Golfregels: bal in boom

18 februari 2018 Redactie GOLF.NL
Een boom is 90 procent lucht, zeggen ze, maar heel af en toe blijft een bal toch in een boom hangen. Wat moet of mag je dan doen volgens de golfregels?

Bekijk de video boven dit bericht. We zien Rory McIlroy in het US PGA Championship van 2012 op de Ocean Course van Kiawah Island. In de derde ronde sloeg hij op de tee van de par-4 derde een misser. 

Na lang zoeken werd de bal gevonden; een medewerker van de televisie meldde dat de bal in een holte van de dode boom lag. Dat was een opluchting want McIlroy had nu in elk geval niet te maken met een verloren bal. Dan was de enige keuze geweest om met bijtelling van één strafslag opnieuw af te slaan.

Wat waren zijn opties toen de bal eenmaal gevonden en geïdentificeerd was?

  1. McIlroy kon in de boom klimmen en de bal spelen zoals hij lag.
  2. De Noord-Ier kon de bal onspeelbaar verklaren met bijtelling van een strafslag. Hij koos voor het laatste, sloeg zijn derde slag op de green en maakte de putt voor par. Een dag later won McIlroy de major.

Onspeelbare bal in een boom?

Je kunt een bal in een boom alleen onspeelbaar verklaren als je hem kunt identificeren. Als je de bal onspeelbaar verklaart heb je drie keuzes:

  1. spelen van de plek waar je het laatst hebt gespeeld;
  2. een bal droppen zover als je wilt achter het punt waar de bal lag (waarbij je de hole, het punt waar de bal lag en de plek waar de bal wordt gedropt op een rechte lijn moet houden);
  3. een bal droppen binnen twee stoklengten van de plek waar de bal lag, niet dichter bij de hole.

Maar als je kiest voor 3, hoe bepaal je dan de lengte van twee stokslagen? De bal ligt immers niet op de grond maar een paar meter boven de grond in een boom. Het antwoord is simpel. Je mag dan het punt op de grond recht onder de bal als referentiepunt nemen en droppen binnen twee stoklengten van dat punt.

Andere bomen

McIlroy had voor het US PGA van 2012 nog niet eerder meegemaakt dat een bal in een boom eindigde. Het gebeurt ook niet vaak maar het is ook niet heel zeldzaaam. Tiger Woods sloeg afgelopen donderdag in het Genesis Open nog in een eucalyptusboom. De bal was niet te vinden en Tiger moest terug naar de tee. Hij maakte double bogey.

In het US Open van 2012 op de Olympic Club sloeg Lee Westwood een bal in een boom. Ook hij kon de bal niet vinden tussen de bladeren en hij moest terug naar de tee om daar met bijtelling van een strafslag opnieuw af te slaan.

Er zijn een paar beroemde boomgevallen die op camera zijn vastgelegd. Bijvoorbeeld Sergio Garcia in de Arnold Palmer Invitational van 2013. Hij sloeg een bal uit een boom, met één hand ...


Bernhard Langer sloeg in het Benson & Hedges International Open van 1981 ook een bal uit een boom. Op Fulford Golf Club klom hij met hulp van toeschouwers omhoog. Hij sloeg de bal op de green en maakte bogey.

Bekijk ook de regelvideo van vorige week: Wat zeggen de regels als je bij een oefenswing een plag slaat die je bal raakt?

Lees meer over

Golfregels