Rhoon Golfcenter is een 18-holesbaan met drivingrange en zes kortere par-3-holes. Michelle van Langeveld is er operationeel directeur en Michelle den Braven commercieel manager. Op de in een natuurrijk gebied, iets ten zuiden van Rotterdam, gelegen golfbaan wordt het tweetal vaak aangeduid als 'de Michelles'. Onlangs maakten de Michelles zich bij een deel van de leden niet bepaald populair. De reden: invoering van wat zo mooi lidmaatschapsdifferentiatie of lidmaatschapsoptimalisatie heet.
Tot voor kort was er voor alle golfers op deze club één type speelrecht: een onbeperkt aantal ronden tegen een vast jaarbedrag. Dat moest anders, vertellen Van Langeveld en Den Braven in het clubhuis. “Veel golfers, zeker in de wat jongere doelgroep, willen een ander aanbod. We zijn niet over één nacht ijs gegaan. Eerst hebben we met de NGF gesproken over de voor- en nadelen van lidmaatschapsdifferentiatie. Daarna hebben we onze eigen data over speelfrequentie en speelwensen geanalyseerd en de conclusie was overduidelijk: om meer golfers te trekken en langer aan ons te binden, moesten we flexibiliseren.”
Flexibiliseren betekent in de praktijk dat hier nu naast onbeperkt speelrecht ook gekozen kan worden voor rondenkaarten van 50, 75, 100 of 150 keer 9 holes. De golfer die nog steeds kiest voor een onbeperkt aantal ronden betaalt aanzienlijk meer dan een jaar eerder: van 1230 euro naar 1599 euro. Wie naast jaarkaarthouder ook lid wil zijn van Oude Maas, de golfclub die Rhoon Golfcenter als thuisbasis heeft, moet ook nog 110 euro verenigingscontributie betalen.
Invoeren van lidmaatschapsdifferentiatie heeft ontzettend veel losgemaakt
Het leidde in sommige gevallen tot woedende reacties. “Een flink deel van de veel-spelers was heel boos en teleurgesteld, ongeveer 10 procent heeft uiteindelijk ook opgezegd”, zegt Van Langeveld. “Dat doet natuurlijk pijn, de vaste leden zijn de grootste en meest zekere bron van inkomsten. Maar dat verlies hadden we wel ingecalculeerd.”
“Je weet ook niet hoeveel opzeggers er zouden zijn geweest als we nog steeds alleen onbeperkt hadden aangeboden", vult Den Braven aan. "Voor golfers die weinig rondjes speelden was dat voorheen juist een reden om op te zeggen. Met de differentiatie hebben we ook veel leden blij gemaakt, die betalen nu een stuk minder voor een rondenkaart die past bij hun speelwensen."
Van Langeveld en Den Braven overwegen nog een extra optie aan te bieden, een rondenkaart voor 20 keer 9 holes, bijvoorbeeld. “Heel wat golfers spelen jaarlijks minder dan 50 ronden, daar hebben we nog geen passend aanbod voor. Maar nu willen we eerst de rust laten terugkeren. Invoeren van lidmaatschapsdifferentiatie heeft ontzettend veel losgemaakt.”
Met een informatieavond, inloopuurtjes en persoonlijke telefoongesprekken probeerden Van Langeveld en Den Braven begrip te kweken bij de vaste spelers op hun club. “We hebben met de cijfers erbij uitgelegd dat we met alleen onbeperkt speelrecht onvoldoende nieuwe golfers trekken en dat veel beginners weer afhaken. Het is daarnaast ook gewoon oneerlijk om iemand die 50 ronden per jaar speelt hetzelfde te laten betalen als iemand die 200 ronden speelt. Een groot deel van de veel-spelers hebben we uiteindelijk kunnen overtuigen een rondenkaart aan te schaffen.”
Als je een drukke baan en een jong gezin hebt, past onbeperkt speelrecht niet
Zoals veel golfbanen kampt Rhoon Golfcenter met vergrijzing van het ledenbestand. Met het aanbieden van meerdere abonnementsvormen hopen de twee Michelles ook een jongere doelgroep aan te trekken. “Wij zijn allebei 33 jaar, zitten midden in de doelgroep. Als we leeftijdgenoten vragen waarom ze geen lid worden of na een tijdje weer afhaken, dan zijn geld en tijdgebrek bijna altijd de belangrijkste issues. Als je een drukke baan en een jong gezin hebt, past onbeperkt speelrecht niet.”
