Nederland Golfland?

13 april 2018 Redactie GOLF.NL
Buitenlandse toeristen komen naar Nederland voor de schilderijen van Vincent van Gogh, onze Nachtwacht, de Keukenhof en de mooie stranden. Maar om te golfen? Dat is slechts voor weinigen de motivatie. Niet terecht, volgens kenners. Tijd dus voor een promotie-offensief. Goed idee of kansloze missie?

Nederland staat bekend om zijn molens, tulpen, klompen, kaas, dijken, polders, stranden en legale marihuana. En natuurlijk ook om Vincent van Gogh en Rembrandt. Jaarlijks komen er bijna zestien miljoen buitenlandse toeristen af op deze Hollandse trekpleisters. Nederland staat níet bekend om zijn golfbanen; volgens internationale baandeskundigen ten onrechte. “Zij die het weten”, schrijft Top100golfcourses.com, “reizen naar de Nederlandse Noordzeekust om te spelen op de briljante linksbanen die kunnen wedijveren met de beste kust-banen van Groot-Brittannië en Ierland. Echt waar. The Netherlands is just waiting to be discovered.” In de top 100 van de wereld staan twee Nederlandse banen (Koninklijke Haagsche op plaats 89 en De Pan op plaats 100), in de top 100 van Europa liefst acht. Mede daarom zegt Top100golfcourses.com: “Nederland is misschien wel de nummer één golfbestemming van continentaal Europa. We denken dat dit grotendeels onontdekte golfland een van de best bewaarde geheimen is. Met 250 banen voor 400.000 geregistreerde golfers is golf big business voor de Nederlanders maar het spreekt nog niet helemaal tot de verbeelding van bezoekende golfers.” 

Spreiding in het land

Nederland als perfecte golfbestemming. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) denkt ook dat er potentie is, alleen al omdat het wereldtoerisme snel toeneemt, van 1,2 miljard reizigers wereldwijd in 2015 naar een geschatte 1,8 miljard in 2030. Het NBTC verwacht dat er in Nederland in 2030 rond de 22 miljoen internationale gasten zullen zijn, vooral Duitsers en Belgen. “De groei van toerisme is een kans maar ook een bedreiging, want Nederland wordt druk”, zegt Champ Bouwman, marketing consultant van het NBTC. “Daarom omhelzen we initiatieven die de toeristen regionaal en in periodes van het jaar spreiden. Denk aan culinaire bezoekers of aan golftoeristen die overal in het land spelen. We willen Belgische gasten graag boven de grote rivieren krijgen en Duitse toeristen op weg naar de kust ook iets anders laten zien.”

Winst voor golfbanen

De Nederlandse Vereniging van Golfaccommodaties (NVG) heeft met een pilot het initiatief genomen. Een kopgroep van twintig bij de NVG aangesloten golfbanen werkt hieraan mee. De website golfinholland.eu is in de maak, met informatie over deze twintig banen plus hotel- en dinerdeals. En golfinholland.eu zal worden gekoppeld aan de starttijdenreserveringswebsite die de NVG en NGF aan het bouwen zijn. De deelnemende banen financieren de site en profiteren van de transacties. In elk geval voor een deel. De NVG is voor vijftig procent partner in de onderneming Golfinholland.eu en toekomstige winst via reserveringen komt voor de helft terug bij de NVG-banen. De andere helft gaat naar investeerders die de site bouwen en onderhouden.

Kleine drempels

In eerste instantie kunnen alleen bij de NVG aangesloten banen meedoen aan het toerismeplatform. Dat zijn er circa honderd, vooral commerciële banen. De Van Goghs en Rembrandts onder de Nederlandse banen, te vinden in allerlei internationale toplijsten, zijn de Haagsche, Kennemer, Noordwijkse, Pan, Eindhovensche, Rosendaelsche, Lage Vuursche en Hilversumsche. En deze zijn géén van alle NVG-lid. Ze hebben stuk voor stuk een min of meer besloten karakter en niet per se behoefte zich aan te sluiten bij de toeristische promotie door de NVG; zij regelen hun zaakjes liever zelf. Zoals de Kennemer, de 27-holesbaan in toeristenattractie Zandvoort, desgevraagd laat weten: “Het is een prima initiatief maar op dit moment niet actueel voor de Kennemer.” Het is overigens niet zo dat buitenlandse toeristen niet kunnen spelen op de Nederlandse Rembrandts en Van Goghs. Iedereen kan er gewoon terecht maar de clubs hebben wel kleine drempels. Ze eisen dat gasten een handicap onder de 24 hebben en meestal zijn gastspelers alleen doordeweeks welkom. De prijzen? Een rondje op De Pan, Haagsche of Kennemer kost honderd euro. Dit klinkt misschien veel maar is vaak minder dan de greenfees op topbanen in de meeste andere landen, van België tot Spanje, van Groot-Brittannië tot Amerika.

Veel kansen

In het buitenland zijn er naast besloten clubs ook veel topbanen die gastspelers juist omhelzen en actief werven zoals Carnoustie in Schotland en WinstonGolf in Duitsland. Ze trekken elk jaar tienduizenden toeristen die een belangrijke bron van inkomsten zijn geworden. In Nederland hebben we ook commerciële topbanen (bijvoorbeeld De Swinkelsche en Stippelberg) maar niet zo veel. Sceptici stellen daarom de vraag: kan het toeristische offensief van de NVG eigenlijk wel een succes worden zonder medewerking van de internationaal gewaardeerde topbanen? Jahoor, zeggen de initiatiefnemers die wijzen op de vele kansen. Zo trekt een baan als de Zaanse nu al Chinese en Koreaanse golfers die de Zaanse Schans bezoeken. En op banen nabij de grens, zoals Domburg, Geijsteren of Bleijenbeek, zijn al veel Belgische en Duitse golfers te vinden. Wat in het voordeel van Nederland is: voor buitenlanders zijn de afstanden klein, we spreken onze talen goed en de banen hebben een goede naam omdat we koploper in duurzaam golfbaanonderhoud zijn.

Belgisch voorbeeld

Nederland kan met een schuin oog kijken naar de Zuiderburen. Vlaams België begon immers drie jaar geleden met de website golfinflanders.com – een actieve promotie van de golfbanen in combinatie met Vlaamse cultuur – en dit offensief legt volgens de initiatiefnemers geen windeieren. En dat terwijl de Vlamingen maar vijf banen in de top 100 van continentaal Europa hebben staan en Nederland acht. Vlaanderen is op de International Golf Travel Market van 2017 verkozen tot Undiscovered Golf Destination of the Year; een groep internationale reisjournalisten vond Vlaanderen de meest veelbelovende onontdekte bestemming van zestig landen of regio’s. Misschien sleept Nederland deze prijs over enige jaren in de wacht... Als de promotie slaagt, mag de golfmarkt in haar handen klappen want golf-toeristen geven namelijk veel meer uit dan de gemiddelde toerist. En met de huidige verhoudingen – meer aanbod dan vraag – zijn extra inkomsten meer dan welkom.

Dit is een verkorte versie van het artikel over Nederland als golfland dat in het magazine GOLF.NL maart 2018 is verschenen. 

Klik hier om de pdf van het complete artikel te bekijken.

}