Bron: GOLF.NL

Regelprijsvraag: double hit met opzet

20 januari 2019 Redactie GOLF.NL
Het antwoord op de regelprijsvraag van 10 januari.

Ruim een week geleden stelden we op GOLF.NL, Facebook en Twitter een regelvraag over het onderwerp 'double hit'. 

In de regels per 1 januari 2019 is er niet langer meer sprake van een strafslag bij een double hit. Alleen de slag wordt geteld. De bal moet na de slag gespeeld worden zoals hij ligt. Een 'double hit' betekent dat je de bal bij een slag per ongeluk twee of meer dan twee keer raakt. 

Maar wat de pro in het filmpje hierboven doet, geldt dat ook als een double hit die geen straf oplevert? De meeste bezoekers van GOLF.NL hadden het antwoord goed: de actie in de video hierboven is niet te beschouwen als een double hit en wordt bestraft. De pro raakt de bal immers niet per ongeluk twee keer. Maar wat is de straf?

Het betreft regel 11.2 ('Bewegende bal opzettelijk van richting veranderd') en de regelorganisatie USGA verwoordt het als volgt:

'Spelers die met opzet de bal twee keer raken (bijvoorbeeld om langs een boom te slaan) overtreden de regels. In de meeste video's waarin spelers dit laten zien, doet de speler twee slagen, waarbij de tweede slag richting een bewegende bal wordt gedaan. Dit levert twee strafslagen op. In totaal doet de speler twee slagen en krijgt hij twee strafslagen.' In matchplay zou de speler de hole verliezen. 

Kortom: het is leuk om het te kunnen maar je hebt er niks aan in een ronde waarin je wilt scoren. De winnaar van de prijsvraag is Paul Heger; hij wint een exemplaar van het boek 'Tiger Woods, de biografie'. 

Lees hier meer over de double hit en waarom de regel is aangepast.

Nog een voorbeeld van een actie die strafslagen oplevert:

Een 'Double Hit Challenge' eerder deze week:

Heb je je nog niet verdiept in de nieuwe golfregels? De 25 belangrijkste nieuwe regels vind je hier golf.nl/regels2019.

nieuwe golfregels in 2019
De regels per 1 januari 2019

Lees meer over

Golfregels