Nieuws

Iconische samenwerking is ten einde: Tiger Woods en Nike na 27 jaar uit elkaar

Tiger Woods en Nike hebben afscheid genomen van elkaar. Er is geen reden bekendgemaakt voor de breuk en de beëindiging van de samenwerking, die maar liefst 27 jaar duurde. Wie de nieuwe kledingsponsor gaat worden van de net 48 jaar geworden golfer is nog onbekend.
Beeld: Golfsupport.nl

Beeld: Golfsupport.nl

In een bericht op X maakte Tiger Woods het nieuws bekend en gaf hij aan dat hij in februari - waarschijnlijk tijdens zijn 'eigen' Genesis Invitational op Riviera Country Club - zal laten weten wat hij nu gaat doen. 

Uniek in de sportgeschiedenis

Ze waren samen één, Tiger Woods en Nike. Bij alle records die Woods als professional brak, zag je de 'swoosh', het iconische logo van Nike. De golfer droeg ook nooit een ander kledingmerk op de baan. Het merk heeft daarmee flink bijgedragen aan het fortuin van de vijftienvoudig majorwinnaar. De overeenkomst tussen Woods en Nike was (na die van Michael Jordan) een van de meest iconische partnerships tussen een atleet en merk in de sportgeschiedenis.   

Volgens Forbes is het huidige vermogen van Woods 1.1 miljard dollar. De Amerikaan verdiende tot op heden bijna 121 miljoen dollar op de golfbaan en een veelvoud buiten de baan: 1.8 miljard dollar. 

500 miljoen dollar

Phil Knight, de beroemde oprichter van Nike, tekende het talent in 1996, toen hij drie jaar op rij het US Amateur had gewonnen. Bij het eerste contract tussen Nike en Woods was een bedrag van 40 miljoen gemoeid, uitbetaald over vijf jaar.

tiger woods

 

Afbeelding: Tiger Woods tekende in 1996 zijn eerste contract met Nike

Volgens ESPN was dat toen al de grootste sponsordeal ooit voor een profsporter. In 2001 tekende Woods een tweede deal, ter waarde van 100 miljoen dollar, eveneens verspreid over vijf jaar. Daarna werd het een deal van acht jaar voor 20-40 miljoen dollar per jaar. In 2013 verlengde hij het contract voor een bedrag van 200 miljoen voor tien jaar. Dat contract komt nu ten einde en wordt niet meer verlengd. Bij elkaar opgeteld komt het totaalbedrag op ongeveer 500 miljoen dollar, al blijft dat een grove schatting over de bijna dertig jaar lange zakelijke relatie.

tiger woods

Afbeelding: Tiger Woods won in 1997 met de Masters zijn eerste major en deed dat natuurlijk op zondag in het rood

Echt verrassend is de breuk niet. Na het auto-ongeluk en de laatste ingelaste pauze van zeven maanden droeg Tiger Woods ook al geen Nike golfschoenen meer, maar koos hij voor de stevigere klassieke FootJoy schoenen. Daarnaast is het door zijn aanhoudende blessures zeer onzeker wat het speelschema van Woods in de toekomst zal zijn.

'Tiger herdefinieerde golf'

Dat ook Nike heeft geprofiteerd van de lange samenwerking mag duidelijk zijn. Het merk uit Oregon ontwikkelde het 'TW' kledingmerk en Woods speelde later met de clubs en bal (die in de fabrieken van Bridgestone werd gemaakt). In 2016 besloot Nike te stoppen met het maken van clubs en ballen, maar met kleding en schoenen bleef het het merk wel verbonden aan een aantal golfspelers. In 2019 - toen Tiger Woods de Masters won - werd de mediawaarde voor Nike door mediabureaus op meer dan 22 miljoen dollar geschat.

tiger woods

Afbeelding: Tiger Woods - hier afgebeeld in 2021 - baarde in 2003 opzien door met een 'mock shirt' zonder kraag op de golfbaan te verschijnen

Nike gaat besparen

"Al meer dan 27 jaar hebben we de eer om samen te werken met Tiger Woods, een van de grootste atleten die de wereld ooit heeft gezien", reageerde Nike in een verklaring op maandag. "In de loop van deze samenwerking hebben we samen met de rest van de wereld gezien hoe Tiger niet alleen de golfsport herdefinieerde, maar ook barrières doorbrak voor de hele sport. We hebben gezien hoe hij records vestigde, conventionele denkwijzen uitdaagde en generaties mensen over de hele wereld inspireerde. We zijn dankbaar dat we daar deel van hebben mogen uitmaken. We wensen hem het allerbeste voor de toekomst."

De reden van de beëindiging van de samenwerking laat zich raden en zal hoofdzakelijk financieel van aard zijn. Het merk maakte eind vorig jaar bekend de komende drie jaar 2 miljard te willen besparen om de verwachte daling in consumentenvertrouwen en -uitgaven op te vangen. Experts verwachten dat Nike misschien nog meer overeenkomsten met spelers gaat beëindigen. 

Woods en de Nike-reclames

Er zijn talloze reclames gemaakt door Nike met Woods in de hoofdrol. Hieronder zetten we er een paar op een rij: 

Het begin:

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

 

De vader:

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

De inspiratie:

De comeback:

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

 

En als laatste misschien wel de beste Nike 'reclame' ooit:

Lees meer over
Topgolf PGA Tour Tiger Woods