Regelvraag: de oefenslag van Davis Love

14 januari 2018 Redactie GOLF.NL
Een regelvraag aan de hand van een video.

Let op: dit artikel behandelt de oude regels. Ga voor de nieuwe golfregels naar golf.nl/regels2019.


Bekijk het filmpje bovenaan dit artikel, een video uit de verzameling van regeldeskundige Aleid Kemper. In de laatste ronde van het Players Championship van 1997 sloeg Davis Love III in één keer op de green van de beroemde par-3 17de hole met eilandgreen van TPC Sawgrass in Florida. Vervolgens maakte de Amerikaan een oefenslag voor zijn birdieputt en daarbij raakte hij per ongeluk de bal. Het was een oefenslag, maar hij stond iets te dicht op de bal.

Love markeerde zijn bal (te zien op de video) en had nog twee putts nodig om de bal uit te holen. Hij noteerde een bogey (afslag en drie slagen op de green).

De vraag

Handelde Davis Love III juist? 

Het antwoord volgt

Het antwoord is niet eenvoudig, mede omdat de regel sindsdien is veranderd. 

1997

Davis Love handelde fout. Hij had zijn bal moeten terugplaatsen en een strafslag moeten noteren. Maar dat deed hij niet want hij wist niet dat een oefenslag niet gezien wordt als een slag. Een slag 'is de voorwaartse beweging van de stok, gedaan met de bedoeling naar de bal te slaan en die in beweging te brengen.' 

Een oefenslag is geen slag, Decision 18-2/20 laat daarover ook geen misverstand bestaan:

Question - A player makes a practice swing and accidentally moves his ball in play with his club. Has he made a stroke?
Answer - No. He had no intention of moving the ball - see Definition of "Stroke." However, he incurs a penalty stroke under Rule 18-2 for moving his ball in play, and the ball must be replaced.<

Als Love III zijn fout voor het ondertekenen van de scorekaart had ontdekt, dan had hij een double bogey (5) moeten noteren. Het niet terugplaatsen van de bal betekende dat hij van de verkeerde plaats speelde en dat levert twee strafslagen op. De afslag + twee strafslagen voor het niet terugplaatsen van de bal + twee putts = een double bogey. Maar Love ontdekte zijn fout niet op tijd en noteerde dus geen double bogey.

De tv-commentatoren hadden ook niet meteen door dat Love fout handelde en de wedstrijdleiding ontdekte de fout pas nadat de Amerikaan zijn scorekaart had ondertekend. Het gevolg: Love werd gediskwalificeerd voor het noteren van een te lage score. 

Love was dichtbij een overwinning in het toernooi, zonder de diskwalificatie zou hij in de top 10 zijn geëindigd. Door de diskwalificatie liep hij niet alleen 105.000 dollar mis maar ook kostbare punten voor de kwalificatieranglijst van de Ryder Cup. Gelukkig plaatste hij zich toch voor het Amerikaanse Ryder Cup-team van 1997.

Nu

De regels zijn een jaar geleden veranderd. Er is sinds 1 januari 2017 een local rule die zegt:

'Indien de bal van de speler op de green ligt, volgt er geen straf als de bal of de balmerker per ongeluk door de speler, zijn partner, zijn tegenstander, of een van beide caddies of uitrusting wordt bewogen. De bewogen bal moet worden teruggeplaatst (...).'

Davis Love III zou dus nu op basis van deze local rule geen straf krijgen voor het bewegen van de bal bij de oefenslag - het zou vallen onder het per ongeluk bewegen van de bal op de green. Maar de Amerikaan zou de bal wel moeten terugplaatsen, net als in 1997. Een birdie of par zou onder de huidige regels zeker gelukt zijn ...

Andere voorbeelden die beschouwd worden als het per ongeluk bewegen van de bal of balmerker op de green: de balmerker laten vallen op de bal of de bal raken bij het adresseren (lees hier meer).

Naschrift: DPA64 (zie hieronder) heeft gelijk dat spelers nu niet meer gediskwalificeerd worden voor een regelfout zoals die van Davis Love III. Als een speler een kaart inlevert met op één hole een lagere score dan zijn werkelijke score omdat de speler niet wist dat hij een straf had opgelopen, dan krijgt de speler twee straffen opgelegd. 1) De straf die hij onkundig over de regels niet had geteld en 2) nog twee strafslagen voor het feit dat hij een te lage score had ingeleverd. Lees hier meer.

Bekijk ook de regelvideo van vorige week: Jordan Spieth tuiniert. Je kennis bijspijkeren? Ga naar Test je regelkennis.

Lees meer over

Golfregels