Equipment

Verkoop golfmateriaal booming

Golf is booming, en de golfspullen gaan als warme broodjes over de toonbank. Grote golfmerken boeken recordwinst na recordwinst en optimisme viert hoogtij, met miljardendeals tot gevolg.

Corona heeft voor een flinke opleving gezorgd in golf. Een aardige graadmeter voor de gezondheid van de sport zijn verkoopcijfers van grote golfmerken. De twee 'reuzen' als het gaat om equipment - Acushnet en Callaway - presenteerden vorige week hun kwartaalcijfers. En die cijfers waren allesbehalve rood.

Acushnet - het moederbedrijf van onder andere Titleist en Footjoy - rapporteerde 581 miljoen dollar aan verkopen in het eerste kwartaal. Dat is een stijging van 42 procent ten opzichte van 2020 en ook een stuk hoger vergeleken met 2019: 34 procent in de plus. Callaway deed het nog een stukje beter met 652 miljoen dollar 'sales', een stijging van 47 procent ten opzichte van 2020 en 26 procent vergeleken met 2019, het jaar voordat de pandemie uitbrak. Nog nooit verkocht Callaway zoveel materiaal als in het eerste kwartaal van 2021.  

Leuk al die verkopen, maar er bleef voor Acushnet ook voldoende winst over: 85 miljoen in het eerste kwartaal. Dat is flink meer dan de 9 miljoen die overbleef in 2020 en ook vergeleken met het pre-covid jaar 2019 zijn de resultaten uitstekend (+144 procent).     

Bij Callaway is de winst nog veel hoger (272 miljoen dollar), maar dat heeft vooral te maken met geschuif met cijfers (en waardestijging) na de fusie met Topgolf eerder dit jaar. Ook beleggers zoeken Callaway en Acushnet op. In een jaar tijd steeg het Callaway aandeel op Wall Street van 14,24 dollar naar 35,13 dollar. Bij Acushnet hetzelfde beeld: van 29,89 dollar naar 52,76 dollar.   

Tijden van Tiger herleven

Cijfers van Golf Datatech laten zien dat de verkoop van materiaal industrie breed met 72 procent is gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2020. Vergeleken met 2019 is dat iets minder, maar nog steeds 49 procent. Dit zijn cijfers die 'normaal' waren tijdens de opkomst van Tiger Woods. De Amerikaan zorgde voor een enorme populariteitsstijging en dat zorgde ook voor enorme winsten voor de grote golfmerken. 

Tegelijkertijd is het voor de consument vooral een kwestie van geduld. De enorme vraag naar materiaal (clubs, tassen, kleding, etc.) zorgt voor schaarste, een distributieketen die onder druk komt te staan en lange levertijden. Zo zijn grips en shafts bij de leveranciers niet aan te slepen, iets waar de merken weer last van hebben bij het assembleren van al het materiaal. 

Recordovername

Dat de golfbusiness hot is bleek ook uit het nieuws van vorige week: TaylorMade werd voor een recordbedrag van 1,6 miljard dollar verkocht aan Centroid Investment Partners, een Koreaanse private equity firm die het duidelijk ziet zitten in golfmateriaal. Vooral in de Aziatische markt is er volgens de investeerders nog voldoende ruimte voor groei. Het optimisme is niet verrassend gezien de eerder genoemde recordwinsten, maar of dat ook op de lange termijn zo blijft valt te bezien. Een andere indicator en verklaring voor positivisme is het aantal gespeelde golfrondes in de belangrijkste markt: Amerika. Daar steeg het aantal gespeelde rondes in het eerste kwartaal met 24 procent ten opzichte van vorig jaar.     

KPS Financial, een private equity firm uit New York, kocht in 2017 TaylorMade voor 425 miljoen dollar en verkoopt het nu dus door met een flinke winst. De deal is de grootste sinds het Koreaanse Fila Acushnet kocht in 2011 voor 1,3 miljard dollar. 

Hoe zit het met het koopgedrag?

Ook in Nederland is het druk in de golfshops. Hoe zit het met het koopgedrag van golfend Nederland? Wat waren de best verkochte producten tijdens corona en wat zijn de trends? Is de Nederlandse golfer zuinig en laten we ons beïnvloeden door wat de professionals op tv dragen? Luister aflevering 17 van 'Podje Golf' voor de antwoorden op deze vragen en maak ook kans op een flink aantal mooie golfprijzen. Luisteren dus! 

 

Lees meer over
Equipment Podcast