Regels: Michelle Wie en mos

4 maart 2018 Redactie GOLF.NL
Terug in de tijd met de golfregels: de twee strafslagen voor Michelle Wie in het Weetabix Women's British Open van 2006.

Bekijk het videofragment boven dit bericht. (Het komt uit de verzameling van regeldeskundige Aleid Kemper en hier is een lange versie te zien.)

We zien Michelle Wie in het Brits Open voor vrouwen van 2006 op Royal Lytham and St. Annes. Bij haar bunkerslag op de 14de hole - in haar backswing - raakte ze een stukje mos dat in de bunker lag. Wie wilde aan het eind van de dag een scorekaart met 72 slagen ondertekenen maar kreeg bij recording te horen dat er op hole 14 nog twee strafslagen bij kwamen. De wedstrijdleiding had de televisiebeelden (de video hierboven) bestudeerd.

Michelle Wie, toen 16 jaar oud en een groot talent, wist niet dat ze een regel had overtreden. 'Er lag een stukje mos direct achter mijn bal', zei de Amerikaanse na haar ronde tegen de pers. 'Ik weet dat ik het raakte maar ik wist niet dat het in twee strafslagen zou resulteren. Ik dacht dat het ok was om wat rotzooi te raken maar ik denk dat ik de regel niet goed ken.'

Backswing is niet onderdeel van de slag

Welke regel overtrad Wie? Regel 13-4c ('Bal in de hindernis; verboden handelingen'):

'Een speler mag, voor hij een slag doet naar een bal die in een hindernis ligt ... 

  • a. niet de gesteldheid van de hindernis of van een gelijksoortige hindernis testen;
  • b. niet de grond in de hindernis of water in de waterhindernis aanraken met zijn hand of een stok;
  • c. niet een los natuurlijk voorwerp aanraken of bewegen dat in de hindernis ligt of deze raakt.'

Losse natuurlijke voorwerpen zijn dingen zoals blaadjes en takjes. En losse stukjes mos. Maar het gebeurde in de backswing van Wie ... De Ladies Golf Union legde uit waarom Wie toch twee strafslagen kreeg: 'Een slag is de voorwaartse beweging van de club, de backswing is niet onderdeel van de slag, vandaar twee strafslagen.'  

Wie werd gedeeld 26ste in de major. Zonder de strafslagen was ze gedeeld 22ste geweest en had ze 4.000 dollar meer verdiend. Wat wij nu allemaal weten dankzij haar fout: bij een slag in de bunker mag je in je backswing niet een takje, blaadje, dennenappel of ander los natuurlijk voorwerp raken.

Meer fouten van Wie

Wie was weliswaar nog maar 16 toen ze het mos in de bunker raakte, maar ze maakte in haar eerste jaren als pro meer regelfouten dan de gemiddelde debutant. In haar eerste toernooi als pro, het het Samsung World Championship van 2005, werd ze gediskwalificeerd vanwege een incorrecte drop. In 2010 kreeg ze in de slotronde van de Kia Classic twee strafslagen voor het 'grounden' met een club in een hindernis. Die laatste fout kostte haar 90.000 dollar.

Faldo in de Ryder Cup

Nog een voorbeeld van een overtreding van Regel 13-4? Bekijk de video hieronder van Nick Faldo in de Ryder Cup van 1997. Hij moest uit een bunker slaan en raakte in zijn backswing een takje. Het werd niet op tijd opgemerkt en het deed er gelukkig ook niet toe, want Faldo en Lee Westwood verloren deze hole.


Bekijk ook de regelvideo van vorige week: De bewogen bal van Tiger Woods in het BMW Championship van 2013.

Michelle Wie won toevallig vandaag - zondag 4 maart - het HSBC Women's World Championship op Sentosa Golf Club in Singapore. Bekijk hier beelden van die zege, haar vijfde overwinning op de LPGA Tour.

Wie is zoals bekend lang: 1,80 meter. In 2004, toen ze de Laureus World Newcomer of the Year Award won, klom Gary Player bij de prijsuitreiking op een kistje


Lees meer over

Golfregels