Golfregels: een 'double hit'

4 februari 2018 Redactie GOLF.NL
Het kan gebeuren dat je een bal bij één slag per ongeluk twee keer raakt. Wat zeggen de regels in zo'n geval?

Bekijk de video boven dit bericht, een fragment uit ronde drie van het US Women's Open van 2006, een filmpje uit de verzameling van regeldeskundige Aleid Kemper. In de video slaat de Zuid-Koreaanse Jeong Jang uit hoge rough en dan kan het gebeuren - ook bij de beste spelers van de wereld - dat je de bal twee keer raakt. 

Wat moet je doen als dit gebeurt? Verder spelen en één slag tellen? Verder spelen en twee slagen tellen? Opnieuw spelen van dezelfde plaats met bijtelling van twee strafslagen?

Nee. Bij een 'double hit' moet je verder spelen, en je moet één slag en één strafslag noteren. Dat staat in regel 14-4:

'Indien tijdens een slag de stok van een speler de bal meer dan eenmaal raakt, moet de speler de slag tellen en één strafslag bijtellen, dus twee slagen in totaal.' 

Zelfs als je een triple hit hebt (als je de bal bij één slag drie keer raakt), wat ook wel eens gebeurt, moet je één slag en één strafslag noteren. 

Het geval Jang

Bij Jeong Jang (in het filmpje boven) was door het hoge gras moeilijk te zien wat er precies gebeurde. Een referee in de baan vroeg haar mening. Jang had het gevoel dat ze de bal maar één keer raakte. 

De eerste ruling was daarom dat Jang de bal maar één keer raakte. Maar er bleef twijfel over de toedracht en de wedstrijdleiding besloot de videobeelden te bestuderen. Het beeld werd eindeloos heen en weer gespoeld en uiteindelijk concludeerde de hoofdreferee dat Jang de bal twee keer had geraakt.  

De USGA, de organisator van het toernooi, benadrukte in een verklaring dat Jang niet beticht werd van misleiding: 'Het was duidelijk dat ze geloofde dat ze de bal maar één keer raakte hoewel de beelden bewezen dat een strafslag op zijn plaats was.'

T.C. Chen 

De beroemdste double hit is die van T.C. Chen in het US Open van 1985 op Oakland Hills CC (video onder). T.C. stond voor Tze-Chung maar na deze slag was TC de afkorting voor Two-Chip.

De speler uit Taiwan had in de slotronde vier slagen voorsprong op Andy North, tot de double hit op hole vijf. Hij maakte op deze hole een acht, omdat hij uit zijn spel werd gebracht door de double hit - 'the very bad luck' zoals Chen het noemde. Hij werd tweede, Andy North won.


Bekijk ook de regelvideo van vorige week waarbij een professional van een 'verkeerde green' slaat.