Golfers tot 36 jaar betalen in Rhoon nu aanzienlijk minder. Voor 50 ronden is dat bijvoorbeeld 579 euro. Wie ouder is dan 36 betaalt 899 euro. “Met zo’n aanbod hopen we de jongere doelgroep aan te trekken en te binden.” Ondanks de opzeggingen en de soms niet bepaald vriendelijke reacties, staan Van Langeveld en Den Braven volledig achter hun besluit. “Het is wel superspannend. We hebben er letterlijk slapeloze nachten van gehad, want er is geen 100 procent zekerheid dat het positief uitpakt. Maar wij zijn ervan overtuigd dat deze stap noodzakelijk is voor een gezonde toekomst van Rhoon Golfcenter. We hebben gezegd: ‘We gaan het nu gewoon doen, anders zitten we over twaalf maanden weer in dezelfde situatie.’”
Van Langeveld is sinds 1 juli vorig jaar operationeel directeur. Ze haalde Den Braven een maand later over om als commercieel manager aan te sluiten. “Op de Hotelschool in Den Haag raakten we bevriend en we maakten de afspraak ooit ergens samen te gaan werken. Dat het zo snel al zou gebeuren stond niet in de planning, maar dit is een geweldige kans om samen met ons team Rhoon Golfcenter op de kaart te zetten.”
Natuurlijk is een spijkerbroek hier prima, laat iedereen vooral lekker zichzelf zijn
Voor ze het heft in handen namen op de golfbaan in Rhoon, werkten de twee vrouwen in het hotelwezen; Van Langeveld bij Hilton en Den Braven bij concurrent Accor. “Onze ervaring met yield management komt goed van pas. We hebben gekeken naar het aantal vrije plekken in de baan, hoe vaak en op welke tijdstippen willen golfers spelen, wat zijn ze bereid te betalen en wat doen de concurrerende banen in de regio? Vervolgens hebben we onze marktpositie bepaald. We zijn een commerciële baan met een clubgevoel. Heel laagdrempelig, maar wel met goede kwaliteit.”
Over golfen in een spijkerbroek wordt niet ingewikkeld gedaan. “Natuurlijk is een spijkerbroek hier prima, laat iedereen vooral lekker zichzelf zijn. Op een leuke manier met elkaar omgaan met respect voor wat golf is, daar gaat het om.” Den Braven, die woont in Leiden en werkte in Amsterdam, moest wel even wennen aan de sfeer op de baan in Rhoon. “Er heerst hier heel erg een Rotterdamse mentaliteit. De mensen zijn ontzettend direct maar ook eerlijk. Je weet meteen waar je aan toe bent en dat is alleen maar fijn.”
Van Langeveld heeft al een lange geschiedenis bij deze club. “In mijn jeugd was ik een fanatieke golfster met een bijbaantje hier in de brasserie, die werd uitgebaat door mijn opa. Nu doen mijn ouders de brasserie en ben ik operationeel directeur. Ik voel me hier helemaal thuis.”
Volgens de twee Michelles stond de boel voor hun komst een beetje stil. “Er waren verschillende eigenaren die niet op één lijn zaten. Er werd niet of nauwelijks geïnvesteerd en er is ook heel weinig aan communicatie en klantenwerving gedaan. Sinds 1 mei hebben we alles in eigen beheer, inclusief de drivingrange en hebben we de Rhoon Golf Academy opgericht. Nu kunnen we echt gaan bouwen, want er is ook ruimte om te investeren.”
Een nieuwe drivingrange staat hoog op het verlanglijstje. “De tekeningen hebben we al laten maken, we zijn heel enthousiast. Wanneer die range er staat, hangt af van de financiële situatie, maar hopelijk is dat snel. Als het even kan, dan is dat een range met tracers. Daarmee trek je nieuwe golfers, zeker in de wat jongere doelgroep.”