De bewogen bal van Tiger Woods

25 februari 2018 Redactie GOLF.NL
Terug in de tijd met de golfregels: de twee strafslagen voor Tiger Woods in het BMW Championship van 2013.

Let op: dit artikel behandelt de oude regels. Ga voor de nieuwe golfregels naar golf.nl/regels2019.


Bekijk de video boven dit bericht waarin Tiger Woods op de eerste hole in de tweede ronde een bal uit het bos sloeg. 

Vlak voordat Tiger zijn scorekaart tekende, kreeg hij te horen dat hij op deze hole twee strafslagen kreeg. Hij kreeg de video te zien die boven dit artikel staat. De beelden waren gedraaid door een freelancer die de videotape aan zijn baas had gegeven. De baas had het beeld aan de toernooileiding laten zien.

Volgens de hoofdreferee bleek uit de videobeelden dat Woods de bal bewoog toen hij met zijn handen een stokje wilde weghalen. Woods kreeg één strafslag omdat hij de bal had bewogen en één strafslag omdat hij van de verkeerde plaats had gespeeld (hij had zijn bal moeten terugplaatsen). 

De definitie van 'bewogen' is: 'Een bal wordt beschouwd als "bewogen" wanneer hij zijn ligplaats verlaat en op een andere plaats tot stilstand komt.'

Woods meende echter dat de bal alleen maar oscilleerde: dat de bal heen en weer bewoog en op dezelfde plaats tot stilstand kwam. Hij had het stokje losgelaten zodra hij voelde dat er indirect contact was met de bal. Daarom was er in zijn ogen geen reden om een referee er bij te halen en de bal terug te plaatsen. 

Het bewijs - de video - is niet 100 procent doorslaggevend en het regelincident leidt daarom nog steeds tot veel discussie. Het is echter goed om te weten wat een 'bewogen bal' betekent. Als de bal ook maar één dimple verschuift, dan is er sprake van een bewogen bal. 

De les: pas op bij het bewegen van losse natuurlijke voorwerpen rondom de bal, de kans is groot dat je handelingen de bal in beweging brengen.

Bekijk ook de regelvideo van vorige week: Wat zeggen de regels als je bal in een boom blijft hangen?

Lees meer over

Golfregels