De bal in het water van Poulter

21 januari 2018 Redactie GOLF.NL
Sommige greens liggen erg dicht bij water en dan kan het gebeuren dat je bal per ongeluk in het water eindigt. Hoe moet je dan handelen?

Let op: dit artikel behandelt de oude regels. Ga voor de nieuwe golfregels naar golf.nl/regels2019.


Bekijk de video bovenaan dit artikel. We zien een ongelukkig voorval in het Players Championship van 2004 op TPC Sawgrass. Ian Poulter is na een slechte putt een beetje boos. Bij het markeren van zijn bal pakt hij hem iets te driftig op, waardoor de bal per ongeluk in het water achter hem eindigt.

Dat is niet handig want de regels zijn dan streng. Als je een bal markeert op de green, dan moet je die bal terugplaatsen. ('Een bal op de green mag worden opgenomen en, indien gewenst, worden schoongemaakt. De ligplaats van de bal moet worden gemerkt voordat hij wordt opgenomen en de bal moet worden teruggeplaatst.')

Kortom: als je een bal in het water slaat mag je gewoon een andere bal uit je tas pakken, maar in dit geval mag je niet een andere bal neerleggen. De twee strafslagen voor dit vergrijp zijn dus alleen te vermijden als je de bal uit het water haalt. 

In het geval van Poulter in 2004 was Kam Bhabra, zijn toenmalige trainer en fysiotherapeut, bereid om in het water te stappen. Na enig zoeken vond hij de bal van Poulter. Geen strafslagen dus voor de Engelsman en dat scheelde hem 21.212 dollar in prijzengeld.

De moraal van het verhaal? Is er water in de buurt van een green? Let dan een beetje op wat je met je bal doet.

Wanneer mag je wel een andere bal uit je tas pakken?

Een speler mag een bal in veel andere gevallen wel vervangen. Bijvoorbeeld wanneer hij de bal in een waterhindernis heeft geslagen. Of out of bounds. Of zoek.

Er is overigens wel een verschil tussen recreatiegolf en topgolf. De Tours hebben een 'one-ball rule': als professionals een ronde beginnen met een Titleist Pro V1, dan moeten ze de hele ronde met dit merk en type spelen. Voor amateurs is het anders: als de regels toestaan dat je de bal vervangt (na het spelen van een hole, als een bal verloren is of in een waterhindernis ligt), dan mag je een bal van een ander merk pakken.

Caddieworp

Het gebeurt op de Tour geregeld dat een bal per ongeluk in het water eindigt. Meestal gaat het fout omdat een speler zijn bal naar zijn caddie gooit, om hem te laten schoonmaken. Als de speler net niet goed gooit of de caddie net niet goed vangt, dan wil de bal nog wel eens in het water rollen.

Er is een Decision over (15-2/1):

Question - A player, whose ball was on the putting green, marked the ball's position, lifted it and threw it to his caddie for cleaning. The caddie failed to catch the ball and it went into a lake and could not be retrieved. The player holed out with another ball. Should he be penalised under Rule 15-2?
Answer - Yes. Rule 16-1b, under which the ball was lifted, does not permit substitution of another ball. Accordingly, the player incurred a penalty of loss of hole in match play or two strokes in stroke play.

Nog een geval

David Wicks had in het Baton Rouge Regional van 2017 pech. De amateur van Jacksonville University had zijn bal gemerkt en in zijn zak gestopt. Toen hij zijn scorekaart wilde pakken, viel de bal uit zijn zak. Dat loopt in de meeste gevallen goed af maar de bal viel op zijn schoen en rolde het water in. 

Wicks stapte het water in en probeerde zijn bal te vinden. Hij vond twintig ballen, maar niet de bal die hij zocht. Het gevolg: twee strafslagen. 

De amateur bleef kalm en maakte na deze ongelukkige hole vijf parren waardoor zijn team nog net de finale van de NCAA Championships haalde.

Lees meer over

Golfregels