Ger: “Mag ik een wedge met 70 graden loft gebruiken in een wedstrijd? En mijn putter heeft een shaft van koolstofvezel. Is dat toegestaan?”
Volgens Regel 4.1 moet een club voldoen aan de eisen van de Regels voor uitrusting. Qua loft voldoet een 70 graden wedge aan die eisen. In de Regels voor uitrusting staat ook aan welke eisen een shaft moet voldoen. Qua materiaal mag ook in een putter een koolstofvezelshaft worden gebruikt, mits wordt voldaan aan alle andere eisen van de Regels voor uitrusting.
Paul: “Als de bal wordt geraakt tijdens een oefenswing/slag als de bal in het spel is, telt de slag niet. Je moet je bal terugplaatsen op de oorspronkelijke plaats en je krijgt een strafslag. Echter, als dit op de green gebeurt, krijg je geen strafslag. Kun je mij uitleggen hoe dit te verklaren is?”
Als je per ongeluk je bal in het spel beweegt, moet deze worden teruggeplaatst en moet je een strafslag bijtellen (Regel 9.4). Om te voorkomen dat spelers straf krijgen als de bal per ongeluk beweegt bij het uitvoeren van handelingen die volgens de Golfregels zijn toegestaan, is een viertal uitzonderingen opgenomen.
Zo krijg je geen straf als je de bal per ongeluk beweegt bij het zoeken of bij het toepassen van een Regel. Op het snelle(re) oppervlak van een green zal een bal eerder gaan bewegen als je in de buurt van de bal handelingen verricht. Daarom is bovendien de uitzondering opgenomen dat het per ongeluk bewegen van je bal op de green niet wordt bestraft, ongeacht waardoor de beweging wordt veroorzaakt.
Jochem: “Tijdens het kijken van The Open op tv is het mij opgevallen dat er spelers zijn die (helm)gras plukken en het gelukte gras dan gebruiken om de wind(richting) te 'bepalen' maar volgens mij is het alleen toegestaan losse voorwerpen (o.a gras, takjes, etc.) te verwijderen. Dus vraag ik mij af of dit eigenlijk wel toegestaan is?”
Volgens Regel 4.3a(2) mag je geen kunstmatig voorwerp (zoals poeder, een zakdoek of een lintje) gebruiken om de windrichting te bepalen. Gras is geen kunstmatig voorwerp en mag daarvoor dus wel worden gebruikt. Misschien verwar je deze Regel met Regel 8.1a(1), waarin staat dat je geen levende of vastzittende begroeiing mag verplaatsen, buigen of breken, en dus ook geen gras mag plukken, als dat de omstandigheden die de slag beïnvloeden verbetert. Zolang daarvan geen sprake is, mag je dus gras plukken en gebruiken voor het bepalen van de windrichting.
Joop: “Onlangs heb ik een wedstrijd strokeplay met handicapverrekening gespeeld. Mijn medespeler speelde van de rode tee, maar op zijn scorekaart stond gele tee. Ook zijn marker heeft hem er niet op geattendeerd. De speler heeft vervolgens alle holes vanaf rood gespeeld. Mag dat?”
Hier is bepalend wat er in de wedstrijdvoorwaarden staat. Meestal is voorgeschreven van welke tee je moet spelen. Als dat ook bij deze wedstrijd het geval was, dan heeft de speler van buiten de afslagplaats gespeeld en dit niet gecorrigeerd. De speler is daardoor gediskwalificeerd (Regel 6.1b). Maar als de wedstrijdvoorwaarden de speler de keuze geven om te kiezen van welke tee gespeeld wordt, dan is er niets aan de hand, zolang de speler aangeeft van welke tee is gespeeld zodat ook de bijbehorende handicapslagen kunnen worden toegepast.
In deze aflevering zijn de vragen beantwoord door Walter Haandrikman (voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF) en Trudy Jonkman (Regel- en Handicapcommissie van de NGF).
Heb je ook een regelvraag? |
GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar regelvraag@golf.nl of een bericht via social media (Twitter, Facebook, Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie! |