Nieuws

Rory McIlroy 'glijdt uit' over bananenschil: waarom hij geen relief kreeg in deze merkwaardige situatie

Een bananenschil verkleinde dit weekend de kansen van Rory McIlroy in het Australian Open. De Masters-kampioen schatte terecht in dat hij in deze situatie geen relief mocht nemen, al voelde dat ietwat oneerlijk. Dit zeggen de Golfregels erover.
Beeld: Getty Images

Beeld: Getty Images

Rory McIlroy kwam eerder in de week nog superlatieven tekort. De nummer 2 van de wereld vond het fantastisch om na tien jaar weer eens af te slaan in het Australian Open. McIlroy was onder de indruk van de massa’s fans, maar ook in het bijzonder van de baan: Royal Melbourne.

McIlroy's bal in bananenschil

Toch verging het lachen de Noord-Ier op zaterdagochtend even, toen hij zag waar hij terecht was gekomen na een mindere afslag op hole 2. Daar ging McIlroy met de driver rechtsaf, waarna hij zijn bal tot ieders verbazing niet alleen aantrof in de bosjes, maar ook onder het lege omhulsel van een opgegeten banaan.

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.


Het was botte pech voor Rory, voor wie er niks anders opzat dan de bal eruit te hakken. Hij nam genoegen met dubbel bogey en eindigde een dag later als gedeeld veertiende in het door Rasmus Neergaard-Petersen gewonnen Australian Open.

Ik had daar in de eerste plaats gewoon al niet moeten liggen
Terug naar het incident met de bananenschil. Waar veel tourspelers er week in, week uit om het minste of geringste een referee bij roepen, deed McIlroy niet eens de moeite. “Ik ging er niet van uit dat ik relief zou krijgen”, verklaarde hij na de ronde. “Het is een los voorwerp dat op de bal lag. De bal zou bewogen hebben als ik de bananenschil wegpakte, dus daarom probeerde ik het al niet eens. Ik had daar in de eerste plaats al niet moeten liggen met mijn bal…”

Dit zeggen de regels

Had McIlroy het inderdaad bij het juiste eind en mocht hij géén relief nemen in deze situatie? Het is immers niet zo dat er bananenplanten staan op Royal Melbourne, dus je zou toch denken dat hij de bal gewoon vrij mocht maken? De regels zeggen immers: 'Een speler mag losse natuurlijke voorwerpen overal, zowel op de baan als daarbuiten, zonder straf wegnemen. Dat mag op elke manier.'

Echter, zo lezen we onder paragraaf 15.1 van de Golfregels, zijn er ook nog een paar uitzonderingen op deze regel. 'Een speler mag niet met opzet een los natuurlijk voorwerp wegnemen dat, als dat voorwerp zou zijn weggenomen voordat de bal was opgenomen of bewogen, waarschijnlijk het bewegen van die bal tot gevolg zou hebben gehad. Als de speler dat toch doet krijgt hij één strafslag, maar het verwijderde losse natuurlijke voorwerp hoeft niet te worden teruggeplaatst.”

Natuurlijk of kunstmatig

Hier gaat het dan in de meeste gevallen om bladeren of takken. Maar ook belangrijk om te weten, is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen ‘natuurlijke’ en ‘kunstmatige’ voorwerpen. In de laatste categorie vallen dingen als waterflesjes, een hark of een kapotte tee. Bananenschillen behoren dan weer tot de eerste groep. Kortom: gaan met die banaan!

Het was trouwens niet Rory’s eerste 'avontuurtje' op Royal Melbourne. Vrijdag miste de Masters-kampioen nog compleet de bal toen hij moest uithakken vanuit de bosjes.

Heb je ook een regelvraag?

GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar regelvraag@golf.nl of een bericht via social media (Facebook en Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie!
Lees meer over
Golfregels Topgolf