Equipment

Loft in de lift: zo haal je meer afstand met je afslagen

Verder slaan met je driver? Kijk eens goed naar de hoeveelheid loft die je driver heeft. De kans is groot dat je te weinig loft gebruikt, en zo laat je heel wat meters in je tas zitten.

De eerste klap is een daalder waard en weinig voelt beter dan een goede klap van de tee met de driver. De langste club in de tas is niet alleen een belangrijke, maar (volgens ons) zeker ook de leukste. Omdat het clubhoofd en slagvlak het grootst zijn, kan je relatief makkelijk balcontact maken. Goed balcontact voor een hoge balvlucht (cruciaal voor afstand) is een ander verhaal want de driver is ook de club met de minste loft. Dat wil zeggen dat de hellingshoek van het clubblad ten opzichte van de grond heel klein is, meestal tussen de 8 en 12 graden. Om toch voldoende hoogte te kunnen maken met een golfbal (en ver te slaan) moet je flink hard kunnen slaan.

Loft?

Als je aan golfprofessionals vraagt wat in het moderne golf de belangrijkste club is, zegt het merendeel de driver. Dankzij het nauwkeurig meten van hun balvlucht met een launchmonitor weten ze precies hoe ze hun driver moeten afstellen om de laatste meters eruit te persen. Er zijn echter heel veel golfers die niet het maximale uit een driver halen. Dat is voor een deel te wijten aan techniek maar er is een element waardoor veel golfers – ook met een beperkte techniek en swing-snelheid – een flink aantal meters laten liggen: loft.

Tuinslang

Om het belang van loft, de hellingshoek van het clubblad, uit te leggen gebruiken we een tuinslang. Je staat in het zonnetje met een tuinslang de planten water te geven. Spelenderwijs vanuit het midden van de tuin probeer je elke plant te bereiken met je waterstraal. Wat doe je als je ook die verre plant in de hoek van de tuin wilt bereiken? Je richt intuïtief de slang omhoog om het water met een boog verder te laten gaan. Als het water met veel kracht uit de slang komt en je dus veel waterdruk hebt, hoef je die slang veel minder ver omhoog te mikken om dezelfde plant te bereiken. 

Als je een ijzer-7 minder dan honderd meter slaat is een driver per definitie overbodig en heb je meer aan een houten-3 met meer loft

Swingsnelheid

Het mikken van de slang kan je heel goed vergelijken met de loft op een driver, en de waterdruk met swingsnelheid. Hoe hoger je swingsnelheid (waterdruk) hoe minder loft (tuinslang omhoog mikken) je nodig hebt. En andersom. Oftewel, als je ver wilt slaan – en niet de swingsnelheid hebt van Rory McIlroy, Joost Luiten of Anne van Dam – heb je loft nodig! In onderstaande tabel kan je goed zien welke loft je nodig hebt om de meeste afstand uit je swingsnelheid te halen.

Swingsnelheid 

(mijl per uur) 

Ideale loft

(graden)
 Afstand 
(zonder rol, meters)
70 22   142
80 15  170
90 12  193
100 11  215
110 9  234
120 8  252

Gemiddelde swingsnelheid van mannen is circa 90 mijl per uur, van vrouwen circa 75.

Ezelsbruggetje

“Een driver is niet geschikt voor iedereen”, zegt clubfitter Theo Erben. “Als je met een driver een swingsnelheid hebt van zestig tot zeventig mijl per uur, heb je niks aan een club met een loft lager dan 22 graden, en dus niks aan een driver. Ik heb een ezelsbruggetje dat wat gemakkelijker te testen is: als je een ijzer-7 minder dan honderd meter slaat is een driver per definitie overbodig en heb je meer aan een houten-3 met meer loft. Je zult zien dat je met een houten-3 met voldoende loft veel verder slaat dan met die driver waarvoor je eigenlijk niet voldoende swingsnelheid hebt. Ik denk dat een groot deel van de golfers in Nederland niet boven de zeventig mijl per uur (zie tabel) komen met hun driver, en daarom het beste af zijn met een fairwaywood met 22 of meer graden.”

Valse (be)loft(es)

Met andere woorden: golf wordt veel makkelijker als je een driver hebt met voldoende loft. Gelukkig spelen fabrikanten hier steeds beter op in door drivers uit te brengen met meer loft. Wat ook helpt is dat veel drivers tegenwoordig zo zijn af te stellen dat je loft kan toevoegen.

Let op: laat je niet misleiden door de loft die op het clubhoofd staat. Deze loft – stated – is vaak lager dan de effective, de daadwerkelijke loft van het clubblad. Hoezo? Een ego-dingetje van de mens want een driver met het getal 13 op het clubhoofd verkoopt minder goed dan een driver met 9 of 10.5. Pure marketing dus. Nog een reden om je te laten fitten, omdat je dan gewoon meet wat de loft van de club is die je test.

Meer afwijking

Er hangt volgens Erben nog een ander groot nadeel aan het gebrek aan loft. “Met minder loft worden afwijkingen, bijvoorbeeld een slice van links naar rechts of een hook van rechts naar links, uitvergroot. Probeer maar eens een slice te slaan met een pitching wedge. Dat is veel moeilijker dan met een ijzer-5. Als je een grote afwijking hebt en moeilijk afstand maakt, is een club met weinig loft geen goed idee.”

