die zei dat een uitgeholede bal uit de hole gehaald moet worden voordat een ander gaat uitholen. Er zou een straf op staan van twee slagen. Nou vind ik het vervelend als iemand voor mijn neus de bal uit de hole haalt, dan zeg ik vaak, laat maar even, het leidt me af. Klopt het verhaal van de strafslagen?"

Nee, dat klopt niet. Een bal die is uitgeholed is niet meer in het spel, dus je krijgt geen straf volgens Regel 11.1a als jouw bal een bal in de hole raakt na een slag op de green. Het is wel netjes om de bal uit de hole te halen voordat iemand anders gaat putten.

Greet: "Op onze baan staan op de wintergreens in de vergrote hole een blauwe stok, om aan te geven, dat de wintergreens dus GUR zijn. De wintergreen wordt soms ook aangegeven met een witte cirkel. Mag zo’n blauw stokje in de vergrote hole tijdelijk weggehaald worden bij eventuele belemmering naar de zomergreen? Valt dit onder een los obstakel?"

Voordat we je vraag beantwoorden eerst iets over de status van wintergreens. Deze zijn niet vanzelf GUR als er een witte lijn omheen staat of als er in een hole een blauw stokje staat. De regelcommissie van de club moet in de Plaatselijke Regels opnemen wat er met die witte lijn en/of dat blauwe stokje wordt bedoeld, anders betekenen ze niets. GUR moet je bovendien alleen verplicht ontwijken als de betreffende GUR in de Plaatselijke Regels is aangemerkt als een verboden speelzone. Staat dat er niet bij, dan mag je gewoon van de wintergreen spelen.

De hole in de wintergreen is volgens de definitie wel vanzelf GUR. Een belemmering door de hole mag je dus altijd zonder straf ontwijken volgens Regel 16.1. Het stokje dat erin staat is een los obstakel, dat je mag wegnemen volgens Regel 15.1.

In deze aflevering zijn de vragen beantwoord door Walter Haandrikman (voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF) en Trudy Jonkman (Regel- en Handicapcommissie van de NGF).

Heb je ook een regelvraag?

GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar regelvraag@golf.nl of een bericht via social media (Facebook en Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie!
Lees meer over
Golfregels