Nieuws

Oeps, per 'ongeluk' de bal bewogen

Jon Rahm zien winnen én een regel zien overtreden? Het overkomt alle golfers weleens. Je zet je club heel voorzichtig achter de bal, maar de bal beweegt toch. Wat zeggen de regels?
Beeld: Getty Images

Beeld: Getty Images

De Spanjaard John Rahm boekte gisteren een memorabele overwinning in The Memorial, waardoor hij de nieuwe nummer één van de wereld werd. Maar dat ging niet zonder (straf)slag of stoot. Het was weer een voorbeeld van hoe misstanden en regelovertredingen als deze via de televisie aan het licht komen. Jon Rahm werd na zijn laatste ronde in The Memorial bestraft met twee strafslagen omdat uit de beelden bleek dat hij op hole 16 zijn bal in de rough bij het adresseren had bewogen. Hij chipte de bal daarna notabene in de hole voor birdie. De nieuwe nummer één van de wereld liet na afloop in een reactie weten zich van geen kwaad bewust te zijn geweest, maar accepteerde wel zonder morren de straf.

 

 

Voor het tekenen van zijn scorekaart werd Rahm op de hoogte gebracht van zijn overtreding, waardoor hij nog de straf van twee slagen voor het overtreden van de regel (9.4) kon accepteren en voorkomen werd dat hij tekende voor een verkeerde score.

Wat als het jou overkomt?

Het kan de beste overkomen en zeker ook de gewone golfer. Wat moet je dan doen? Als je bal beweegt door een actie die jij hebt veroorzaakt, dan krijg je een strafslag. Dus stel dat je bal op de fairway ligt en dat je een blaadje bij je bal weghaalt waar die beweegt, dan moet je de bal met een strafslag terugplaatsen. Maar het bewegen van een bal is jou alleen te verwijten als het vrijwel zeker is (95 procent zeker of meer) dat de beweging door jou is veroorzaakt. 

Bekijk de video hieronder. In de situatie in de video is het niet zeker dat de bal beweegt door toedoen van de speler. De oorzaak van het bewegen van de bal wordt daarom toegekend aan een natuurlijke kracht, zoals de wind of de zwaartekracht. De speler krijgt dus geen strafslag en mag de bal verder spelen vanaf de nieuwe plek waar de bal na de beweging ligt.

 

Kortom, de speler is niet verantwoordelijk voor het veroorzaken van de beweging tenzij het vrijwel zeker is dat hij de bal bewoog. 

Lees meer over
Golfregels