Nieuws

'Mag ik de teemarkers verplaatsen?'

Voor de rubriek Vraag het GOLF.NL kregen we een vraag over het verplaatsen van teemakers en het twee keer raken van de bal in een beweging met de putter. Hier zijn de antwoorden.
Beeld: Golfsupport.nl

Beeld: Golfsupport.nl

"Ik lag dit weekend in de rough achter een afstandspaal. Deze paal was niet te verwijderen, mijn medespelers zeggen dat je in de rough de bal niet mag aanraken dus spelen zoals hij ligt. Mijn mening: free drop, volgens de regels uiteraard. Is dit juist of niet?" - Marc P. via redactie@golf.nl

"Als de afstandspaal niet uit de grond te halen is dan is het een vast obstakel (regel 16). Je mag deze dan ontwijken zonder straf, maar alleen als je bal ertegenaan ligt en je er last van hebt met je stand of swing. Dus niet als deze in je lijn zou liggen."
 
Myrte Eikenaar, Teammanager Regels & Handicap NGF

"Voorheen kreeg de speler een strafslag als de club bij een slag bleef hangen en de bal meer dan één keer raakte. Nu krijgt u geen straf meer als dit per ongeluk gebeurt. Een dubbelslag telt dus maar als één slag. Mijn vraag is of dit ook geldt bij het putten.  Ik speel regelmatig met iemand die af en toe de bal zo putt dat hij hem tweemaal raakt, en wij weten niet zeker of we dit dan als een tweeputt of gewoon als een enkelputt moeten rekenen." - Simon Dijkhuizen via redactie@golf.nl 

"De regels maken geen onderscheid tussen slagen gedaan met putters en andere clubs. Dus voor alle slagen geldt dat als de club de bal meer dan één keer raakt, dit als één slag geldt en er geen strafslag meer hoeft worden bijgeteld. Dit staat vermeldt in Regel 10.1a."

Myrte Eikenaar, Teammanager Regels & Handicap NGF

"Ik tee op op de afslagplaats volgens de regels tussen de twee gele tee markers. De Tee box is wat onregelmatig dus ik tee op aan de linkerkant. Bij het innemen van mijn stand heb ik last van de gele teemarker. Ik verwijder de beker tijdelijk, sla af en plaats de beker terug op de oorspronkelijke plaats. Mijn flightgenoten vinden dat ik twee strafslagen dien te krijgen voor het veranderen van de teebox. Ik vind dat ik niets fout heb gedaan. Wat is de juiste handelwijze?" - Norbert Kuijper via redactie@golf.nl 

"Helaas krijg je twee strafslagen als je de teemarkers verplaatst. Zie regel 15 en regel 8a. Je mag de markers wel verplaatsen als je bal bij de teemarkers van een andere hole terechtkomt of als je bijvoorbeeld van de gele tee naar de rode slaat, en daar last hebt van de teemarkers. Neem in ieder geval geen voorbeeld aan Erik van Rooyen en wees altijd lief voor teemarkers."

Bekijk ook de andere regels op de tee of afslagplaats:

Redactie GOLF.NL

Heb je ook een vraag?

In 'Vraag het aan GOLF.NL' komen de beste en leukste golfvragen aan bod! Heb je een vraag? Stuur een mail naar redactie@golf.nl of een bericht via social media (Twitter, Facebook, Instagram).