Nieuws

'Wat geldt als je bij je een oefenswing je bal raakt?'

In de rubriek 'Stel je regelvraag' geven we antwoord op vragen over de golfregels. In deze aflevering vertellen we onder meer wat de regels zeggen als je bij een oefenswing per ongeluk je bal raakt.

Astrid: "Wat zeggen de regels als iemand bij een oefenswing per ongeluk de bal raakt?"

  • Als het op de tee gebeurt, dan is je bal nog niet in het spel gebracht en krijg je geen straf.
  • Als het op de green gebeurt, dan krijg je geen straf volgens regel 13.1d en moet je de bal terugplaatsen op zijn oorspronkelijke plek.
  • Als je bal niet op de tee of op de green ligt, dan heb je geen slag gedaan, omdat je niet de bedoeling had om de bal te slaan (zie 'oefenswing' bij de definitie van een slag). Maar als je bal niet op de tee of op de green ligt, krijg je volgens regel 9.4 wel een strafslag omdat je als speler je hebt bal bewogen, en je moet de bal terugplaatsen op zijn oorspronkelijke plek. Het is daarom verstandig een oefenswing op voldoende afstand van je bal te doen om onnodig strafslagen te voorkomen.

Herman: "Als je bij de afslag de bal in hoog gras slaat, mag je de bal dan opnemen en recht op de lijn naar de vlag achteruit buiten het hoge gras plaatsen zonder straf?"

Nee … dat mag uiteraard niet! Een belangrijke basis van het golfspel is “de bal spelen zoals hij ligt” (regel 9.1). Je mag wel je bal onspeelbaar verklaren en met één strafslag op een rechte lijn naar achteren de bal droppen. Ook mag je opnieuw een bal spelen vanaf de plaats waar de vorige slag is gedaan (in dit geval vanaf de afslagplaats), ook met één strafslag. Zie regel 19 en 18.1.

Wanneer je zomaar de bal oppakt en op een andere plaats dropt (of plaatst) en speelt, zonder de bal eerst onspeelbaar te verklaren, heb je van een verkeerde plaats gespeeld (regel 9.4 en 14.7) en krijg je de algemene straf (twee strafslagen bij strokeplay / verlies van de hole bij matchplay).

Gerard: "In onderstaande foto ziet u dat het balletje net in de bunker ligt tegen een paaltje aan. Wat te doen in zo’n situatie? Paaltje weghalen? Dan ligt het balletje tegen de rand van het gras en is ie moeilijk te spelen. Elders in de bunker droppen kan niet omdat de bal dan dichter bij de hole ligt."

Als we het goed zien, dan staat het paaltje net in de bunker en ligt de bal ook in de bunker. Het paaltje is waarschijnlijk makkelijk te verwijderen en daarmee een los obstakel. Als de bal bij het wegnemen van het paaltje blijft liggen, dan moet je de bal gewoon spelen zoals deze ligt. Als de bal bij het wegnemen van het paaltje verrolt, dan moet je de bal zonder straf volgens regel 15.2a terugplaatsen op zijn oorspronkelijke plek.

golfregels bal in bunker tegen paaltje

Bas: "Op onze baan is de vierde een uitdagende hole. Het is een dogleg naar rechts maar de hole kan afgesneden worden door over een vijver te slaan. Alleen is dat een blind schot, dus het blijft gokken of de bal ver genoeg was en waar de bal ongeveer terecht kwam. Alleen kun je pas zien of de bal goed was als je bij de vijver gaat zoeken. Er is daar geen hoog gras, dus het is wel makkelijk zoeken. Mocht je de bal niet vinden, dan kun je aannemen dat het een waterbal is en moet je dus weer terug om de vijver lopen om een nieuwe bal te slaan. Waarom mag je geen provisionele bal slaan bij het water en daarna gaan zoeken? Mocht de bal onvindbaar zijn, dan ga je met die bal verder en hoef je niet 150 meter terug te lopen om een nieuwe bal te spelen. Bevorderlijk voor snel spel."

De club mag, onder voorwaarden, plaatselijke regel B-3 instellen. Die is er voor dit soort gevallen maar alleen als aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

  • Als je niet kunt zien of de bal in de hindernis is.
  • Als het spel onredelijk wordt opgehouden doordat je eerst (ver) naar voren moet lopen om de bal te zoeken en daarna weer terug moet om een nieuwe bal te spelen.
  • Als de bal niet wordt gevonden, het bekend of praktisch zeker is dat deze in de hindernis is.

Toepassing van deze plaatselijke regel moet altijd in overleg met de NGF.

In deze aflevering zijn de vragen beantwoord door Walter Haandrikman (voorzitter van de Regel- en Handicapcommissie van de NGF) en Robert Hage (NGF Regels en Handicap). Er komen veel regelvragen binnen. Vragen die nu niet beantwoord zijn, behandelen we in een van de volgende afleveringen van deze rubriek. 

Heb je ook een regelvraag?

GOLF.NL beantwoordt jouw regelvragen. Heb je een vraag? Stuur een mail naar redactie@golf.nl of een bericht via social media (Twitter, Facebook, Instagram). Stuur als het kan ook een foto mee van de regelsituatie!

Lees ook de vorige aflevering: Wat mag je doen als je bal in een bandenspoor ligt?

Lees meer over
Golfregels