Bron: GOLF.NL

Winactie: droppen vanaf kniehoogte

31 december 2018 Redactie GOLF.NL
Het antwoord op de regelprijsvraag van 23 december.

Ruim een week geleden stelden we op Facebook en Twitter een regelvraag over de regels in 2019: mag je zo droppen zoals de speler in het filmpje hierboven doet? Het antwoord is ja. Zolang je maar van kniehoogte dropt en dat deed de speler in de video, ook al vertekent het misschien een beetje door de camerahoek. Kniehoogte wil zeggen de hoogte van de knie als de speler rechtop staat.

De winnaar van de prijsvraag is Wilfred Stikkelman; hij wint een exemplaar van het boek 'Tiger Woods, de biografie'. 

Fout droppen?

Wat gebeurt er als je in 2019 per ongeluk van schouderhoogte dropt zoals het vroeger moest? 

  • Als je de bal op de foute manier dropt (niet van kniehoogte) maar de bal nog niet hebt gespeeld, dan moet je de bal opnieuw droppen totdat je het goed hebt gedaan.
  • Als je de bal op de foute manier hebt gedropt en vervolgens hebt gespeeld, maar de bal is gespeeld vanuit de dropzone, dan krijg je één strafslag. Omdat je niet van de verkeerde plaats hebt gespeeld.
  • Als de je de bal op de foute manier hebt gedropt en vervolgens hebt gespeeld, en de bal is gespeeld vanaf de verkeerde plaats (niet vanuit de dropzone), dan krijg je in strokeplay twee strafslagen en in matchplay verlies je de hole. Omdat je van de verkeerde plaats hebt gespeeld.

Heb je je nog niet verdiept in de nieuwe golfregels? De 25 belangrijkste nieuwe regels vind je hier golf.nl/regels2019.

de nieuwe golfregels in 2019 droppen
Droppen vanaf kniehoogte

Lees meer over

Golfregels