Regels: plag raakt bal

Golfregels: plag raakt bal

11 februari 2018 Redactie GOLF.NL
Bij een oefenswing een plag slaan die je bal raakt ... Niet handig.

Bekijk de video boven dit bericht. In het Nationwide Children's Hospital Championship van 2013, een wedstrijd van de Web.com Tour, maakte Hudson Swafford een oefenswing. Hij stond wat dicht bij zijn bal en sloeg per ongeluk een kleine plag en die plag raakte precies zijn bal.

Hieronder is nog een voorbeeld te zien van een ongelukkig geval van 'plag raakt bal'. Het gebeurde opmerkelijk genoeg een dag eerder, in het BMW Championship van 2013, een toernooi van de PGA Tour. Justin Rose stond achter de bal en sloeg bij een oefenswing per ongeluk wat gras en aarde los. De plag bracht zijn bal in beweging.


Wat zeggen de regels als dit gebeurt? 

De reacties van Swafford en Rose maken duidelijk dat ze weten dat er een straf aankomt. Om zeker te weten dat ze na het incident juist zouden handelen, haalden ze een referee er bij.

De regels zeggen in dit geval: het bewegen van je bal met een plag kost je één strafslag en je moet de bal terugplaatsen (regel 18-2). Dat terugplaatsen van de bal moet je niet vergeten anders blijft je straf niet beperkt tot één strafslag. 

De moraal van het verhaal is eenvoudig: als je een oefenswing maakt, sta dan niet te dicht bij je bal. 

Op de tee is het overigens anders. Als je voor je afslag een oefenswing maakt en je slaat dan per ongeluk een plag die je bal raakt, dan mag je de bal zonder straf terugplaatsen. Want je bal is dan nog niet in spel. Maar de etiquette schrijft voor dat je - zeker op de tee - geen plag slaat met een oefenswing. Maak een oefenswing dus liever naast de tee. Als je dan per ongeluk een divot slaat, dan is het niet erg.

Bekijk ook de regelvideo van vorige week: wat zeggen de regels bij een 'double hit'?

Lees meer over

Golfregels