Beeld: Getty Images
Sieto: "Ik sloeg mijn afslag te veel naar rechts, dicht langs de bomen naast de fairway. Omdat het onzeker was of we de bal gingen vinden, sloeg ik een provisonele bal. Aangekomen bij de plek van mijn eerste bal, bleken daar gele palen van een penalty area te staan. We waren er beiden van overtuigd dat de bal daar verdwenen was, dus heb ik daar een bal gedropt en mijn provisionele bal genegeerd. Heb ik juist gehandeld?"
Als een bal mogelijk verloren is buiten een hindernis of mogelijk buiten de baan ligt, mag de speler een provisionele bal spelen (Regel 18.3). Dat mag dus niet als - op het moment dat je de provisionele bal wilt spelen - al bekend of praktisch zeker is dat je bal in een hindernis ligt. Omdat je dat op de afslagplaats niet wist, heb je heel terecht een provisionele bal gespeeld.
Als je ter plaatse aangekomen de bal niet kan vinden, maar het praktisch zeker is dat die in de hindernis ligt, dan móet je het spel vervolgen volgens Regel 17.1d. De provisionele bal is niet langer in het spel en mag dus niet worden gespeeld. Als het niet bekend of praktisch zeker is dat de bal in de hindernis ligt, dan is de bal verloren en wordt de provisionele bal de bal in het spel. Daar móet je dan mee verder (Regel 18.3c(3)).
Ajasha: "Ik ben een beginnende golfer en heb nu een aantal keren 18 holes gespeeld. Mijn bal belande op de rand van een bunker, maar rolde in een soort gleuf. Deze bunker had meerdere 'gleuven', voorzien van houten planken. Welke golfregel is hier van toepassing?"
Dit zijn waarschijnlijk de bunkers bij hole 6 op Golfbaan de Kroonprins. Deze met hout gevulde sleuven zijn daar als decoratie aangebracht. Omdat dit kunstmatige objecten zijn, zijn het volgens de definitie ervan al vaste obstakels. Ter verduidelijking is ook in de Plaatselijke Regels van de Kroonprins vermeld dat deze bielzen boven de bunkers vaste obstakels zijn, die je zonder straf mag ontwijken volgens Regel 16.1.
Annelies: "Tijdens een discussie over Golfregels kwam het volgende ter sprake. De flight achter de onze sloeg een paar keer hun bal vlak achter ons. Na de tweede of derde keer teede ik de bal op in de fairway. De flight achter ons kende dit gebaar blijkbaar niet en speelde de bal van de tee. Volgens mij mag dit niet, anderen in de flight zeiden dat het wel mocht. Ik probeerde de regel te vinden die dit voorval behandelt, maar kon die niet vinden. Ik hoop dat u uitslag kunt geven."
De situatie is hier dat een stilliggende bal is bewogen door een 'invloed van buitenaf', namelijk een speler in een andere groep. Volgens Regel 9.6 moet een bal in dat geval worden teruggeplaatst op de plek waar hij lag (die bij benadering moet worden vastgesteld als die niet bekend is). Doet de speler dat niet, dan krijgt hij de algemene straf voor het spelen van een verkeerde plaats (Regel 14.7).
Als je je bal terugvindt op een tee midden op de fairway, is duidelijk dat Regel 9.6 van toepassing is. De speler moet daarom de bal terugplaatsen op de fairway. Door het spelen van de bal vanaf de tee heeft de speler van een verkeerde plaats gespeeld en krijgt daarvoor de algemene straf. De slag vanaf de tee telt, maar als het spelen van de bal van de tee de speler een significant voordeel kan hebben gegeven, dan moet de speler de fout bovendien herstellen door opnieuw te spelen vanaf de juiste plaats. Doet hij dit niet, dan is hij gediskwalificeerd (Regel 14.7b).
Alleen als de speler niet weet dat zijn bal is bewogen, krijgt hij geen straf voor het niet terugplaatsen van de bal, maar dat is hier dus niet het geval.
In deze aflevering zijn de vragen beantwoord door Walter Haandrikman (voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF) en Trudy Jonkman (Regel- en Handicapcommissie van de NGF).
Heb je ook een regelvraag? |
GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar regelvraag@golf.nl of een bericht via social media (Twitter, Facebook, Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie! |