Sweetspot of niet

Consistent goed balcontact maken met een driver is lastig. Het wel of niet raken van de bal op het midden van het clubblad – de sweetspot – maakt een wereld van verschil voor het resultaat. En dat consistente balcontact heeft ook weer met loft te maken want de loft van het clubblad van een driver wordt meer naarmate je de bal hoger op het blad raakt. Dat heeft met de bolling van het clubblad te maken. Lager op het clubblad is de loft juist lager, en dat kan zelfs zes graden zijn. Dus als je de bal hoger op het clubblad raakt (bijvoorbeeld omdat je de bal wat hoger opteet), krijg je de bal ook beter (en vaak verder) de lucht in. 

Tip: Neem een flesje droogshampoo mee naar de drivingrange en spuit het op je clubblad. Sla een paar ballen en je weet precies waar je de bal hebt geraakt. Probeer eens een bal hoog, laag of helemaal op de teen of hiel te raken. Probeer te overdrijven en kijk wat het doet met je balvlucht. Hier leer je veel van, want je wordt bewust van het feit dat het raakpunt enorm veel invloed heeft op de ballen die je slaat. 

Attack angle

Er zijn natuurlijk ook andere factoren die een rol spelen bij het slaan van drives met voldoende hoogte. Bijvoorbeeld je swingtechniek. De manier waarop je met de driver de bal raakt, bepaalt voor een groot deel hoe je de loft gebruikt. Als je een negatieve attack angle hebt – dus met een neerwaartse beweging op de bal in komt – is je dynamic loft, de loft tijdens het raakmoment, lager en heb je ter compensatie meer loft nodig. Bij een opwaartse attack angle heb je juist minder loft nodig.

Spin(loft)

Spin is ook een belangrijk ingrediënt om je driver te  optimaliseren. Elke bal die je slaat heeft spin, en dat brengt een stabiele balvlucht. Maar te veel spin zorgt ervoor dat de bal te veel klimt, waardoor je afstand verliest. Te weinig spin is ook niet goed, want dan vliegt een bal minder makkelijk en valt die te snel uit de lucht. Hoe groter het verschil tussen de dynamic loft en de attack angle (de spinloft), hoe meer spin je genereert. Dus als je flink neerwaarts op de bal inkomt terwijl je aardig wat loft op je driver hebt, is de kans groot dat je (te) veel spin genereert. Als je dieper in deze materie wil duiken, kun je je golfleraar vragen of hij met een launchmonitor (een apparaat waarbij je zeer nauwkeurig je balvluchten kan controleren) training kan geven in deze principes.  

Shaft te lang

Het raken van de sweetspot (of een ander deel van het clubblad als je aan het oefenen bent met droogshampoo) is een stuk makkelijker met een korte dan met een lange club. Logischerwijs is de lengte van de shaft belangrijk voor betere prestaties met de driver. En ook hier maken amateurs het zichzelf onnodig moeilijk. Sta hier eens bij stil: de professionals hebben shafts in hun driver met een lengte die varieert van 44 tot 46 inch, met een gemiddelde van 45½. Bij de dames varieert het van 44½ tot 48, ook met een gemiddelde van 45½. Er zijn wereldtoppers, bijvoorbeeld Rickie Fowler, die een driver hebben met een lengte van 43 inch en daarmee makkelijk 270 meter slaan. Natuurlijk is een speler als Fowler een atleet en elke dag met golf bezig, maar het is opmerkelijk dat amateurs met een driver spelen die in sommige gevallen meer dan twee inches langer is. De meeste grote merken verkopen namelijk drivers met een standaardlengte van 45½ inch, of zelfs meer. 

Langer = niet verder 

Dat je met een langere shaft verder slaat, klopt want gemiddeld krijg je 3,5 meter extra afstand bij een 1 inch langere shaft. De maximale lengte die een shaft mag hebben is 48 inch, dus er zit een grens aan verlengen. Er zijn echter maar weinig golfers die deze grens opzoeken, want voor deze extra meters betaal je een prijs, namelijk accuratesse. Met een langere club maak je het jezelf heel wat lastiger om de bal goed te raken (probeer het maar uit met de droogshampoo). PING heeft uitgezocht dat je met elke inch aan extra shaftlengte tien procent aan accuratesse inlevert. Wees dus alert en zorg dat je je driver onder controle houdt met de juiste shaftlengte.

Geschikte drivers

Welke drivers helpen je een handje met wat extra loft (al dan niet door middel van aanpassing)? In een apart artikel (zie hieronder) hebben we een aantal drivers op een rij gezet die speciaal zijn ontworpen om de bal goed en makkelijk hoog de lucht in te krijgen. Naast extra loft zijn deze drivers uitgerust met slimme technieken om de bal hoog te kunnen lanceren, bijvoorbeeld met meer gewicht achterin het clubhoofd. Ook hebben deze wat extra vergevingsgezindheid en dat helpt als je de bal niet helemaal midden op het clubblad raakt. Alle hulp is welkom!

Lees meer over
Equipment